2025-12-13, 09:41
Medlem
Jag har nyss blivit tillfrågad av min bästa vän att bli gudförälder åt hennes dotter. Dottern är några år gammal och hon har alltid känt sig helt bekväm med mig och pratar ofta om mig och säger till mamma att hon vill träffa mig snart osv. Jag och barnet har en väldigt bra kontakt med andra ord.

Vad tycker ni en gudförälder ska bidra med till barnets liv? Jag har aldrig haft ett gudbarn tidigare och vill göra det på bästa sättet jag kan.

Vad tycker ni Flashback? 🙂
Citera
2025-12-13, 09:56
Medlem
Vi tycker, att den processen sker i samband med dopet. "några år" senare känns det felplacerat, då räcker det med att man är barnets vän.
Citera
2025-12-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CriDuCoeur
Jag har nyss blivit tillfrågad av min bästa vän att bli gudförälder åt hennes dotter. Dottern är några år gammal och hon har alltid känt sig helt bekväm med mig och pratar ofta om mig och säger till mamma att hon vill träffa mig snart osv. Jag och barnet har en väldigt bra kontakt med andra ord.

Vad tycker ni en gudförälder ska bidra med till barnets liv? Jag har aldrig haft ett gudbarn tidigare och vill göra det på bästa sättet jag kan.

Vad tycker ni Flashback? 🙂
Du fortsätter väl som vanligt? Du bibehåller en god relation med föräldrarna & barnet och om mot förmodan föräldrarna skulle omkomma i en tragisk pulkolycka så faller det på dig att ta hand om barnet.
Citera
2025-12-13, 10:42
Moderator
pbos avatar
Frågeställningen rör barn och familj mer än allmänna relationer.

Relationer och samlevnad --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2025-12-13, 11:18
Bannlyst
Nä men jösses. Att folk håller på att tramsa med gudfar och gudmor fortfarande. Känns mer som något morsan har prackat på någon för att hon själv äääälskar att umgås med 100 pers samtidigt
Citera
2025-12-13, 11:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Du fortsätter väl som vanligt? Du bibehåller en god relation med föräldrarna & barnet och om mot förmodan föräldrarna skulle omkomma i en tragisk pulkolycka så faller det på dig att ta hand om barnet.

Det där är en myt inte fan ska du ta hand om barnet om föräldrarna dör!
Citera
2025-12-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vi tycker, att den processen sker i samband med dopet. "några år" senare känns det felplacerat, då räcker det med att man är barnets vän.

Folk på Flashback tycker olika, därför är det det löjligt du skriver ”vi tycker”. Ta ansvar för dina egna åsikter så får alla tycka som dom vill utan att bli påprackade en persons åsikter.
Citera
2025-12-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly

För det första är det en myt att det skulle falla på mig men även om nåt sånt hemskt skulle hända skulle jag såklart ta ansvar.
Citera
2025-12-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesomiw
Nä men jösses. Att folk håller på att tramsa med gudfar och gudmor fortfarande. Känns mer som något morsan har prackat på någon för att hon själv äääälskar att umgås med 100 pers samtidigt

Varför tror du det? Du vet inget om deras situation eller vilka dom är.
Citera
2025-12-13, 14:59
Medlem
En gammal tradition som nu inte har någon större betydelse. Den blir vad du gör den till men det ingår naturligtvis inga juridiska förpliktelser.

En rent symbolisk handling.
Citera
2025-12-13, 15:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Amerikanskt fjant som bara white trash håller på med. Det betyder ingenting.

För jag antar att det inte handlar om den religiösa kristna traditionen att läsa böner för barnet? Då ska man utses till när barnet döps i kyrkan. Inte när ungjäveln är flera år gammalt.
Citera
2025-12-13, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CriDuCoeur
Varför tror du det? Du vet inget om deras situation eller vilka dom är.
Därför att det brukar vara sådana bruttor som insisterar på att ungarna ska ha en gudmor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in