2025-12-12, 22:29
Medlem
Har gått och funderat då och då väldigt länge på detta. Ska ge er två scenarier nedan:

1. Är det rätt att på ett extremt sätt skada (t.ex våldta) ett barn för att rädda flera andra barn från att bli det?

2. Är det rätt att våldta ett annat barn för att förhindra att ens eget barn blir det?

Min logik säger ja till båda. Det är bättre att ett barn råkar illa ut än flera. Och ens eget barn är alltid mer värt en någon annans. Men hade jag verkligen kunnat göra det? De vetefan. Dela gärna med er av era tankar/resonemang.
2025-12-12, 22:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej på bägge. Om ja då vore vi ju inte människor. Värda Guds kärlek och något bra som borde bevaras.

I princip samma sak som du har en knapp framför dig. Ena knappen dödar dig och hela din familj ungefär 100 pers. Andra knappen dödar 1 miljard slumpvis valda människor. Vad väljer du?

Jag menar det rätta är väl inte välja alls. Enbart då är man nog i frid.
2025-12-12, 22:43
Medlem
franges avatar
Barn är en förbrukningsvara, det är bara att skaffa nya ifall de går sönder.

Våldta - nä. Vad är du för en pervers jävel som tänker på sådant, egentligen?
2025-12-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ena knappen dödar dig och hela din familj

Du och din familj dör tillsammans och gör en god gärning. Din familj UTAN dig hade varit det riktigt jävliga valet
2025-12-12, 22:48
Medlem
T.Ramsess avatar
.
Senast redigerad av T.Ramses 2025-12-12 kl. 23:37.
2025-12-12, 22:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Du och din familj dör tillsammans och gör en god gärning. Din familj UTAN dig hade varit det riktigt jävliga valet

Sant. Jo du överlever. Det vore ju verkligen att sätta det ner till jävliga val. Om något människan är bra på är det just detta att tänka ut extrema scenarier.
2025-12-13, 01:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Har gått och funderat då och då väldigt länge på detta. Ska ge er två scenarier nedan:

1. Är det rätt att på ett extremt sätt skada (t.ex våldta) ett barn för att rädda flera andra barn från att bli det?

2. Är det rätt att våldta ett annat barn för att förhindra att ens eget barn blir det?

Min logik säger ja till båda. Det är bättre att ett barn råkar illa ut än flera. Och ens eget barn är alltid mer värt en någon annans. Men hade jag verkligen kunnat göra det? De vetefan. Dela gärna med er av era tankar/resonemang.

Hur fan kan du gå och tänka på såna saker länge, du verkar ju helt störd sök hjälp!
2025-12-13, 01:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Nr 1: Det påminner om the Trolley Problem.
och svaret blir olika beroende på olika utgångspunkter
- maximera nytta
- Pliktetik (Kant) – vissa handlingar är fel oavsett konsekvens
- att göra något vs låta bli
Nr2:
Det är mer rätt för föräldern då föräldern har större ansvar för eget barn än andras. kanske microskopiskt större, men i alla fall. Utifrån är det inte mer rätt då barnen är lika mycket "värda"
2025-12-13, 08:52
Medlem
Nej på båda frågorna. Man borde hamna i fängelse om man gör dessa saker.
2025-12-13, 11:57
Medlem
Afro-Gregers avatar
Anledningen till att man startar en sån här tråd är troligen för att man en störd pedofil som vill rättfärdiga sina idéer och höra vad andra tycker.

Varför skulle just våldta ett barn rädda några andra? (Vet inte om jag är intresserad av påhittade scenarion där detta skulle vara fallet)

En klassisk diskussion brukar ju vara om man kan rädda två liv från döden genom att offra ett tredje och då rädda 2 eller liknande. Här kommer barn och våldtäkt in i diskussion av någon anledning.

Citat:
Men hade jag verkligen kunnat göra det? De vetefan.

Dom flesta normalfriska tvekar inte här, självklart nej. Låter som att du letar efter anledning att rättfärdiga det kanske?
Senast redigerad av Afro-Greger 2025-12-13 kl. 12:02.
2025-12-13, 19:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
Välkänt filosofiskt fråga - som givetvis har en tråd redan
(FB) The trolley problem

Fortsätt där.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem