Jag kan inte komma på någon sjukdom där det känns som ett solklart behandlingsalternativ i framtiden.
Det skulle möjligen i så fall vara nån variant av tex optogenetisk behandling (alltså där man för in ljuskänsliga jonkanaler vars aktivitet man kan styra genom ljus, och på så sätt påverka aktiviteten hos specifika nervceller, kretsar av nervceller eller aktiviteten i specifika nervcellsbanor), eller att man genom andra tekniker uttrycker genprodukter såsom vissa typer av receptorer eller specifika metabola enzym och liknande.
Neurologiska sjukdomar typ Parkinson, huntingtons och liknande, där har man kommit längre, men för psykiatriska sjukdomar är diagnoserna ofta betydligt mindre specifika så det finns sällan lika tydliga mål att ge sig på för att lindra eller bota sjukdomen.
Jag tror att det är lika lätt som att hitta idiot-genen och klippa bort den. Jag tror absolut att en del psykiska sjukdomar delvis har en genetisk förklaring. Men att de sambanden är för diffusa genom att det är många olika gener som samverkar och sedan bara resulterar i en ökad mottaglighet för vissa sjukdomar.
Sammanfattningsvis. Flashbacks existens är inte hotad. Av den anledningen i vart fall.
Nu är inte jag någon expert på crisp men... Även om man hittar vilken eller vilka gener hos en människa som felar. Är det så jäkla enkelt att programmera om detta då? Det blir ju en rätt omfattande omprogrammering. De flesta människor är mer komplexa i sin cellstruktur än Flashbacks användare... Att genomföra det på en äggcell eller liknande ser jag som lite enklare. Man kan styra så att ungen blir blond, blåögd och av rätt kön. Jag kan inte se några etiska problem med det.
Senast redigerad av fido1986 2025-12-16 kl. 14:25.