2025-12-13, 07:05
Medlem
Hej alla!

Jag ville dela med mig av en upplevelse jag hade förra veckan. Jag fick ett samtal från Telia, där de erbjöd mig abonnemang. Det som chockade mig var att de visste mitt förnamn och efternamn, och att de ringde till mitt riktiga telefonnummer.

Hur kan företag få tag på mitt nummer och namn, speciellt när mitt nummer inte syns på hitta.se? Har någon annan haft liknande erfarenheter? Jag är nyfiken på hur de lyckas med detta!
Citera
2025-12-13, 07:11
Medlem
Finns det "oriktiga" nummer?

Det har väl registrerar dig med bank-id, när du skaffade sim-kort senast.
Citera
2025-12-13, 07:42
Medlem
Sereenas avatar
Alla nummer är väl reggade numera, även om dom inte är synliga på Hitta mfl?
Citera
2025-12-13, 08:54
Medlem
När jag svarade i telefon så sa telefonförsäljaren ”hej (mitt namn) vi har en erbjudande”
Citera
2025-12-13, 09:48
Medlem
SphericalHamsters avatar
Inte speciellt svårt att ta reda på. De köper dessutom olika listor, använder andra företag som partners och skiter därmed också i NIX-registren. Jag blir sönderspammad flera gånger i veckan av säljare och ber dem dra åt helvete och radera mitt nummer, men det gör de aldrig.

Jag har lagt in Truecaller i mobilen så den kan varna för sälj/spam och det går blockera nummer eller låta det ringa fast utan signal. Slösar de min tid så kommer jag slösa deras.
Citera
2025-12-13, 09:57
Medlem
zombie-nations avatar
Har också råkat ut för det. De ville sälja mig bredband. Jag låg och sov när de ringde så det blev extremt förvirrat. Men inte fick de sålt något. Jag har Comviq. Men var Telia som ringde, så visst säljer dee ens kunduppgifter och man har säkert godkänt det.
Citera
2025-12-13, 10:26
Medlem
daf66s avatar
Jag är mycket mån om att inte "synas" men har som de flesta andra, mitt nummer (epost, m.m. - då jag inte är en kriminell slashas) kopplat till min person. Jag har varit med om att privatpersoner haft koll på min bostadsadress och fullständiga namn genom telefonnumret. Vice versa har jag blivit kontaktad av privatpersoner genom att de tagit reda på mitt telefonnummer.

Jag undrar således givetvis vart man får denna info, blir det inte är publikt?! För jag blir kontaktad av företag även på splitnytt nummer som jag inte ens använt i något sammanhang, så handhavande handlar det inte om...
Citera
2025-12-13, 12:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Jag är mycket mån om att inte "synas" men har som de flesta andra, mitt nummer (epost, m.m. - då jag inte är en kriminell slashas) kopplat till min person. Jag har varit med om att privatpersoner haft koll på min bostadsadress och fullständiga namn genom telefonnumret. Vice versa har jag blivit kontaktad av privatpersoner genom att de tagit reda på mitt telefonnummer.

Jag undrar således givetvis vart man får denna info, blir det inte är publikt?! För jag blir kontaktad av företag även på splitnytt nummer som jag inte ens använt i något sammanhang, så handhavande handlar det inte om...

Om ditt number är splitternytt, måste det var registrerat enligt svensk lag.

Om det är ett abonnemang, är det registrerat hos den operatör som du har ditt abonnemang hos. Om det är ett kontantkort, blev det registrerat på ditt namn via ID-handling när du köpte det.

Jag antar att det inte är Telia eftersom du blev chockad över att de ringde. Halebop och Fello tillhör också Telia, ifall du har reggat dig där. Inte alla vet det.
Citera
2025-12-13, 12:59
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om ditt number är splitternytt, måste det var registrerat enligt svensk lag.

Om det är ett abonnemang, är det registrerat hos den operatör som du har ditt abonnemang hos. Om det är ett kontantkort, blev det registrerat på ditt namn via ID-handling när du köpte det.

Jag antar att det inte är Telia eftersom du blev chockad över att de ringde. Halebop och Fello tillhör också Telia, ifall du har reggat dig där. Inte alla vet det.
Jag undrar hur man som privatperson kan hitta nummer.
Citera
2025-12-13, 13:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej alla!

Jag ville dela med mig av en upplevelse jag hade förra veckan. Jag fick ett samtal från Telia, där de erbjöd mig abonnemang. Det som chockade mig var att de visste mitt förnamn och efternamn, och att de ringde till mitt riktiga telefonnummer.

Hur kan företag få tag på mitt nummer och namn, speciellt när mitt nummer inte syns på hitta.se? Har någon annan haft liknande erfarenheter? Jag är nyfiken på hur de lyckas med detta!

Ett ombud för Telia. Jag bruka säga jag precis förnyat abb. Telia ringer inte själva.
Citera
2025-12-13, 13:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Jag undrar hur man som privatperson kan hitta nummer.

Några exempel:

1) Har du bett din operatör att ditt nummer ska vara hemligt? Om inte kan det hamna på en sökfunktion på nätet. Det finns gott om såna sidor. Ratsit, MrKoll, Birthday etc

2) Har du använt ditt mobilnummer och uppgett vad du heter vid samtalet? Appen Truecaller hjälper folk att identifiera vem det är som ringer och om det är spam. Användare kan också låta appen ta del av deras egna kontakter. Om nån av dem har lagt in ditt nummer i sin kontaktlista och skrivit ditt riktiga namn, kan det blir tillgängligt för alla som söker på ditt namn.

3) Om du gett ditt nummer till familjen, vännerna, jobbet, hyresvärden eller bostadsrättsförening, kommunen, vården, posten, Schenker o odyl, företag, abonnemang, prenumerationer, polisen, försäkringsbolaget, föreningar, kopplat numret till Facebook/Instagram etc ökar risken att ditt nummer blir mer synligt. Det är så klart inte tillåtet för anställda att använda personuppgifter otillåtet, men de gör man. Och vänner, släkt etc delar nummer sinsemellan.

4) Staten säljer adresser och telefonnummer till företag. Företag inom samma koncern delar med sig av uppgifter. Företag säljer uppgifter till andra företag.
Citera
2025-12-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har också råkat ut för det. De ville sälja mig bredband. Jag låg och sov när de ringde så det blev extremt förvirrat. Men inte fick de sålt något. Jag har Comviq. Men var Telia som ringde, så visst säljer dee ens kunduppgifter och man har säkert godkänt det.
Comviq ägs av Telia, Comviq är endast ett varumärke inom Telia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in