2025-12-13, 07:36
Medlem
ReijoHervonens avatar
Detta förtjänar en egen tråd. Staden Kupiansk, den mest betydande orten vid den nordöstra flanken har återerövrats av Ukraina. Detta har länge varit ett omstritt område där ryssarna tryckt på för att försöka få kontroll över en logistikhub på västra sidan av Oskil-floden.
Ryssarna gjorde under november framsteg och den västra delen av staden erövrades. General Gerasimov gick till och med ut och briefade att ryssarna nu har full kontroll över staden i slutet av november. Detta användes som slagträ av ryssarna för att övertyga dom imbecilla amerikanska sändebuden att Ryssarna är "överlägsna" militärt och har vunnit kriget.

Nu har Ukraina utfört en operation där man gått in och befriat stora delar av staden och helt klippt av flyktrutten för dom sista ryska soldaterna som befinner sig i Kupiansk centrum. Zelensky trollade till råga på allt ryssarna genom att själv åka till Kupiansk under gårdagen och visa filmmaterial. Det ser ut som att Ukraina verkligen kontrollerar staden. Det är den största och mest framgångsrika motoffensiven av Ukraina på över ett år. Dom sista ryska soldaterna rensas just nu bort, dödas eller tas till fånga.

Putin och hans bundsförvant Trump har verkligen skitit ner sig denna gång.
Kan detta bli vändpunkten för dom svaga europeiska ledarna som dom senaste månader dansat efter Trumps och Putins pipa, kommer dom nu att inse det självklara att Ukraina kommer att vinna detta krig bara Europa steppar upp stödet och ber USA dra åt helvete?

Bra genomgång av operationen:
https://www.youtube.com/watch?v=SkGPB99euJs

Uppdaterad frontlinje på Deepstatemap:
https://deepstatemap.live/#13/49.7370730/37.6122093
Citera
2025-12-13, 08:32
Medlem
Ja, det är glädjande. Men samtidigt ser man att Ryssland knaprar i sig bitar av Ukraina i övrigt.
Citera
2025-12-13, 08:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Vi gratulerar ukrainska armén till en taktisk seger på ett avsnitt av fronten. Kanske är det är ett trendbrott. Jag tvivlar.
Citera
2025-12-13, 09:11
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi gratulerar ukrainska armén till en taktisk seger på ett avsnitt av fronten. Kanske är det är ett trendbrott. Jag tvivlar.
Här skriver du den 11/11 att nån av dina proryska skitkällor hävdar att Kupiansk nu är helt kontrollerat av ryssen och antyder att Ukraina bara ljuger och sprider propaganda när dom hävdar att dom håller på och rensar upp Kupiansk ifrån norr.
(FB) Kriget på kartan -hur går det, vem intar vad och hur?

Tröttnar du aldrig på att ha fel? Du har vid ett flertal tillfällen lovat att sluta skriva i Ukrainatrådarna ifall Pokrovsk inte fallit vid ett visst datum. Det första var redan vid nyår för snart ett år sen. Men du fortsätter skriva och gör ditt bästa för att visa för omvärlden att en ryss aldrig står för sitt ord utan alltid ljuger.
Citera
2025-12-13, 09:14
Moderator
Sun Rulers avatar
En glädjande nyhet så här i decembermörkret.

Läste också att Ukraina befriat Kindrashivka och Radkivka.

https://www.themoscowtimes.com/2025/12/12/ukraine-says-recaptured-2-settlements-in-northeastern-kharkiv-region-a91421
Citera
2025-12-13, 09:25
Medlem
Galejans avatar
Vad sa du att köpingen hette? Kupiansk? Jag har inte hört talas om den. Det är dock inte så konstigt eftersom jag googlade och vi talar om en tätort stor som Enköping eller Sandviken. 25-26k invånare. Och det var innan konfliktutbrottet.

