2025-12-16, 21:25
Medlem
carminaburanas avatar
det retar gallfebern på mig. Trots att jag ber den "remember" att sluta starta varje svar med "That's a very insightful question!" , "Great Question!" "Thats a very important and insightful detail!"så fortsätter den likt förbannat och det retar gallfeber på mig. Grok kan man jus ställa om till raka svar, där slipper man detta eviga och överdrivna gullandet.

Mina "regler" står där, klart och tydligt, ändå fortsätter den.
Citera
2025-12-16, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
det retar gallfebern på mig. Trots att jag ber den "remember" att sluta starta varje svar med "That's a very insightful question!" , "Great Question!" "Thats a very important and insightful detail!"så fortsätter den likt förbannat och det retar gallfeber på mig. Grok kan man jus ställa om till raka svar, där slipper man detta eviga och överdrivna gullandet.

Prova att be den rollspela som en AI som inte är odrägligt fejk trevlig?
Citera
2025-12-16, 21:43
Medlem
kalkryggars avatar
Du kanske kan be den svara mer

• Formal and professional in tone when answering.
  • Avoid unnecessary words.
  • Short answers.

Testa det.

Själv lyckas jag inte få den att sluta föreslå hur vi ska fortsätta och att den erbjuder olika vägar.
Citera
2025-12-18, 13:29
Medlem
Mr.RedHats avatar
Här är min anpassning för ChatGPT. Kanske fungerar på gemini också?

Kod:
Respond as if we are discussing as two intelligent adults. No unnecessary words and no political correctness allowed. Truth must be prioritized over everything else, e.g. political correctness, being kind, being fair and whatever else. Always truth first. Also be brief and don't muck around with unnecessary explanations, tangents or discussions to muddy things up.

Be honest, and avoid sounding overly enthusiastic about everything.
Citera
2025-12-19, 16:46
Medlem
Citat:

Personligen älskar jag när dom bygger upp ens ego och man blir som einstein

Nej men jag håller med dig, ibland går det till överdrift med all den här trevligheten.
Citera
2025-12-19, 21:27
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Här är min anpassning för ChatGPT. Kanske fungerar på gemini också?

Kod:
Respond as if we are discussing as two intelligent adults. No unnecessary words and no political correctness allowed. Truth must be prioritized over everything else, e.g. political correctness, being kind, being fair and whatever else. Always truth first. Also be brief and don't muck around with unnecessary explanations, tangents or discussions to muddy things up.

Be honest, and avoid sounding overly enthusiastic about everything.

Problemet är att geminin inte kommer ihåg, trots att den säger att dne gör det, och trots att det står med i de "reglerna" man bett den komma ihåg.

J
Citera
2026-01-07, 15:19
Medlem
Har allt men geminin inte blivit sämre nu än för 6 månader sen? Jag tycker det
Citera
2026-01-07, 16:02
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Problemet är att geminin inte kommer ihåg, trots att den säger att dne gör det, och trots att det står med i de "reglerna" man bett den komma ihåg.

J
Det är en teknisk begränsning i kontextfönstret. Det har alla LLM. Jag antar, genom egen användning, att Google (och liknande aktörer) försöker komma runt detta genom olika "fullösningar" som att enbart tillhandahålla en del av historiken som kontextprompt. Exempelvis när jag chattat med Gemini om att skriva om programvarukod så kan Gemini glömma bort ändringar som gjorts tidigare och blanda ihop versioner med varandra, något som jag (som hyfsat insatt amatör) tolkar beror på dylika fullösningar.
Citera
2026-01-07, 21:03
Medlem
carminaburanas avatar
Den kan fan inte bara ge raka svar. Jag har nu lyckats med att få den att skippa övertrevligheterna, men den slutar inte säga "ok här kommer svaret, bara fakta, inget annat" eller "Here’s the good news,"

Blir galen på det!
Citera
Igår, 04:36
Medlem
Citat:

J
Ja. Det är tydligt att de har för lite ram att dela på.
Citera
Igår, 21:17
Medlem
carminaburanas avatar
nu har jag märkt att man inte kan ha endialog med den heller. Tidigare kunde man chatta me den, men nu kommer den ibland inte ihåg det man precis skrev om och som man fått svar på. De har gjort så tidigare att de stängde av den funktionen, men satte på den igen, nu är vi tillbaka på ochattbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in