2025-12-12, 21:10
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har en drönare och brukar göra instruktionsfilmer/review ibland på youtube men en sak som stör mig är att nära jag har en microfon på mig och flyger drönaren på typ 10m avstånd så får jag med drönarens ljud när jag pratar, även fast jag har microfonen 1 dm från min mun.

hur löser jag detta?
Skulle behöva en microfon/inspelare som tar upp ljudet bara på nån cm avstånd för då kommer inte drönaren höras.

Finns detta?

Budget är typ 5k max.
Citera
2025-12-12, 21:12
Medlem
Røde gör bra mikrophoner
Citera
2025-12-12, 21:16
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
Røde gör bra mikrophoner

Dom har ju typ 500 olika så svårt att veta vilken man ska ta.
Citera
2025-12-12, 21:22
Medlem
RitchieBlackmores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har en drönare och brukar göra instruktionsfilmer/review ibland på youtube men en sak som stör mig är att nära jag har en microfon på mig och flyger drönaren på typ 10m avstånd så får jag med drönarens ljud när jag pratar, även fast jag har microfonen 1 dm från min mun.

hur löser jag detta?
Skulle behöva en microfon/inspelare som tar upp ljudet bara på nån cm avstånd för då kommer inte drönaren höras.

Finns detta?

Budget är typ 5k max.
Du kanske söker en supernjure?
De tenderar dock att vara långa.
Citera
2025-12-12, 21:22
Medlem
RitchieBlackmores avatar
https://www.sony.se/electronics/kameror-med-utbytbart-objektiv-mikrofoner/ecm-b1m?locale=sv_SE&sku=ecmb1m.syu
Citera
2025-12-12, 21:36
Medlem
Som tidigare kommentarer anspelat, det är inte nödvändigtvis en prisfråga, snarare vilken karakteristik mikrofonen har, tror det även kallas omfång? ..alltså hurdan mikrofonens riktningsfokus är.
Citera
2025-12-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
...jag har en microfon på mig och flyger drönaren på typ 10m avstånd så får jag med drönarens ljud när jag pratar, även fast jag har microfonen 1 dm från min mun.
..

..den typen av mikrofoner är bra på att fånga upp ljud 360 grader runt om.
Citera
2025-12-12, 22:43
Medlem
supercardioid--super njure
Citera
2025-12-13, 00:31
Medlem
sommarlovs avatar
Du behöver en som tar ditt närljud och en extra som tar vad som inte ska vara med.
Så fungerar micken på skyddslurar, det måste finnas mera diskreta lösningar som gör samma sak.
Citera
2025-12-13, 06:51
Medlem
Fantens avatar
DJis trådlösa mickar är ju poppis som fan på YT men vete fåglarna hur riktade dom faktiskt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in