Jag skulle kanske inte kalla det för en propagandaseger. Snarare som någon skrev, en lada som ryssarna glömt att bevaka. Nåja, vi gratulerar Ukraina till att ha tagit tillbaka någon procent av vad man förlorat men samtidigt kan jag inte hjälpa att undra vad detta kostade i manspillan?
Citera
2025-12-13, 09:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vad sa du att köpingen hette? Kupiansk? Jag har inte hört talas om den. Det är dock inte så konstigt eftersom jag googlade och vi talar om en tätort stor som Enköping eller Sandviken. 25-26k invånare. Och det var innan konfliktutbrottet.

Jag skulle kanske inte kalla det för en propagandaseger. Snarare som någon skrev, en lada som ryssarna glömt att bevaka. Nåja, vi gratulerar Ukraina till att ha tagit tillbaka någon procent av vad man förlorat men samtidigt kan jag inte hjälpa att undra vad detta kostade i manspillan?
Ja alltså Kupiansk är ju den tredje största orten efter dom marginellt större orterna Adiivka och Toretsk (ca 30K invånare) som ryssarna lyckats "erövra" sedan Bakhmut i maj 2023. På två och ett halvt år.

Pokrovsk verkar dom efter 18 månaders offensiv ännu inte kontrollera. Erkänner du alltså att Ryssarna endast lyckats avancera över lite öppna fält dom senaste åren?
Citera
2025-12-13, 09:59
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja alltså Kupiansk är ju den tredje största orten efter dom marginellt större orterna Adiivka och Toretsk (ca 30K invånare) som ryssarna lyckats "erövra" sedan Bakhmut i maj 2023. På två och ett halvt år.

Pokrovsk verkar dom efter 18 månaders offensiv ännu inte kontrollera. Erkänner du alltså att Ryssarna endast lyckats avancera över lite öppna fält dom senaste åren?
Det är de öppna fälten som utgör landet. Inte de efterblivna bondhålorna. Den som vill tillskansa sig Ukrainas naturresurser vill ha så lite småstäder som möjligt som byggts över fyndigheterna.
Citera
2025-12-13, 10:22
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
lol, ja vad ni än gör sätt inte detta i samband med något annat ni hört om kriget. Nu vinner ukraina kriget. Nu intog man en lada som ryssarna övergett. Nu vänder krigslyckan.

Det är viktigt att västvärlden fortsätter ösa in pengar till förgyllda toalettstolar nu.I ukraina gör pengarna mer nytta än tex bygga kärnkraft i sverige. Kom igen uffe!

Jösses vad förvirrad du låter, "förgyllda toalettstolar". Hur snurrig är du?

Vi har en massmördare och diktator som massmördar människor i Ukraina varje dag. Helt vanliga människor som inte vill annat än att leva i fred och trygghet i sitt egna land. Då yrar du massa trams.

Givetvis måste vi alla hoppas att Ukraina vinner kriget. Om de inte gör det så är det Europas undergång. Det vet alla som är normalbegåvade och allmänbildade.
Citera
2025-12-13, 10:48
Medlem
Noctones avatar
Oj i den här tråden var det många Vatniks som sprider rysk propaganda.

Det är uppenbart att Ryssland har problem med sitt tre dagarskrig, när de inte klarar av att hålla tagen terräng som tagits i propagandasyfte.

De kommer aldrig att klara av detta meningslösa krig genom att skicka fram värdelösa soldater som är där för pengarnas skull, mot en arme av motiverade ukrainare som slåss för sitt land och frihet.

Men nu Putinister i tråden, ni får väl glädja er åt att ni även har en anhängare i Vita Huset som hjälper sin vän Putin.
Citera
2025-12-13, 11:26
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan

Jo, visst. Självklart har du aldrig hört talas om Kupiansk trots att Putin har nämnt stan flera gånger den senaste tiden och varit föremål för ett antal ryska propagandapamfletter i media. Att Ryssland har stora problem att erövra en stad i Enköping eller Sandvikens storlek säger en hel den om de ryska "förmågorna".
Citera
2025-12-13, 12:17
Medlem
Jag har förstått i snart 4 år att Ryssland inte kan vinna, man måste vara bra hjärntvättad om man tror ryssen skulle kunna vinna ett krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in