2025-12-16, 04:31
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Nära tillhands att tänka på, när det gäller traditioner, är julen, som påstås firas till åminnelse av frälsaren Jesus Kristi födelse.

Fast föddes Han verkligen den 24/12? Eller den 25/12?
Skedde inte Miraklet snarare omkring september månad?
Det verkar inte vara så värst noga med fakta nuförtiden.

Är det en tillfällighet att julen sammanfaller med hedniska högtiden Yule eller med midvinterblot och att allt tycks vara något slags hopkok, eller en sorts häxbrygd, av bockar, hustomtar, granar och annat oknytt, utan minsta vett eller etikett? Eller att en stor, röd och fet tomte gör reklam för ett multinationellt dryckesföretag och därigenom kapar julen, genom att föra in kommers-elementet i den tänkta julefriden?
Citat:
Än idag skiljer sig uppfattningen om jultomten på olika platser beroende på vilka traditionella föreställningar som dominerar, men det sker en homogenisering genom att vissa bilder och personlighetsdrag reproduceras globalt av exempelvis multinationella företag som Coca-Cola och Disney.
Allt för traditionernas skull?

I korta ordalag: julen är förvrängd och kapad, till förmån för kommers, i likhet med många andra högtider och traditioner! VIll Du ha det så?

Än viktigare: varför behövs traditioner, vilka, varifrån och vems?
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2025-12-16 kl. 04:52.
Citera
2025-12-16, 04:49
Medlem
kalkryggars avatar
Traditioner kan vara trevligt att ha.

Jag firar den svenska julen. Inte för att jag firar exakt det som den firades för från början. Men jag tycker det är en fin tradition att hålla vid liv i vissa delar.

Lite synd att kristendomen har lyckats kapa den till så stor del och förvrängt allt från vad det egentligen står för.
Citera
2025-12-16, 04:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Jag firar den svenska julen. Inte för att jag firar exakt det som den firades för från början. Men jag tycker det är en fin tradition att hålla vid liv i vissa delar.

Lite synd att kristendomen har lyckats kapa den till så stor del och förvrängt allt från vad det egentligen står för.
Vad menar du att den svenska julen ursprungligen stod för innan kristendomen kom in i bilden? Midvinterblot? De förkristna svenskarna brukade ju offra i sjutal under midvinterblotet som ansågs vara det viktigaste blotet under året och tiden då man skulle blidka asarna. Man offrade alltså sju grisar, sju hästar, sju människor etc. Är det detta du syftar på att julen bör vara, en hednisk blodsrit mitt i vintern för att försäkra dig om god skörd och krigslycka nästkommande år?
Citera
2025-12-16, 04:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vad menar du att den svenska julen ursprungligen stod för innan kristendomen kom in i bilden? Midvinterblot? De förkristna svenskarna brukade ju offra i sjutal under midvinterblotet som ansågs vara det viktigaste blotet under året och tiden då man skulle blidka asarna. Man offrade alltså sju grisar, sju hästar, sju människor etc. Är det detta du syftar på att julen bör vara, en hednisk blodsrit mitt i vintern för att försäkra dig om god skörd och krigslycka nästkommande år?

Det var mycket annat man gjorde och jag skrev vissa delar. Så det där med offer är en sån del som jag inte tror på som de gjorde. Därför så offrar jag annat för att skapa en känsla av att ge upp något inför det nya årets skull.
Citera
2025-12-16, 05:00
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:

Citat:
det är en fin tradition att hålla vid liv i vissa delar
Vilka delar av vilken tradition är viktiga för dig?
Citat:
Vad menar du med "det" och på vilket sätt har kristendomen kapat något här?
Det är väl snarare precis tvärtom, d.v.s. att kristendomen och Jesus Kristus glöms bort, p.g.a. kommersen?!
Citera
2025-12-16, 05:01
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det var även en anledning att fira, äta extra gott, och vara glada under vinterns mörkaste och dystraste tid och påminna folk om att nu så går vi mot ljusare tider och livets återkomst.
Citera
2025-12-16, 05:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy

Det är väl snarare precis tvärtom, d.v.s. att kristendomen och Jesus Kristus glöms bort, p.g.a. kommersen?!

Vår jul har inget med Jesus och kristendomen att göra.
Citera
2025-12-16, 05:04
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Vår jul har inget med Jesus och kristendomen att göra.
Vad innebär er jul då?
Du verkar vilja ha det så.
Citera
2025-12-16, 05:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Dom missionärer som försökte frälsa dom barbariska hedningarna hade svårt att få dom att sluta med sina blot och andra avgudadyrkande högtider, så dom approprierade firandena med modifierade kristna sådana.

Tex så slog man ihop en bunt olika vintersolstånd relaterade högtider som Saturnalia, Midvinterblot, Yule osv och satte det som "Jesu födelse" (som utifrån beskrivningarna i bibeln inte skedde i Dec övht).
Citera
2025-12-16, 05:11
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad innebär er jul då?
Du verkar vilja ha det så.

Den ursprungliga svenska julen (Yule) var ett firande kopplat till vintersolståndet och midvinterbloten, som firade att vi nu hade nått/passerat den mörkaste/kortaste dagen och nu hade ljusets (och därmed livets) gradvisa återkomst att se fram emot.
Citera
2025-12-16, 07:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Om du tänker lite till, vad symboliserar blot och offer?
Citera
2025-12-16, 07:33
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om du tänker lite till, vad symboliserar blot och offer?
Hur menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in