2025-12-16, 14:35
Medlem
https://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel/andreassen-lamnar-sd-blir-politisk-vilde-i-jokkmokk/re7okgyj#:~:text=Jokkmokkspolitikern%20Tor%2DErlin g%20Andreassen%20l%C3%A4mnar%20SD.

Citat:
Jokkmokkspolitikern Tor-Erling Andreassen lämnar SD. Han väljer istället att bli politisk vilde. Beskedet kom under måndagens kommunstyrelsemöte.
Han sågar nu den centrala SD-ledningen.
– Spiken i kistan slogs in när de beskyllde oss för att vara bidragssugare.

Sverigedemokraterna har haft två mandat i Jokkmokkspolitiken. En plats är vakant efter det att tidigare ordinarie ledamot kastades ut av partiet efter ett uppmärksammat rättsfall 2023.

Har SD centralt dålig koll på landsbygdens villkor?
Citera
2025-12-16, 15:01
Medlem
triptykens avatar
Fast det är väl anat sen innan?

SD i sitt grundande var enormt populistiska och lät varje avdelning formas kring lokala frågor, ofta med reaktionära undertoner.

Då kommer man ju ibland få lokalgrupper eller politiker som hamnar på tvären med ledningen som dom inte tycker lyfter just DERAS lilla lokalgrupps frågor.
Citera
2025-12-16, 15:10
Medlem
Trist.

Den äckligt godhetssignalerande fjanten Roland Bomans agerande fick naturligtvis kraftiga reaktioner från SD-sympatiserande människor i hela Sverige.

Men när SD anlägger ett Stockholmsperspektiv på Jokkmokk så är det inte konstigt att de tappar stödet av de lokala SD-arna som är lokalpatrioter och avskyr Stockholm.

Det borde ha gått att såga sönder Boman och hans parti utan att ge sig på resten av Jokkmokk....
Citera
2025-12-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Trist.

Den äckligt godhetssignalerande fjanten Roland Bomans agerande fick naturligtvis kraftiga reaktioner från SD-sympatiserande människor i hela Sverige.

Men när SD anlägger ett Stockholmsperspektiv på Jokkmokk så är det inte konstigt att de tappar stödet av de lokala SD-arna som är lokalpatrioter och avskyr Stockholm.

Det borde ha gått att såga sönder Boman och hans parti utan att ge sig på resten av Jokkmokk....

Väl skrivet.

Hr. Asplings uttalande var en total katastrof och avslöjade en bedrövlig okunskap. Inte alls förvånande att det skulle sluta så här. Det gäller att ha fingertoppskänsla och kunskap om hela Sverige och inte bara ett snävt ölbrölande:

- Ja men det ju vi som skickar utjämningsbidrag från Stockholm till hela Sverige!

I det läget har man avslöjat att man inte förstår hur det hela fungerar.
Låt oss nu dra en barmhärtighetens slöja över Asplings uttalande och glömma det pinsamma bottennappet.
Citera
2025-12-16, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.nsd.se/nyheter/jokkmokk/artikel/andreassen-lamnar-sd-blir-politisk-vilde-i-jokkmokk/re7okgyj#:~:text=Jokkmokkspolitikern%20Tor%2DErlin g%20Andreassen%20l%C3%A4mnar%20SD.

Har SD centralt dålig koll på landsbygdens villkor?

Sd har dålig koll på allt och alla i sin organisation!
Citera
2025-12-16, 18:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Väl skrivet.

Hr. Asplings uttalande var en total katastrof och avslöjade en bedrövlig okunskap. Inte alls förvånande att det skulle sluta så här. Det gäller att ha fingertoppskänsla och kunskap om hela Sverige och inte bara ett snävt ölbrölande:

- Ja men det ju vi som skickar utjämningsbidrag från Stockholm till hela Sverige!

