2025-12-15, 21:36
Medlem
Osäker på jag postar denna på rätt ställe.

Men jag har en fråga som kanske någon här kan svara på. Jag har redan grottat mig igenom skatteverkets hemsida + frågat Chat GPT men inte fått ett entydigt svar.

Om man köper en bostadsfastighet på landet, som var klassifiserad som bostad när man köpte den men inte är bebolig.
- Saknar kök
- Saknar badrum
- Saknar vatten (rören har frusit sönder)

Syftet är att man skall använda den som lager för motorcyklar, hobbygrejer, gamla möbler osv.

- Det kommer finna lite maskiner och mest fordon inne i byggnaden, som tidigare var en bostad.
- Den kommer vara uppvärmd men inte bebodd

- Det finns en toalett, men ingen dusch, vatten eller kök.
- Det finns en egen brunn
- Det finns en gemensam vattenanläggning som är kopplad till huset, men inte påskruvad

Taxeringsvärdet på tomten är 70.000:- och huset 650.000:-

Idag betalas en kommunal avgift på närmare 7000:- samt sophämtning och en avgift till gemensamhetsanläggningen för vatten. Totalt är allt detta närmare 10.000:-/år.

Hur kan man klassifisera om byggnaden eller vad kan man göra för att slippa betala för sophämtning och den kommunala avgiften?

Bygnnaden skall inte användas till näringsverksamhet, endast till lager / skruva med grejer / lätt hobby verkstad.

Hur gör alla som äger byggnader på landet som står och förfaller som ingen bor i? Klassifiserar de om dem hos kommunen eller betalar de tiotusentals kronor varje år för ett tomt hus som förfaller?

Mycket tacksam för hjälp från er som vet!
Om tråden är postad på fel ställe så ursäktar jag, flytta den då gärna till rätt forumdel.
(ekonomi kändes inte rätt)
Citera
2025-12-15, 23:16
Avstängd
Varför frågar du inte kommunen direkt det kan inte vara så svårt!
Citera
2025-12-15, 23:55
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrighamock
Osäker på jag postar denna på rätt ställe.

Men jag har en fråga som kanske någon här kan svara på. Jag har redan grottat mig igenom skatteverkets hemsida + frågat Chat GPT men inte fått ett entydigt svar.

Om man köper en bostadsfastighet på landet, som var klassifiserad som bostad när man köpte den men inte är bebolig.
- Saknar kök
- Saknar badrum
- Saknar vatten (rören har frusit sönder)

Syftet är att man skall använda den som lager för motorcyklar, hobbygrejer, gamla möbler osv.

- Det kommer finna lite maskiner och mest fordon inne i byggnaden, som tidigare var en bostad.
- Den kommer vara uppvärmd men inte bebodd

- Det finns en toalett, men ingen dusch, vatten eller kök.
- Det finns en egen brunn
- Det finns en gemensam vattenanläggning som är kopplad till huset, men inte påskruvad

Taxeringsvärdet på tomten är 70.000:- och huset 650.000:-

Idag betalas en kommunal avgift på närmare 7000:- samt sophämtning och en avgift till gemensamhetsanläggningen för vatten. Totalt är allt detta närmare 10.000:-/år.

Hur kan man klassifisera om byggnaden eller vad kan man göra för att slippa betala för sophämtning och den kommunala avgiften?

Bygnnaden skall inte användas till näringsverksamhet, endast till lager / skruva med grejer / lätt hobby verkstad.

Hur gör alla som äger byggnader på landet som står och förfaller som ingen bor i? Klassifiserar de om dem hos kommunen eller betalar de tiotusentals kronor varje år för ett tomt hus som förfaller?

Mycket tacksam för hjälp från er som vet!
Om tråden är postad på fel ställe så ursäktar jag, flytta den då gärna till rätt forumdel.
(ekonomi kändes inte rätt)
Om det bara handlar om att slippa VA-avgiften så kan du nog slippa delar av den om ingen bor på adressen.
Är huset obeboligt så kan det knappast vara värt 650 000:-. Då är det väl marken som har ett högre värde, beroende på vart fastigheten ligger.
Det kan dock vara värt att fundera på om det är värt att få ner taxeringsvärdet på fastigheten.
Om du någon gång vill låna med fastigheten som pant/säkerhet så är det bra om den är värd något.
Citera
2025-12-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Om det bara handlar om att slippa VA-avgiften så kan du nog slippa delar av den om ingen bor på adressen.
Är huset obeboligt så kan det knappast vara värt 650 000:-. Då är det väl marken som har ett högre värde, beroende på vart fastigheten ligger.
Det kan dock vara värt att fundera på om det är värt att få ner taxeringsvärdet på fastigheten.
Om du någon gång vill låna med fastigheten som pant/säkerhet så är det bra om den är värd något.

