2025-12-12, 22:53
Medlem
Det verkar inte ovanligt att man har med referenser eller att folk ringer in och lägger ett "gott ord" för en inför en arbetsintervju, men hur är det med det motsatta?

Linnea Lundström berättade igår i en intervju med "Cluee" att hon fick jobb men att svenska influencers som ligger i konflikt med henne och "Chrippa" "ringde in och förstörde det".
https://www.youtube.com/watch?v=xWiUkYsW3KY (Cirka 14:40 in i videon)

Jag var själv på arbetsintervju nyligen utan att det ledde till någon anställning, trots utbildning och att man ser bra ut och kom dit välvårdad. Man undrar lite vilken extern faktor kan ha påverkat.

Har ni varit med om att någon ringer in och lägger ett "ont ord" och t ex varnar arbetsgivaren för er eller på annat sätt saboterar arbetsintervjun?
Har ni själva någonsin saboterat någon annans arbetsintervju?
Senast redigerad av DyraMynt 2025-12-12 kl. 23:01.
Citera
2025-12-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyraMynt
Jag var själv på arbetsintervju nyligen utan att det ledde till någon anställning, trots utbildning och att man ser bra ut och kom dit välvårdad. Man undrar lite vilken extern faktor kan ha påverkat.

Företaget kan ha kallat 20 personer på intervju och det kanske kom någon som såg ännu bättre och var än mer välvårdad ut än du. Eller mer troligt att hon hade bättre kvalifikationer än du? Potentiella fiender bör lämpligen inte informeras om att man söker ett jobb.
Citera
2025-12-13, 00:16
Medlem
Chics avatar
Har aldrig hört om sådant. Man undrar hur dessa "influencers" fick veta att hon skulle på denna intervju? Kanske hon skröt om det i förväg, för allmänheten? Då är det ju hennes eget fel.

Det enda jag har hört om är när någon använder en referens, som istället för att prisa dig, sänker dig.
Citera
2025-12-13, 00:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-12-13, 00:32
Medlem
Citat:
Det verkar inte ovanligt att man har med referenser eller att folk ringer in och lägger ett "gott ord" för en inför en arbetsintervju, men hur är det med det motsatta?

Linnea Lundström berättade igår i en intervju med "Cluee" att hon fick jobb men att svenska influencers som ligger i konflikt med henne och "Chrippa" "ringde in och förstörde det".

Har ni varit med om att någon ringer in och lägger ett "ont ord" och t ex varnar arbetsgivaren för er eller på annat sätt saboterar arbetsintervjun?

Varför skulle någon vilja göra det mot dig. Du är knappast någon influencer.
Skulle någon ringa och prata skit om någon jag hade tänkt anställa hade jag lagt på. Jag bryr mig inte om vad randoms säger.
Citera
2025-12-13, 00:43
Medlem
Citat:

Nej ingen ringer för att varna eller hjälpa en kandidat. Fullständigt bisarr tanke. Om du tror att rekryteringar går till på det sätt så är det inte konstigt att du inte får jobb. Alla som går på intervju är välvårdade. Alla som blir kallade till intervju har den utbildning som jobbet kräver. Du trollar eller har en djävla konstigt självbild
Citera
2025-12-13, 01:00
Medlem
Sabotörer är man med om under alla perioder i livet.

Från högstadiet där en tjej gjorde en riktigt sjuk grej som kommer outa mig om jag berättar. Men det var hennes sätt att att försöka se till att få sommarjobb på den praktikplatsen och förstöra för oss andra.

Senare i livet så hade vi folk på högskolan som lånade och gömde böcker från övriga för att dom skulle ha svårare för att förbereda sig för diverse tentor.

I arbetslivet har man sett allting i princip men man har ju erfarenhet av dessa ormar och kan hantera dom på ett annat sätt idag.

För övrigt så jobbar den där tjejen från högstadiet idag som butiksbiträde i östra Sverige och jag är Sverige-chef för ett globalt tyskt företag. Karma existerar, antar jag!
Citera
2025-12-13, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Har aldrig hört om sådant. Man undrar hur dessa "influencers" fick veta att hon skulle på denna intervju? Kanske hon skröt om det i förväg, för allmänheten? Då är det ju hennes eget fel.