I det läget har man avslöjat att man inte förstår hur det hela fungerar.
Låt oss nu dra en barmhärtighetens slöja över Asplings uttalande och glömma det pinsamma bottennappet.
"Jokkmokk får statsbidrag, särskilt utjämningsbidrag, på grund av sin glesbygdskaraktär och höga kostnader, med 27 071 kr per invånare i statsbidrag och utjämning (år 2022/2023). Däremot bidrar Jokkmokk till statskassan genom skatter (kommunalskatt, moms etc.) och intäkter från naturresurser (t.ex. renskötsel, turism och eventuell gruvdrift), men kommunen mottar mer i systemet än den ger, vilket är typiskt för glesbygdskommuner med stora avstånd och låg befolkningstäthet. "

Berätta hur det egentligen funkar, snälla.
Citera
2025-12-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
"Jokkmokk får statsbidrag, särskilt utjämningsbidrag, på grund av sin glesbygdskaraktär och höga kostnader, med 27 071 kr per invånare i statsbidrag och utjämning (år 2022/2023). Däremot bidrar Jokkmokk till statskassan genom skatter (kommunalskatt, moms etc.) och intäkter från naturresurser (t.ex. renskötsel, turism och eventuell gruvdrift), men kommunen mottar mer i systemet än den ger, vilket är typiskt för glesbygdskommuner med stora avstånd och låg befolkningstäthet. "

Berätta hur det egentligen funkar, snälla.

Nu börjas det igen. Läs på i stället för att jag ska börja lära dig saker och ting.

Låt oss börja t.ex här.

Citat:
"Vattenkraften i Jokkmokk producerade strax under 12 TWh år 2023.

Det genomsnittliga priset på elbörsen i elprisområde 1 var samma år 45,7 öre per KWh. Det ger ett elprisvärde på 5,5 miljarder kronor, exklusive energiskatt och moms.

Med en energiskatt på 43,9 öre per kWh samt moms på 25 procent blir slutsumman per kWh cirka 112 öre. Försäljningsvärdet blir då närmare 13,4 miljarder kronor."

https://www.jokkmokk.se/nyheter/2025/fakta-om-vattenkraften-i-jokkmokk/

Det blir ungefär 2,68 miljoner kronor per invånare och år. Låt oss då riva alla vattenkraftsdammar i Jokkmokk så blir allt frid och fröjd eller?

Jag skulle mer förstått hr. Aspling om han hade tagit upp mer direkt semiparasitära kommuner men man kan inte begära allt. Jokkmokks kommun var dock det sämsta exemplet han kunde ta upp.
Senast redigerad av Konrad 2025-12-16 kl. 18:55.
Citera
2025-12-16, 18:49
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Nu börjas det igen. Läs på i stället för att jag ska börja lära dig saker och ting.
Igen?

Det är första gången jag läser denna tråd och tydligen så är utjämningsbidrag något just Jokkmokk går plus på, där kommuner som min egen skyfflar in pengar.

Att ni ger nån slags status för Sverige med lappjävlar och norrsken på ett sätt som inte kan mätas i pengar kan du ju berätta för nån annan.

Förklara hur enkel debet/kredit är felaktig enligt gängse räknemetod
Citera
2025-12-16, 18:56
Medlem
Citat:
Igen?

Det är första gången jag läser denna tråd och tydligen så är utjämningsbidrag något just Jokkmokk går plus på, där kommuner som min egen skyfflar in pengar.

Att ni ger nån slags status för Sverige med lappjävlar och norrsken på ett sätt som inte kan mätas i pengar kan du ju berätta för nån annan.

Förklara hur enkel debet/kredit är felaktig enligt gängse räknemetod

Låt oss då höra vad för slags produkter din kommun producerar.
Citera
2025-12-16, 18:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Låt oss då höra vad för slags produkter din kommun producerar.
Snubbar med backslick och Gant-skjortor som genererar Sverige miljarder, men det har inget med min fråga att göra.
Citera
2025-12-16, 19:03
Medlem
Citat:
Snubbar med backslick och Gant-skjortor som genererar Sverige miljarder, men det har inget med min fråga att göra.

Det ante mig. Du svarade mig i vart fall och jag är tacksam över det helt förväntade svaret.
Citera
2025-12-16, 19:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det ante mig. Du svarade mig i vart fall och jag är tacksam över det helt förväntade svaret.
Så du är en sån där som påstår saker och sen svamlar för att slippa backa upp det du säger.

Skolboksexempel på kulturmarxistisk härskarteknik.

Börja slakta av renarna och kommersialisera norrskenet så ni bidrar med nånting i alla fall, lappjävel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in