2025-12-15, 22:08
Medlem
DrLECTERs avatar
Lyssnade på kvällens Aktuellt där jag till min fasa får höra att svenska språket kommer i andra hand för de som kommer från andra nationer.
Det har väl ingen betydelse vart man kommer i från - det viktigaste är att behärska det språk i det land man väljer att leva i.
Sverige håller på att utvecklas till en fristad där den enskilde är på god väg att själv få bestämma om man ska använda sig av svenska språket eller ej. Det borde varit skrivet i lagtext.

Pröva som svensk att hävda samma sak i de länder där många av våra invandrare kommer i från.
De hade skrattat oss i ansiktet och bett oss fara och flyga m a o res hem.

Det är mycket hög tid att strukturera grunden för konungariket Sveriges medborgare.
Ska man verka och bo här ska man också kunna det svenska språket. Det gäller samtliga medborgare.
För att i förlängningen kunna försörja sig genom att producera varor och tjänster som kan exporteras och föra landet framåt.

Samtliga medborgare: Ni ska inte fråga Er vad landet kan göra för Er utan vad Ni kan göra för landet ni framlever era liv i.
Citera
2025-12-15, 22:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Lyssnade på kvällens Aktuellt där jag till min fasa får höra att svenska språket kommer i andra hand för de som kommer från andra nationer.
Det har väl ingen betydelse vart man kommer i från - det viktigaste är att behärska det språk i det land man väljer att leva i.
Sverige håller på att utvecklas till en fristad där den enskilde är på god väg att själv få bestämma om man ska använda sig av svenska språket eller ej. Det borde varit skrivet i lagtext.

Pröva som svensk att hävda samma sak i de länder där många av våra invandrare kommer i från.

Det är mycket hög tid att strukturera grunden för konungariket Sveriges medborgare.
Ska man verka och bo här ska man också kunna det svenska språket. Det gäller samtliga medborgare.
För att i förlängningen kunna försörja sig genom att producera varor och tjänster som kan exporteras och föra landet framåt.

Samtliga medborgare: Ni ska inte fråga Er vad landet kan göra för Er utan vad Ni kan göra för landet ni framlever era liv i.

Jag håller med dig.
Nyfiken fråga till de svenskar som flyttat till spanien, thailand eller annat land, har ni lärt er ert nya lands språk i både tal och skrift?
Citera
2025-12-15, 22:27
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag håller med dig.
Nyfiken fråga till de svenskar som flyttat till spanien, thailand eller annat land, har ni lärt er ert nya lands språk i både tal och skrift?

Klart de inte har. De pratar engelska i huvudsak. Utom när de är i sina egna hem, där pratar de svenska med varandra.
Citera
2025-12-15, 22:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Klart de inte har. De pratar engelska i huvudsak. Utom när de är i sina egna hem, där pratar de svenska med varandra.

Jo, exakt samma sak som vi sen gnäller över invandrarna som kommer hit.
Citera
2025-12-15, 22:36
Medlem
Queutards avatar
Svenskar pratar mest någon knagglig variant av engelska numera, i alla fall på jobbet. De tror att de är amerikaner och fattar inte att de bryter ganska ordentligt.
Citera
2025-12-15, 22:51
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Svenskar pratar mest någon knagglig variant av engelska numera, i alla fall på jobbet. De tror att de är amerikaner och fattar inte att de bryter ganska ordentligt.

Detta är värre än de värsta svenska dialekterna. När våra äldsta svenskar går bort förlorar vi 100tals underbara ord som ersätts av fulsvengelskan. Detta har upprepats sedan 1945 och dagens makthavare bryr sig inte. Tror ni att nån enda lärare i svenska låter 12åringar lära sig 5-10 utdöda ord? Vår s.k skolminister bryr sig varken om att vårda vårt språk eller ordningen i klassrummen. Det skulle ju vara "rasistiskt" när Sverige dräller av muslimer och vänsterpuckon. Sverige är på väg att bli nåt annat än Sverige men utan att de flesta bryr sig.
Citera
2025-12-15, 22:57
Avslutad
Det är väl lönlöst och rent önsketänkande att åstadkomma en sådan förändring när staten, genom myndigheterna, släpper myndighetsinformation på arabiska och andra språk.
Citera
2025-12-15, 23:27
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER

Jag förstår samtidigt de som ser svenskan som poänglös. Låt oss säga att du har ett schysst jobb som ingenjör men du kommunicerar ändå på engelska hela dagarna... är det då inte lite poänglöst med svenskan?

Det finns många länder i världen där de lokala språken bara talas på landsbygden.
Citera
2025-12-16, 00:15
Medlem
triptykens avatar
Kan du inte länka till reportaget?