Taxeringsvärdet bestämmer skatteverket, inte jag. Det där är infon som står i dokumenten från staten. Husen där säljs för 200.000:- men det är mycket gårdar, skogsfastigheter och annat som drar upp taxeringsvärden. De går som bekant sällan ned. Folk blir glada när priserna går upp men fattar inte att avgifterna blir högre.

Huset är inte "obeboligt" så, men det har ingen vatten, kök, badrum eller värme. Det finns el och avlopp men det är inte påkopplat. Värmeanläggningen har frysit sönder (vattenburen värme) och lika för alla vattenrören i huset, de är frostsprängda.

Kök och badrum är utrivet rent fysiskt, bara tommar rum med spånskivor på väggarna.

Frågan är dock hur man taxerar om fastigheten, och frångår avgifterna till kommun och stat på bästa sätt. Fastigheten kommer användas som parkering eller lager.

Det är en samfällighet för vattnet, inte kommunalt.

Kommunen tar ut sophämtningsavgift även om ingen bor där, men bara lägre taxa.
Uppe på det tillkommer kommunens fastighetsavgifter.

Totalt tre avgifter alltså på sammanlagt nästan 10.000:- som man gärna vill bli kvitt eftersom huset är ett kallställt lager.

Det finns pantbrev på några hundra tusen på fastigheten. Men den är inte belånad. Finns ingen avsikt att låna heller.

Det är de där tusentals kronorna i onödvändiga avgifter för tjänster man inte får eller behöver som skall bort.

Det som önskas undgås är:
- Fastighetsavgiften (obligatorisk på bostäder, baserad på taxeringsvärdet) (fastighetsskatten, om det är en näringsfastighet och inte en bostad)
- Sophämtningsavgiften
- Vattenavgiften, som kanske inte går undvika eftersom det är någon form av "samfällighet", inte kommunen.
Senast redigerad av snurrighamock 2025-12-16 kl. 00:09.
Citera
2025-12-16, 00:09
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrighamock
Taxeringsvärdet bestämmer skatteverket, inte jag. Det där är infon som står i dokumenten från staten. Husen där säljs för 200.000:- men det är mycket gårdar, skogsfastigheter och annat som drar upp taxeringsvärden. De går som bekant sällan ned. Folk blir glada när priserna går upp men fattar inte att avgifterna blir högre.

Huset är inte "obeboligt" så, men det har ingen vatten, kök, badrum eller värme. Det finns el och avlopp men det är inte påkopplat. Värmeanläggningen har frysit sönder (vattenburen värme) och lika för alla vattenrören i huset, de är frostsprängda.

Kök och badrum är utrivet rent fysiskt, bara tommar rum med spånskivor på väggarna.

Frågan är dock hur man taxerar om fastigheten, och frångår avgifterna till kommun och stat på bästa sätt. Fastigheten kommer användas som parkering eller lager.

Det är en samfällighet för vattnet, inte kommunalt.

Kommunen tar ut sophämtningsavgift även om ingen bor där, men bara lägre taxa.
Uppe på det tillkommer kommunens fastighetsavgifter.

Totalt tre avgifter alltså på sammanlagt nästan 10.000:- som man gärna vill bli kvitt eftersom huset är ett kallställt lager.

Det finns pantbrev på några hundra tusen på fastigheten. Men den är inte belånad. Finns ingen avsikt att låna heller.

