2025-12-13, 11:07
Medlem
Hypotetisk fråga:

Säg att man har några guldmynt som legat i byrålådan ett antal år. Nominella värdet är idag betydligt högre än vid inköp.

Finns det något bra sätt att omsätta detta guld till kronor utan att skattmasen tar 30 % av värdeökningen? Det har ju blivit ett sånt Stasisamhälle nu att man knappt kan göra något med sina pengar längre utan att banker och myndigheter lägger näsan i blöt.

Enda metod jag kan komma på är att man säljer mynten utomlands och växlar till sig svenska kontanter. Sedan får man helt enkelt använda kontanterna till sina dagliga inköp så länge de räcker och istället spara undan lönen. Men inte heller detta är idiotsäkert. Tullen snor väl guldet eller kontanterna om de upptäcker att man har det i bagaget? Om man flyger kanske de reagerar på guldmynt i säkerhetskontrollen?
Senast redigerad av HundenHansson 2025-12-13 kl. 11:10.
Citera
2025-12-13, 11:34
Avstängd
pn222jws avatar
Be en mycket god vän (bulvan) sälja dom i Sverige kontant. Den kan hitta på att den ärvt dom - bjud den på en fin middag som tack.
Citera
2025-12-13, 11:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Tullen snor väl guldet eller kontanterna om de upptäcker att man har det i bagaget? Om man flyger kanske de reagerar på guldmynt i säkerhetskontrollen?
Om du reser med mer än 10 000 euro värt av guldmynt (och/eller kontanter) så bör du anmäla det. Annars finns en risk att det blir tråkigheter om tullen upptäcker det. Om guldmynten du pratar om är i storleksordningen ett uns (ungefär 30 gram) per mynt tror jag det innebär två sådana mynt innan du slår i det taket, med dagens priser.

Det finns för övrigt planer på att införa liknande regler vid gränsen mellan Sverige och övriga EU-länder som idag gäller vid gränsen mellan Sverige och länder utanför EU. Det kommer i så fall börja gälla i vår.

mer info: Tullverket, pressmeddelande
Citera
2025-12-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Be en mycket god vän (bulvan) sälja dom i Sverige kontant. Den kan hitta på att den ärvt dom - bjud den på en fin middag som tack.

Hur hjälper detta? Då blir ju vännen skattskyldig istället.

Men visst. Kanske kan man sälja mynten privat och be om en banköverföring. Hur mycket pengar kan man få insatt på kontot innan banken och skattmasen börjar ställa frågor?
Citera
2025-12-13, 14:46
Medlem
kalkryggars avatar
Man får väl sälja upp till någonstans mellan 60-80 tusen per år utan att skatta för det om jag minns rätt?

Sen är det inte så svårt att hitta gamla butiker som är typiska antikhandlare som köper in sånt under bordet. Kan bli några kr mindre per gram men man får allt i kontanter i hemlighet.

Så frågan är hur mycket guld vi pratar om. Är det 50g, 100g, 1kg, 100 kg?
Citera
2025-12-13, 19:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Hypotetisk fråga:

Säg att man har några guldmynt som legat i byrålådan ett antal år. Nominella värdet är idag betydligt högre än vid inköp.

Finns det något bra sätt att omsätta detta guld till kronor utan att skattmasen tar 30 % av värdeökningen? Det har ju blivit ett sånt Stasisamhälle nu att man knappt kan göra något med sina pengar längre utan att banker och myndigheter lägger näsan i blöt.

Enda metod jag kan komma på är att man säljer mynten utomlands och växlar till sig svenska kontanter. Sedan får man helt enkelt använda kontanterna till sina dagliga inköp så länge de räcker och istället spara undan lönen. Men inte heller detta är idiotsäkert. Tullen snor väl guldet eller kontanterna om de upptäcker att man har det i bagaget? Om man flyger kanske de reagerar på guldmynt i säkerhetskontrollen?

Hur många mynt har du tänkt sälja totalt?
Vilket belopp räknar du med att få in totalt?
Citera
2025-12-13, 20:51
Medlem
En följdfråga på det, om man skulle köpa investeringsguld för säg 100.000 och sälja om 20 år för 1 miljon, hur gör man då, måste man spara kvitton och kontoutdrag tillsammans med guldet för att banken inte ska tro det är knarkpengar/bedrägeri?
Citera
2025-12-13, 22:36
Medlem
ForzaDiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
En följdfråga på det, om man skulle köpa investeringsguld för säg 100.000 och sälja om 20 år för 1 miljon, hur gör man då, måste man spara kvitton och kontoutdrag tillsammans med guldet för att banken inte ska tro det är knarkpengar/bedrägeri?

Om du inte har något kvitto eller liknande så sätter dem 80% av värdet som vinst. Så är det 30% skatt på dem 80%.
Citera
2025-12-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaDiffen
Om du inte har något kvitto eller liknande så sätter dem 80% av värdet som vinst. Så är det 30% skatt på dem 80%.

Är mer rädd för fruset konto och bevisa att jag köpt guldet för skattade lagliga pengar som jag sen ska skatta på igen
Citera
2025-12-13, 22:47
Medlem
ForzaDiffens avatar
Citat:
Är mer rädd för fruset konto och bevisa att jag köpt guldet för skattade lagliga pengar som jag sen ska skatta på igen

Förstår, då handlar det nog om vad du har för kontaktnät.
Någon med ett företag borde kunna hjälpa dig. Men det är väl inte bara sälja heller om det är stora summor.

Hehe undrar om det går att använda guld som kontantinsats till bostad. Hade varit perfekt ju.
Citera
2025-12-14, 12:30
Medlem
Citat:

Ja, det tror jag också är en fara. Vi får ju inte sätta in pengar på våra egna konton om vi inte kan bevisa att det är lagliga pengar. Vi anses numera skyldiga tills motsatsen bevisats.
Citera
2025-12-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur många mynt har du tänkt sälja totalt?
Vilket belopp räknar du med att få in totalt?

Tänker mig att det handlar om 80-100 kkr. Inga enorma belopp, men tillräckligt för att banken kommer krångla om jag dyker upp dessa summor i kontanter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in