2025-12-15, 00:26
Medlem
Viethatts avatar
Jag vill lyfta en begreppsfråga snarare än en klinisk eller personlig diskussion.

Begreppet DID (Dissociativ identitetsstörning) beskriver i praktiken ganska bra hur upplevelsen kan se ut när en kropp upplever sig bära två (eller fler) separata identiteter. Samtidigt är DID starkt kopplat till barndomstrauma och psykiatrisk diagnostik.

Med andra ord: det handlar inte om ”splittrade personlighet” i populärkulturell mening, utan om hur ett medvetandesystem organiserar sig under extrema förutsättningar.

Min fråga är därför filosofisk och språklig:

Finns det bättre eller mer neutrala begrepp för att beskriva fenomenet

Två (eller flera) upplevda identiteter / subjektiva perspektiv i samma biologiska kropp

— utan att automatiskt placera det i ett psykiatriskt sjukdomsparadigm?

om ”själv” kan förstås som flera samtidiga modeller i samma nervsystem

om ord som agent, subjekt, självmodell eller medvetandestruktur är mer träffsäkra än ”själ” eller ”personlighet”

Jag är alltså inte ute efter diagnoser eller självberättelser, utan efter ett mer precist språk för att kunna diskutera fenomenet på ett filosofiskt och systemteoretiskt plan.

Vilka begrepp/ord tycker ni är mest användbara och varför?
Citera
2025-12-15, 00:30
Avstängd
Multipla personligheter!
Citera
2025-12-15, 00:57
Medlem
Flaskpostenss avatar
Låter som schizofreni med DID. Tidigare multipla personligheter. Spelar nog ingen roll om det är 2 eller fler det är fortfarande DID.
Citera
2025-12-15, 01:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad exakt är det som du söker alternativa ord eller beskrivningar för? Det underlättar för att hitta mindre laddade förklaringar.
Citera
2025-12-15, 01:33
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Låter som schizofreni med DID. Tidigare multipla personligheter. Spelar nog ingen roll om det är 2 eller fler det är fortfarande DID.
Också schizofreni och DID är två olika saker, inte ens i närheten. Men schizofreni på 1177: Du upplever att du har kontakt med döda personer, eller med krafter som kan påverka dig och andra. men sedan så kommer många andra saker som hallucinationer. Det är lidande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad exakt är det som du söker alternativa ord eller beskrivningar för? Det underlättar för att hitta mindre laddade förklaringar.
DID beskriver upplevelsen väldigt bra men orsaken till DID är oftast stress, det finns människor som har DID men har aldrig varit stressade någon gång i livet. Eller fått DID i senare vuxna liv och har haft en bra barndom.

Vad jag försökte komma fram är ett ord för två eller flera själar i en kropp, det är något som dissociativ identitetsstörning beskriver nästan perfekta men att stress är orsaken låter väldigt ologiskt.
Citera
2025-12-15, 01:44
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Multipla personligheter!
Eller delat medvetandesystem?
Citera
2025-12-15, 01:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viethatt
Jag brukar använda för att beskriva det som inte är lågt, inte automatiskt som mitt andra högre jag
1. mitt alter ego
2. Min drönare eller min helikopter
3. Mitt eftertänksamma Jag
4. Min självmedvetenhet
För att beskriva båda identiteterna samtidigt kan jag använda mitt dubbla jag eller mitt hela jag eller mr Stevenson.
Använder du C. Jung kan du väl använda begreppet "självet" som är en beskrivning av helheten bestående av fler delar
Citera
2025-12-15, 01:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Vad jag försökte komma fram är ett ord för två eller flera själar i en kropp, det är något som dissociativ identitetsstörning beskriver nästan perfekta men att stress är orsaken låter väldigt ologiskt.

Janus kanske? Två ansikten på samma huvud. De tittar åt olika håll. Ser aldrig varandra. Men båda är lika mycket Janus.
Citera
2025-12-15, 02:36
Medlem
Citat:
Jag vill lyfta en begreppsfråga snarare än en klinisk eller personlig diskussion.

Begreppet DID (Dissociativ identitetsstörning) beskriver i praktiken ganska bra hur upplevelsen kan se ut när en kropp upplever sig bära två (eller fler) separata identiteter. Samtidigt är DID starkt kopplat till barndomstrauma och psykiatrisk diagnostik.

Med andra ord: det handlar inte om ”splittrade personlighet” i populärkulturell mening, utan om hur ett medvetandesystem organiserar sig under extrema förutsättningar.