Det enda jag har hört om är när någon använder en referens, som istället för att prisa dig, sänker dig.

Det där med referens har jag gjort, fast jag var såpass rakryggad att jag sa det direkt till personen istället för att sänka honom vid intervjun. Positiv feedback kallar jag det för, sen är det väl upp till var och en att ta negativ feedback som något positivt. Men för mig så uppmärksammar jag något som personen kan förbättra.

Sen har jag fått frågan några ggr om jag har koll på vem personen är, när det handlar om en ev nyanställning.
Då säger jag såklart vad jag verkligen tycker.
Citera
2025-12-13, 01:28
Medlem
Chics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det där med referens har jag gjort, fast jag var såpass rakryggad att jag sa det direkt till personen istället för att sänka honom vid intervjun. Positiv feedback kallar jag det för, sen är det väl upp till var och en att ta negativ feedback som något positivt. Men för mig så uppmärksammar jag något som personen kan förbättra.

Sen har jag fått frågan några ggr om jag har koll på vem personen är, när det handlar om en ev nyanställning.
Då säger jag såklart vad jag verkligen tycker.

Det är ju schysst av dig! Bättre att vara ärlig, så de vet ungefär vad som sägs, om du ska stå som referens. Vissa ljuger ju när de blir tillfrågade, och sen berättar de en massa dåligt (eller rentav hittar på), för att jävlas med en/hämnas på en.
Citera
2025-12-13, 02:32
Moderator
tobess avatar
Hur vanligt? Icke-existerande skulle jag vilja påstå om det nu inte är ett litet företag och/eller på en väldigt liten ort.

Faktum är att det är rätt ovanligt att konsultera andra överhuvudtaget, i båda riktningar. Jag har fungerat som referens för rätt många personer och under min karriär har det hänt en (1) gång att någon ringt upp och frågat något.

Hur skulle det ens fungera? Någon person skulle ha fått reda på var någon fått jobb och på något sätt lyckats få tag direkt på den person som har makt att anställa/avskeda och sedan lyckats övertala denna om att de baserat på ett samtal med någon okänd person ska avskeda personen (på vilka grunder?).

Påhittad historia, nästan oavsett vilket scenario det handlar om.
Citera
2025-12-13, 04:51
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Att sabortera för gamla kollegor man inte håller högt skulle kräva ett psykopatiskt engagemang, man ska ta reda på att personen söker jobb, sätta sig in i rekryteringsprocesser och annat, detta vore ett galet och väldigt osunt beteende.

Jag har inte gjort det själv och inte heller hört talas om det, men det har säkert hänt någonsin eller någonstans, att gnugga alla rätt genom ett yrkesliv är i princip omöjligt, men då är det nog mer av en tillfällighet, att någon på den nya arbetsplatsen har jobbat hos en gammal arbetsgivare som den sökande, mer tillfällighet än aktivt förstörande.

En rekryteringsprocess idag kan innebära att uppåt 100 individer söker en tjänst, därtill ska kön, hudfärg och allt möjligt värderas, det är många stjärnor som ska ställa sig på rad för att man ska få jobbet, en rimlig förväntan är att kanske 30% av alla ansökningar kan leda till intervju, ännu mindre andel till ett skrivet kontrakt på bordet, att kissa ner sig av ett nej tyder på orimliga förväntningar och pannben av äggskal.
Citera
2025-12-13, 09:59
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
Företaget kan ha kallat 20 personer på intervju och det kanske kom någon som såg ännu bättre och var än mer välvårdad ut än du. Eller mer troligt att hon hade bättre kvalifikationer än du? Potentiella fiender bör lämpligen inte informeras om att man söker ett jobb.
Precis, kanske allting gick smidigt för dig och du gjorde blunders på frågorna men kanske någon hade bättre erfarenhet? Var det en klädbutik eller liknande kan det gå till någon som ser bättre ut trots de har mindre erfarenhet.

Att någon saboterat är som att skylla på otur när man spelar dålig poker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in