2025-12-16, 13:30
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Kent Ekeroth föreslår att ickemedborgare inte ska tillåtas att rösta i kommunal- och regionalval. Detta får de nu, och i vissa kommuner är de så många, att de kan bli tungan på vågen vid jämt val mellan de traditionella blocken.
Är det rimligt att ickemedborgare ska ha rösträtt i kommuner och regioner?
För egen del tycker jag att K.E. Har en poäng. Och vem skulle ha något emot hans förslag?
https://youtu.be/F3yTCngTLNk?si=WsvOcdLFlkyWXZsj
Citera
2025-12-16, 13:34
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillaflickanPK
Kent Ekeroth föreslår att ickemedborgare inte ska tillåtas att rösta i kommunal- och regionalval. Detta får de nu, och i vissa kommuner är de så många, att de kan bli tungan på vågen vid jämt val mellan de traditionella blocken.
För egen del tycker jag att K.E. Har en poäng. Och vem skulle ha något emot hans förslag?
Självklart ska bara svenska medborgare kunna rösta i svenska val. Inget konstigt alls! Det är också helt galet att de med invandrarbakgrund kan vara politiker i Sverige! De får bestämma i sina länder istället!
Citera
2025-12-16, 13:37
Medlem
Det är givetvis totalt sinnessjukt att icke-medborgare får rösta och påverka.
Citera
2025-12-16, 13:43
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det är givetvis totalt sinnessjukt att icke-medborgare får rösta och påverka.

Självklart ska inte icke-medborgarna få rösta

Men vänsterpartiet och socialdemokraterna kommer börja gråta, detta är ju deras basväljare
Citera
2025-12-16, 13:49
Medlem
ZebranJannes avatar
Nu är jag ingen SD-tjomme, men det är ju i ärlighetens namn helt uppåt väggarna skevt, att en en icke-medborgare har kunnat (och kan) rösta i Sverige. Hur har detta passerat genom alla år? Funkar det lika över hela Europa eller är Sverige "unikt" igen?
Citera
2025-12-16, 13:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Nu är jag ingen SD-tjomme, men det är ju i ärlighetens namn helt uppåt väggarna skevt, att en en icke-medborgare har kunnat (och kan) rösta i Sverige. Hur har detta passerat genom alla år? Funkar det lika över hela Europa eller är Sverige "unikt" igen?

Nej Sverige är inte unikt det är många länder som har liknande upplägg Norge och Island t ex!
Citera
2025-12-16, 13:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
Det är rimligt
Citera
2025-12-16, 13:57
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej Sverige är inte unikt det är många länder som har liknande upplägg Norge och Island t ex!

Okej, nyheter för mig. Mycket märkligt.
Citera
2025-12-16, 14:01
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

... å dom har säker tittat på Sverige för dom har ingen egen uppfattning.
Veliga och ängsliga politiker.
Citera
2025-12-16, 14:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Inget konstigt att man som boende i en kommun har lokal rösträtt. Lika naturligt har man inte rösträtt i riksdagsvalet där betydligt mer avgörande frågor behandlas.
Man borde även ta bort möjligheten för personer med utländska medborgarskap för att väljas till riksdagen och sitta i regeringen
Citera
2025-12-16, 14:03
Medlem
53....so whats avatar
Som att släppa in grannen i ditt garage och verkstad och låta denne härja runt i dina grejer... idioti!
Citera
2025-12-16, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LillaflickanPK

Här är lista där icke-medborgare inte får rösta i något val alls ... är det något av desa länder ni känner att vi vill bli mer som?

USA
Kanada
Japan
Kina
Saudiarabien
Sydkorea
Indien
Mexiko
Indonesien
Egypten
Pakistan
Iran