2025-12-12, 17:01
Medlem
Sluutenbergens avatar
Ofta, till min och hela Sveriges befolknings glädje, ser jag en svensk filmaffisch när jag kollar upp en film på imdb. När filmerna är svenska så kan man förvänta sig det men ofta kan en film från USA som hade premiär under 1980-talet på bio ha en svensk filmaffisch. Det kan vara så att jag kollar imdb från Sverige vilket påverkar filmaffischvalet men det låter otroligt i mina okunniga öron. Så det rör sig kanske om att svenskar är oproportionerligt filmintresserade? Varför de väljer just svenska filmaffischer istället för ursprungslandets är också en fråga.
2025-12-12, 17:33
Avslutad
Vad är en "svensk" filmaffisch? Vad definierar du som svenskt?

Ska fotografen av bilden vara från Sverige eller ska affischen vara skapad på svensk mark för den amerikanska marknaden? Eller kanske nåt annat?
2025-12-12, 17:39
Medlem
Clint.Ruins avatar
Det beror nog på att du är inloggad från Sverige, t ex visas ju svenska titlar (om det finns någon) före originaltiteln.
2025-12-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Det beror nog på att du är inloggad från Sverige, t ex visas ju svenska titlar (om det finns någon) före originaltiteln.
så enkelt , så dum trådstart
2025-12-12, 21:28
Medlem
Sluutenbergens avatar
Frågade google och fina AI gav följande svar: Yes, the movie posters displayed on
IMDb are adjusted based on your physical or selected location. This is done to show the movie poster that was used for the film's release in your specific region.
How it works:

Automatic Detection: For users who are not logged in or haven't set a preference, IMDb automatically defaults to displaying localized content (including titles and posters) based on your geo-location.
Regional Variations: Studios often create different posters for different countries to suit local market preferences or cultural norms. IMDb allows these various posters to be "tagged" with the appropriate countries by contributors.
User Preferences: If you have an IMDb account, you can manually change your "Title display country" in your account settings. This allows you to override the automatic geo-location setting and view the titles and posters as they appeared in another country, or select to see the original title/poster

Här är en 3 månader gammal tråd om ämnet från Reddit, så det kanske är en ny funktion https://www.reddit.com/r/blankies/comments/1mypvhv/imdb_has_started_to_use_posters_from_your_chosen/
Imdb has started to use posters from your chosen region as the default poster

Citat:
Ursprungligen postat av BakadiBrunflo
så enkelt , så dum trådstart

Och jag tycker du är dum, så sug på den.
2025-12-13, 00:28
Moderator
Trixtons avatar
Det finns nog inte mycket utrymme kvar för diskussion nu när TS har fått svar på sin fundering.

Låser denna.

Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in