2025-12-13, 09:17
Medlem
Tydligen så har jag slagit in fel kod och det stod att jag skulle försöka igen om två timmar. Jag testar efter två timmar med rätt kod, men får samma fel meddelande. Vad är fel och hur lösa detta?

Vet inte om träden ligger rätt
Citera
2025-12-13, 09:29
Medlem
Har du kollat caps- och num lock?
Citera
2025-12-13, 09:59
Medlem
Med tanke på att du lyckas stava fel i din tråd kanske du bör dubbelkolla så du verkligen skrivit rätt. Lilla l, stora I och nollor 0 och bokstaven O kan också se lika ut. Är det du som valt lösenordet?
Citera
2025-12-13, 10:03
Medlem
Connykrims avatar
Du får helt enkelt skriva rätt lösen? De byta inte av sig själv.
Citera
2025-12-13, 10:07
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Man blir alltid lika förvånad när man hjälpt folk som slagit rätt kod och när man frågar vad de har för kod och så fungerar det. Ofta kan det bero på CAPS-lock eller på mobilen "korvfingrar".

Sen efteråt så vägrar de inse att de hade CAPS intryckt och säger ,

"Man jag slooog rätt kod, det måste varit tillfälligt fel för jag är 100 % säker jag skrev rätt kod!"

När någon säger 100 % är det absolut inte 100 % , ofta har folk ingen aning när de säger 100 %.

Stor erfarenhet av det.
Citera
2025-12-13, 10:53
Medlem
Den enda mystiska, men i slutändan förklarliga, orsaken till att jag upplevde samma sak var att (firmware)lösenordet av någon anledning hade satts med amerikanskt tangentbord medan jag vid inloggning använde svensk tangentbord. Det gick dock att lösa med lite efterforskningar.
Citera
2025-12-13, 13:31
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Har du kollat caps- och num lock?

Det var svaret!

eftersom det blev så tyst efter.. lol
Citera
2025-12-13, 16:40
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Man blir alltid lika förvånad när man hjälpt folk som slagit rätt kod och när man frågar vad de har för kod och så fungerar det. Ofta kan det bero på CAPS-lock eller på mobilen "korvfingrar".

Sen efteråt så vägrar de inse att de hade CAPS intryckt och säger ,

"Man jag slooog rätt kod, det måste varit tillfälligt fel för jag är 100 % säker jag skrev rätt kod!"

När någon säger 100 % är det absolut inte 100 % , ofta har folk ingen aning när de säger 100 %.

Stor erfarenhet av det.
Det där är så sant! Alla som jobbar där jag arbetar ska ha bra kunskap om datorer och vanliga bekymmer. Jag är användarstödjare och de allra flesta saker jag ändå behöver hjälpa till med är extremt basala. Det kan ibland vara så enkelt som att en mus inte fungerar, "har du dragit ur och satt in den den igen" om det är en sladdburen, "har du satt av och på musen" om det är en trådlös. Ofta detta inte är gjort.

En skärm fungerar inte eller blinkar, "har du kollat att strömsladden och andra anslutningar sitter i" Ofta det säger ja, så kommer man och bara trycker in en sladd ordentligt som är halvvägs ut.

Sen om applikationer och program inte fungerar som de ska, börja med att starta om, 99 ggr av hundra så hjälper det.

Så tipset till TS, Starta om burken till att börja med.
Citera
2025-12-13, 19:38
Medlem
kalkryggars avatar
Du har inte bytt tangentbord?

Det kan, tro det eller ej göra så att det inte stämmer.
Citera
2025-12-13, 22:50
Medlem
Streckkods avatar
Var datorn på?

Gå och kolla om några lampor lyser och om du kan höra fläktarna snurra!

Om inte datorn är på hjälper det inte om koden är rätt, så kolla det!

Jag vet, för jag har jobbat som IT-teknicker på Microsoft i 14 år.
Citera
2025-12-13, 23:00
Medlem
eldrattans avatar
Kolla så du inte ändrat tangentbordslayout. Alt + Shift eller Ctrl + Shift.
Citera
2025-12-14, 01:49
Medlem
mer

Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Var datorn på?

Gå och kolla om några lampor lyser och om du kan höra fläktarna snurra!

Om inte datorn är på hjälper det inte om koden är rätt, så kolla det!

Jag vet, för jag har jobbat som IT-teknicker på Microsoft i 14 år.
Hur menar du att man kommer till inloggningen med datorn avstängd??? Samt att den låste sej i 2 timmar..
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2025-12-14 kl. 01:50. Anledning: mer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in