2025-12-12, 20:08
Medlem
Problemet är som beskrivet i trådstarten, jag kan inte ringa, det hörs inget i luren och samtalet kopplas ner efter ett tag. Jag tror inte simkortet är problemet för när jag testade det med en annan telefon gick det att ringa. Att ta ur batteriet och sätta in igen inte. Telefonens operativsystem är Android. Någon som vet ?
Citera
2025-12-12, 20:28
Medlem
Vilken operatör?
Vilken telefonmodell?
Har du kollat efter driftstörningar på operatörens hemsida?
När ringde du senast ut med denna telefon?
Går det att ta emot samtal?
När tog du senast emot samtal med denna telefon?
Citera
2025-12-12, 20:38
Medlem
JustTrollings avatar
2G-telefon som inte fungerar med Tele2, Telenor, Tre, etc., p.g.a. nedsläckning av 2G och 3G-näten?

Har du Telia/Halebop/Fello eller en annan operatör?
Citera
2025-12-12, 20:43
Medlem
Alla operatörer utom Telia har släckt ned sitt 2G/3G-nät, så din telefon måste stödja röstsamtal över 4G (VoLTE) för att kunna ringa. Alla gör inte det, även om de stöder 4G för datatrafik. På vissa behöver man ändra en inställning (t.ex. under "Nätverk och internet / Mobilnätverk / <operatör> / 4G-samtal") för att kunna ringa. Ibland kan man behöva prata med sin operatör för att få VoLTE provisionerat för sin telefon om detta inte redan är fixat. Om du talar om vilken mobiltelefon du har (tillverkare och modell) kanske någon kan hjälpa till med mer specifik information.
Citera
2025-12-13, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Alla operatörer utom Telia har släckt ned sitt 2G/3G-nät, så din telefon måste stödja röstsamtal över 4G (VoLTE) för att kunna ringa. Alla gör inte det, även om de stöder 4G för datatrafik. På vissa behöver man ändra en inställning (t.ex. under "Nätverk och internet / Mobilnätverk / <operatör> / 4G-samtal") för att kunna ringa. Ibland kan man behöva prata med sin operatör för att få VoLTE provisionerat för sin telefon om detta inte redan är fixat. Om du talar om vilken mobiltelefon du har (tillverkare och modell) kanske någon kan hjälpa till med mer specifik information.

Telefonen är en TCL 403
Citera
2025-12-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Telefonen är en TCL 403
Vad fan är detta för telefon.
Ser ut som att den började säljas för 2 år sedan men med specifikationer som är minst 10 år äldre.

MicroUSB uttag på en telefon från 2023 är fan starkt jobbat.

Ser ut som att man aktivt måste aktivera VoLTE precis som föreslagist tidigare i tråden på den vilket säkert är problemet och har fungerat fram tills nu pga 2G/3G nerstägningen också precis som nämnts tidigare i tråden.

Jag skulle också tro att denna telefon är en en av de telefoner som PTS tvingar Tele2, Tre & Telenor att blockera då den säkert oavsett om man har 4G & VoLTE inte går att ringa 112 ifrån även att man får igång den vanliga telefonin.

Dvs denna telefon duger inte till något mer än som brevpress, tänkte skriva "dyr brevpress" men den verkar ha kostat 800:- för två år sedan så värdet på den och en brevpress är nog typ samma med.
Citera
2025-12-13, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Vad fan är detta för telefon.
Ser ut som att den började säljas för 2 år sedan men med specifikationer som är minst 10 år äldre.

MicroUSB uttag på en telefon från 2023 är fan starkt jobbat.

Ser ut som att man aktivt måste aktivera VoLTE precis som föreslagist tidigare i tråden på den vilket säkert är problemet och har fungerat fram tills nu pga 2G/3G nerstägningen också precis som nämnts tidigare i tråden.

Jag skulle också tro att denna telefon är en en av de telefoner som PTS tvingar Tele2, Tre & Telenor att blockera då den säkert oavsett om man har 4G & VoLTE inte går att ringa 112 ifrån även att man får igång den vanliga telefonin.

Dvs denna telefon duger inte till något mer än som brevpress, tänkte skriva "dyr brevpress" men den verkar ha kostat 800:- för två år sedan så värdet på den och en brevpress är nog typ samma med.

Jag kan skicka SMS med den, så blockerad kan den väl inte vara ?
Citera
2025-12-13, 01:18
Medlem
Citat:
Telefonen är en TCL 403
Det verkar finnas lite olika uppgifter om VoLTE-stöd på den telefonen. Netonnets produktsida säger att den stödjer VoLTE, medan operatören Vodafone (UK) anger "VoLTE – 4G voice: No". På TCL:s egen informationssida sägs det "VoLTE availability based on user network", d.v.s. att det kan variera beroende på operatör.

Jag skulle börja med att leta efter någon inställningsmeny för att slå på 4G-samtal/VoLTE. Om du inte hittar någon, kontakta din operatör och hör efter om det är något de kan göra på sin sida.
Citera
2025-12-13, 01:25
Medlem
Citat:
Jag kan skicka SMS med den, så blockerad kan den väl inte vara ?
Nej, den kan troligen falla tillbaka på Telias 2G-nät för nödsamtal, vilket är tillräckligt för att inte bli blockerad från den 1:a december 2025. Att du inte kan ringa röstsamtal via 4G beror då inte på någon avsiktlig blockering från operatörens sida, men kan ändå vara en teknisk begränsning som telefonen har i din operatörs nät.
Citera
2025-12-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
2G-telefon som inte fungerar med Tele2, Telenor, Tre, etc., p.g.a. nedsläckning av 2G och 3G-näten?

Har du Telia/Halebop/Fello eller en annan operatör?

Operatören är comviq
Citera
2025-12-13, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det verkar finnas lite olika uppgifter om VoLTE-stöd på den telefonen. Netonnets produktsida säger att den stödjer VoLTE, medan operatören Vodafone (UK) anger "VoLTE – 4G voice: No". På TCL:s egen informationssida sägs det "VoLTE availability based on user network", d.v.s. att det kan variera beroende på operatör.

Jag skulle börja med att leta efter någon inställningsmeny för att slå på 4G-samtal/VoLTE. Om du inte hittar någon, kontakta din operatör och hör efter om det är något de kan göra på sin sida.

Jag har tittat på inställningar där finns det något som heter simkort och mobilt nätverk. För simkortet kan man välja önskad nätverkstyp. där står inget om volte, inte heller när jag sökt efter volte i intsällningar. Är det ett tecken på att volte inte fins till telefonen ?
Citera
2025-12-13, 04:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag har tittat på inställningar där finns det något som heter simkort och mobilt nätverk. För simkortet kan man välja önskad nätverkstyp. där står inget om volte, inte heller när jag sökt efter volte i intsällningar. Är det ett tecken på att volte inte fins till telefonen ?
Testa att slå in koden *#*#4636#*#* där du ringer samtal så får du upp en meny, gå in på telefoninformation, här kan du bl.a kolla vad det står vid Nätverkstyp vid röst för mig står det LTE som är 4G.
Man kan också gå till Ställ in önskad nätverkstyp och välja fler typer av nät som kanske löser problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in