Jag bor i ett bostadsområde med radhus. Varje hyresgäst har eget tomtområde och på tomtgränsen står ett uthus (avdelat) som delas med grannen bredvid. I vårt saknas en bit vägg uppe vid taknocken... och grannen går ut dagligen och röker på, så stanken har fritt fram in i vårt. Vårt vädras dessutom inte heller lika ofta som hans eget, eftersom vi använder vårt till endast långtidslagring av grejor. Så går man in i vårt tar det 10 sekunder innan man blir illamående av stanken. Hade jag inte vetat vad det rört sig om hade jag ringt till hyresvärden direkt... helt vanlig felanmälan om vidrig lukt i uthuset. Nu vet jag dock både vad det är och varifrån det kommer och eftersom jag inte har något emot grannen i övrigt vill jag ogärna göra något som kan orsaka trubbel för honom. Det är en hårt jobbande tvåbarnspappa som jag själv. Ringer jag till hyresvärden om stank i uthuset kommer dom självklart att ta redan på källan till stanken... och när dom ser den, kommer min felanmälan automatiskt att övergå i ett störningsärende, vilket är något min hyresvärd ser väldigt hårt på. Jag har läst om många som blivit vräkta för just detta och så långt tvivlar jag inte på att vår hyresvärd skulle gå... det är inte precis brist på sökande till våra lägenheter. Dessutom är vår hyresvärd kommunägd och det skulle inte förvåna mig om dom kontaktade polisen... vilket sannolikt skulle sätta värre spår än bara avhysning. Inget av detta är vad jag vill. För mig får han göra precis vad han vill på sin sida... så länge det inte påverkar oss negativt. Jag inser att det är honom jag får prata med direkt, men vad säger man? Hade det varit bensinlukt eller fisklukt eller vad som helst hade det varit lite lättare. Nu blir det en känsla av "Hörru, förbannade pundare. Vi är mycket bättre än du så vi vill inte ha din knarklukt i våra kläder!".