Det är de där tusentals kronorna i onödvändiga avgifter för tjänster man inte får eller behöver som skall bort.
Som FallerIfallerA skrev, prata med Kommunen.
Taxeringsvärdet kan du visst påverka.
Där handlar det om att kontakta Skatteverket och Lantmäteriet, men den processen tar tid.
En obebolig byggnad ska ha värde noll.
Om den kan användas som förråd så är den väl värd något, men frågan hur mycket.
Den är väl klassad som bostadshus i nuläget så då ska det till en ändring där också.
Citera
2025-12-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Som FallerIfallerA skrev, prata med Kommunen.
Taxeringsvärdet kan du visst påverka.
Där handlar det om att kontakta Skatteverket och Lantmäteriet, men den processen tar tid.
En obebolig byggnad ska ha värde noll.
Om den kan användas som förråd så är den väl värd något, men frågan hur mycket.
Den är väl klassad som bostadshus i nuläget så då ska det till en ändring där också.

Tack för svar!

Följdfråga: Hur påverkar man fastighetsvärdet?
Har du någon praktiskt erfarenhet av detta?

Det är en liten kommun och man vill inte ringa dit för att gå i en "fälla" direkt.
Det är smartast att kunna reglerna först och "anpassa" ärendet efter de reglerna som gäller så att man inte åker på en nitisk handläggare som krånglar till allt för att man inte vred på alla orden precis rätt.

Med de handläggningstiderna som är så är det ganska viktigt att formulera sig riktigt först också. Speciellt om det är förknippat med avgifter. Vissa ändringar kanske kräver någon form av bygglov eller annan form av ansökan, andra ändringar kanske bara kräver ett papper till kommunen eller skatteverket?

Det är också rätt smart att försöka lista ut hur man skall göra sedan när man eventuellt ändrar tillbaka till "bostad" från "lager" 5-10år senare. Det kanske utlöser någon form av krav att byggnaden måste uppfylla dagens krav, med ventilation-isolering-tilgänglighet osv?

Jag har läst att man kan skicka in bilder på hur det ser ut invändigt, så de ser att byggnaden inte är bebolig.

Byggnaden har ju ett värde, det är ett "klimatskal" med mycket dålig fasad och totalt nedgången tomt och interiör i byggnaden. Mycket är bara utrivet.

Farligt om byggnadsvärdet sätts ned till noll också, kanske mot försäkringen om det brinner ned.

Det är kanske smartare att hitta ett sätt att "klassificera byggnaden" så att det inte måste betalas avgifter.

Som jag förstått är det inte sophämtningsavgifter för "ekonomibyggnader" eller garage och lador som står på egna tomter utan huvudbyggnad tillknuten.
Senast redigerad av snurrighamock 2025-12-16 kl. 00:15.
Citera
2025-12-16, 04:03
Moderator
v50s avatar
Kontakta skatteverket och begär omprövning av taxeringsvärdet på din fastighet. Du kommer få fylla i ett formulär där du begär omprövning där anger du att det saknas kök vilket är kravet för att en fastighet skall taxeras som bostad om jag inte är felinformerad. Där anger du också att byggnaden kommer användas som förråd.

För att påverka soptömningen så får du ansöka om dispens om uppehåll i sophämtningen i kommunen där fastigheten är belägen. Här är de nog rätt kinkiga med att ha dig kvar som kund så kravet för att få uppehåll i sophämtningen är nog i realiteten att du aldrig vistas där så om du är till fastigheten regelbundet är det skäl nog att ha kvar soptömningen.

Samfälligheten för vattnet bör du du behålla det är bra att ha tillgång till vatten även om det kostar lite varje år. Vill du trots allt bli fri det så får du kontakta lantmäteriet och ansöka om att gå ur samfälligheten dock är det dumt då det är dyrt att borra brunn så behåll medlemskapet i det är mitt råd.

Du kan alltid ringa och fråga rent allmänt skatteverket och kommunen om taxeringsvärde och sophämtning utan att ange vilken fastighet frågorna avser eller uppge ditt namn så det kan kopplas till dig. Då kan du få korrekt information direkt från berörda myndigheter och vad som krävs för att taxera om en fastighet och slippa sophämtningen.

Sedan kan det vara klokt att forska vidare i vad som krävs för att om x antal år åter klassa en byggnad som bostad igen. Tror det är lägre krav om man klassar det som fritidsbostad än permanentbostad (krav på handikappanpassad toalett o.s.v.).
Senast redigerad av v50 2025-12-16 kl. 04:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in