Min fråga är därför filosofisk och språklig:

Finns det bättre eller mer neutrala begrepp för att beskriva fenomenet

Två (eller flera) upplevda identiteter / subjektiva perspektiv i samma biologiska kropp

— utan att automatiskt placera det i ett psykiatriskt sjukdomsparadigm?

om ”själv” kan förstås som flera samtidiga modeller i samma nervsystem

om ord som agent, subjekt, självmodell eller medvetandestruktur är mer träffsäkra än ”själ” eller ”personlighet”

Jag är alltså inte ute efter diagnoser eller självberättelser, utan efter ett mer precist språk för att kunna diskutera fenomenet på ett filosofiskt och systemteoretiskt plan.

Inom traditionell filosofi talar man väl ofta om själslig dualism, där ens personlighet är mer flytande och uppstår från en inre kamp av olika viljor; både materiella och spirituella. Enligt Daoismen kan det finnas upp till tio själar inom en och samma person.

Är själv ingen filosof, men har alltid tyckt att samhället har en ganska svartvit syn på människor. Personligheter är ofta väldigt komplexa och har många aspekter som kan va både bra och dåliga. Utmaningen med livet är att försöka balansera allt.

Sen är det väl inte nödvändigtsvis en nackdel att kunna skifta personlighet i en värld av förändring. Man är anpassningsbar helt enkelt, vilket också är centralt inom fornnordisk filosofi och de egenskaper som kännetecknar Oden.
Senast redigerad av Deballerur 2025-12-15 kl. 02:47.
Citera
2025-12-15, 02:50
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag brukar använda för att beskriva det som inte är lågt, inte automatiskt som mitt andra högre jag
1. mitt alter ego
2. Min drönare eller min helikopter
3. Mitt eftertänksamma Jag
4. Min självmedvetenhet
För att beskriva båda identiteterna samtidigt kan jag använda mitt dubbla jag eller mitt hela jag eller mr Stevenson.
Använder du C. Jung kan du väl använda begreppet "självet" som är en beskrivning av helheten bestående av fler delar
Det finns många olika sätt att tolka identiteter, vad jag försöker uppnå är "Jag och det andra jag som också lever i min kropp."

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Janus kanske? Två ansikten på samma huvud. De tittar åt olika håll. Ser aldrig varandra. Men båda är lika mycket Janus.
Brahma också men ansikten som tittar åt all håll. Det intressanta saken är vart de både fick inspirationen ifrån. Genom kontrollerad reinkarnation?

Det pratas också om intern familj i en kropp, en kollektiv plats att samarbeta och överleva tillsammans i kroppen. Alla som bor i kroppen styr kroppen och hjärnan på samma villkor. Undrar om dissociativ identitetsstörning passar in till det här kategorin?
Citera
2025-12-15, 03:09
Medlem
Viethatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Inom traditionell filosofi talar man väl ofta om själslig dualism, där ens personlighet är mer flytande och uppstår från en inre kamp av olika viljor; både materiella och spirituella. Enligt Daoismen kan det finnas upp till tio själar inom en och samma person.
Om vägen är linjära och genomsnittliga ålder är 90-110 år då den senaste kroppen har en 1000 år själ, dvs 10 själar kombinerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Sen är det väl inte nödvändigtsvis en nackdel att kunna skifta personlighet i en värld av förändring. Man är anpassningsbar helt enkelt, vilket också är centralt inom fornnordisk filosofi och de egenskaper som kännetecknar Oden.
Vikingarna såg inte själen som en enda sak, utan flera delar: Hugr, Hamingja, Fylgja och Hamr. Men de är ett djupgående ämne.
Citera
2025-12-15, 03:49
Medlem
pn222jws avatar
Fornegypterna trodde också på flera olika själar - en del lättare andra djupare. En dikotom västerländsk uppdelning intellekt - - själ kan religionshistoriskt rentav vara ganska ovanlig. Vänstra och högra hjärnhalvan antyder två personligheter i alla människor (påvisat genom studium där man av medicinska skäl skurit av förbindelsenerverna). Vad skulle man benämna det för att avstigmatisera, jaa... kanske "flexibel jaguppfattning" eller "rollkaraktärs identitet" eller "flera identitetsnivåer". Det är ju lite som vardagsspråket - "mitt privatliv, hennes yrkesliv, hans sexliv" och liknande.
Senast redigerad av pn222jw 2025-12-15 kl. 04:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in