Om du kommer hit och pratar säg Engelska, så kommer det vara rätt naturligt att det är språket du och din partner pratar med varandra? Det är det språket du har enklast att kommunicera i?

Din fantasi om Svenskar som flyttar till Thailand och pratar Thai med sina ungar hemma verkar helt absurd. Tror du på det själv?
Citera
2025-12-16, 00:19
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Detta är värre än de värsta svenska dialekterna. När våra äldsta svenskar går bort förlorar vi 100tals underbara ord som ersätts av fulsvengelskan. Detta har upprepats sedan 1945 och dagens makthavare bryr sig inte. Tror ni att nån enda lärare i svenska låter 12åringar lära sig 5-10 utdöda ord? Vår s.k skolminister bryr sig varken om att vårda vårt språk eller ordningen i klassrummen. Det skulle ju vara "rasistiskt" när Sverige dräller av muslimer och vänsterpuckon. Sverige är på väg att bli nåt annat än Sverige men utan att de flesta bryr sig.
Ja tacka fan för att svenskar pratar dålig svenska.
När t o m det blev förbjudet att avsjunga svenska nationalsången på våra skolavslutningar börjar man undra hur fasen det står till i huvudet på befolkningen.
Dagens karriärsmänniskor har ju aldrig ens lärt sig att artikulera svenska ord.
Lyssna på diverse vädermeterologer ex TV4.
Där läspas det, betonas fel och allmänt sluddras när vädret ska läsas upp.
Undantag för Peter Kondrup som är ett riktigt proffs på att förmedla en väderprognos.
Och alla Stockholmare av yngre årgång har lagt sig till med Göteborgskans I så nu heter det IIIIIII i tjäften på dessa. Snacka om att försöka göra sig finare än andra.
Förr lästes nyheter på rikssvenska av personer som behärskade det svenska språket.
I dag verkar det som samma personer släpats in från gatan.
Den likgiltighet som svensken i dag visar upp är skrämmande.
När en fråga ställs rycker de bara på axlarna precis som vad angår det oss.
Sverige var etta i Norden kring 2000 på IT. Idag är vi fyra.
Vi håller ju på att förvandlas till inte en B nation utan C eller värre D nation när det gäller
grundläggande kunskaper som ekonomi, samhällskunskap jag i stort sett allt.
Sverige kan mycket väl bli ett framtida Rumänien.
Avsaknad av engagemang och framåtsträvnade verkar ju monterats bort i skallen på tillräckligt
många.
Jag hat länge sagt att låt Jimmy Åkesson riva resterna av det svenska folkhemmet för det finns ändå inget kavr av detta. Sedan är det kanske inte han som ska bygga upp något nytt.
Jag har inte röstat på något parti under många år då jag ansett att ingen varit värdiga min röst.
Att kalla det för soffliggare anser jag vara fel. Det är de dem som inte orkar ta sig till valurnan.
Jag har ialla fall lagt i blanksedlar i kuverten.
Citera
2025-12-16, 00:35
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag förstår samtidigt de som ser svenskan som poänglös. Låt oss säga att du har ett schysst jobb som ingenjör men du kommunicerar ändå på engelska hela dagarna... är det då inte lite poänglöst med svenskan?

Det finns många länder i världen där de lokala språken bara talas på landsbygden.
Men här det ju varken engelskan eller svenskan som är problemet.

Vår flathet över vårt språks bevarande är det stora problemet.
Då behöver vi ju inte ha några nationsgränser heller utan då kan ju allt heta Tellus eller jorden eller vad som helst.
Engelskan gäller ju intenationellt ex inom flygtrafiken men det betyder inte att man inte kan fortsätta med att använda sitt eget språk.
Men Sverige har blivit ett utarmat land när det gäller att hålla på sin historia.
Dels var vi förskonade från de båda världskrigen och kunde fortsätta som om ingenting hade hänt.
Vi hade världens högsta levnadstandad.
Folket fick det så bra att de slutade tänka.
Så när problemen började dyka upp då var hjärnan så avtrubbad att ingen visste vad som skulle göras.
Det är efterbörden av välfärdssvenskarna som styr och ställer i dag. De fick allt de pekade på.
Men hjärnan trubbades av för det fanns inga problem att lösa.
Detta brukar kallas för värlfärdens baksida.
Citera
2025-12-16, 07:01
Moderator
pbos avatar
Vilket språk som människor väljer att se som viktigt är inte en fråga som berör utbildnings- eller skolsystemet.

Utbildning och studier --> Integration och invandring
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här