2025-12-16, 21:18
Medlem
Japhys avatar
Fick en lönespec idag som verkar vara fel. Styltar upp det så får ni bedöma:

Avtalet är på 40000kr per månad efter skatt och avgifter. För 32 h per vecka.

Under denna månad arbetade jag 96 timmar.
Lönen före skatt är 19520 kr på lönebeskedet.

De har lagt en timersättning på 190kr/h, vilket jag inte kan sätta i relation till 40000 kr/mån för en heltidslön.

Jag tänker mig att de "råkat" räkna fel. Istället för 40000 verkar de ha utgått från 30000. Då stämmer det hela med mitt resultat. Kan detta vara misstaget?Och viktigare - är det ett misstag eller något de försökt med och lyckats med mot andra, mindre Allerta människor?

Vilken blir fbs dom?
Vad gör jag nu? Har såklart mailat dem och kommer ringa dem under morgondagen. Såklart vet jag om hur jag driver det vidare via facket, men skulle jag nå resultat på annat sätt? Stämma dem?

Det är en svenskbaserad firma, som skattar i Sverige.

Det var en bra extra inkomst, men nu är jag lite besviken.

Alla avtal finns påskrivna. Har inte råkat ut för liknande tidigare och tänker såklart att de missat något. Antagligen slagit in fel siffror i sitt spread sheet. Men är ändå sugen på lite backup från flashback.
Citera
2025-12-16, 21:53
Medlem
Glostrups avatar
40 efter skatt låter som en bra lön för deltid, vad gör du?

Sedan blir väl 32 timmar i veckan 128 timmar i månaden, så du kanske bara har jobbat 75% av de timmar du borde ha gjort?
Citera
2025-12-16, 22:34
Medlem
Matten stämmer ju inte alls.

40000 netto för 128h blir 312,50 i timmen.

30000 netto skulle ge 234 i timmen

234 x 96 = 22464

Men du hade fått strax under 20 brutto, vilket inte ger mer än ca 15 netto.

Det står väl på lönespecen hur många timmar du fått lön för samt vilken lön du har?

Edit

Såg nu att det stog 190 kr/h

Nu vet jag inte vad du har för jobb, men 50 netto för 80% arbetstid motsvara ungefär 70k i lön brutto för en heltidstjänst, vilket är rätt hög lön, men din arbetsgivare verkar mer anse att du ska ha lön på ca 30 före skatt, dvs mindre än halva lönen.

Nej. Det är inget någon försöker lura någon som är "mindre alert", vem fan skulle inte reagera om de fick halva lönen mot förväntat?

Antingen har du missförstått avtalet, eller så har den som knappat löneutbetalningen felaktiga uppgifter, troligen det senare.
Senast redigerad av Baheera 2025-12-16 kl. 22:41.
Citera
2025-12-16, 22:54
Medlem
Connykrims avatar
Ja din lille nigger du har jobbar 90 timmar på en måmad? Det är
Hälften av 100%.

Självklart får du då halva lönen
Citera
2025-12-17, 11:30
Medlem
Kan du citera delen av avtalet som säger att din lön ska vara 40k efter skatt (???) och delen som anger din arbetstid? Du och arbetsgivaren verkar ju tolka innehållet lite olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in