2025-12-16, 01:48
Medlem
INGSOCs avatar
Tjena flashback, jag är en såndär växtperson som har tonvis med växter i lägenheten. Det fyller min vardag med lycka att ta hand om dem och se dem frodas.

Men allt gott varar ju inte för evigt... Har fått en stor infestation av svarta tripsar, de sprider sig som löpeld bland mina fina växter och tar tillslut död på dem

Jag har försökt med biologisk bekämpning (rovtripskvalster, nematoder, orius skalbaggar) men tyvärr har det bara fungerat temporärt. Tripsen ger sig inte. Har tittat på spinosad som ska vara effektivt, men har inte hittat någon bra sådan sprej som säljs i vårat långa land. Skulle föredra att inte använda gifter som stannar kvar i jorden då jag även har en kompost för att återvinna jord och växtmaterial.
Någon som kan komma med tips?
Vore otroligt tacksam
Citera
2025-12-16, 02:57
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Tjena flashback, jag är en såndär växtperson som har tonvis med växter i lägenheten. Det fyller min vardag med lycka att ta hand om dem och se dem frodas.

Men allt gott varar ju inte för evigt... Har fått en stor infestation av svarta tripsar, de sprider sig som löpeld bland mina fina växter och tar tillslut död på dem

Jag har försökt med biologisk bekämpning (rovtripskvalster, nematoder, orius skalbaggar) men tyvärr har det bara fungerat temporärt. Tripsen ger sig inte. Har tittat på spinosad som ska vara effektivt, men har inte hittat någon bra sådan sprej som säljs i vårat långa land. Skulle föredra att inte använda gifter som stannar kvar i jorden då jag även har en kompost för att återvinna jord och växtmaterial.
Någon som kan komma med tips?
Vore otroligt tacksam

Kebril / bladglans. Går under olika namn men är i grunden en Paraffin baserad olja som du sprejar växterna med. Ej giftig.
Citera
2025-12-16, 03:38
Medlem
Sereenas avatar
1: Isolera drabbade växter ordentligt.

2: Behandla med en kombination av mekanisk behandling (duscha/klämm), nyttodjur och neem-olja.

3: Överväg att helt sonika kassera svårt drabba plantor så dom inte kan smitta/återsmitta andra plantor.
Citera
2025-12-16, 03:50
Medlem
Onanikrems avatar
Radar fungerar i kombination med att låta jorden torka ut ordentligt. Sedan bör du inte slänga varken jord eller växtdelar ute eller i kompostmaterial.

Finns skadedjursbekämpning att köpa från utanför EU typ pinnar att sticka i jorden, samma gäller där. Släng inget utomhus eftersom de tar alla levande insekter, och vi behöver insekter för att överleva.
https://www.amazon.co.uk/s?k=provanto+pinnar&crid=35SAEDSPETZT0&sprefix=pro vanto+pinnar%2Caps%2C210&ref=nb_sb_noss
Citera
2025-12-16, 07:34
Moderator
evilhoneys avatar
En sista utväg innan du slänger dem är att spraya dem med blå Raid!
Ställ växten i en säck och spraya på kanterna av säcken och låta marinera ett par timmar eller spraya ett ordentligt moln i ett stängt utrymme som du sen givetvis inte vistas i och kan vädra ur efter, som en liten gaskammare för trips. Spraya inte rakt på bladen.
Detta ska inte göras med ätbara växter!

Jag hade samma problem som du och försökte med regelbundna duschar, tvål- och rödspritspray, dyra nyttodjur men inget funkade men det här verkar faktiskt ha tagit skruv!
För mig var det sista chansen innan alla växter gick till komposten och det funkade!
Citera
2025-12-16, 08:55
Medlem
xcb567s avatar
Finns ämnen att beställa på amerikanska amazon, sök efter tex "Imidacloprid" eller "Imidapro". Blandas i vattnet och är hänsynslöst effektivt i flera månader mot alla insekter.
Finns en liten risk att det fastnar i tullen, men båda mina beställningar sista halvåret har levererats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in