2025-12-12, 13:12
Medlem
Från SVT Nyheter Dalarna:

” Cassandra, 25, upplevde att ett liv med ett jobb fem dagar i veckan begränsade hennes möjligheter att leva och resa. Därför hittade hon ett jobb där hon jobbar endast sju dygn i månaden samtidigt som hon har en lön som är tillräcklig att leva på.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/sa-loste-cassandra-tre-veckor-ledigt-i-manaden

Hon arbetar som personlig assistent dygnet runt - dvs hon sover då även i vederbörandes hem som då är hennes arbetsplats.

Kul för henne. Jag visste inte att det var tillåtet, trodde att EU eller facket tagit bort sådana möjligheter.

En livsstil passande för de som inte har familj.

Borde det finnas fler möjligheter av det slaget? Slippa 5 dagar i veckan-varianten?
Citera
2025-12-12, 13:42
Medlem
litenbokstavs avatar
hon sover på jobbet och får betalt för det alltså. ja det är väl rätt bra
Citera
2025-12-12, 14:00
Medlem
Citat:
Enligt en rapport från SCB 2024 så vill över en halv miljon människor minska sin arbetstid

Mycket förvånande att så få vill minska sin arbetstid. Det kan ju inte stämma? Hur många arbetande personer finns det i Sverige? Många miljoner, så jag har mycket svårt att se att bara en halv miljon av dessa vill ha kortare arbetstid förutsatt att man inte minskar sin lön förstås eller minskar den möjligen bara en aning, men att man ändå klarar sig fint.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-12-12 kl. 14:10.
Citera
2025-12-12, 14:31
Medlem
Hon har dock bara lön motsvarande en tjänst på 70% dagtid. Klarar man sig på det, så är det ju fint. De flesta gör nog det inte.

Dessutom är din rubrik fel. Hon jobbar 24-timmar varannan dag, sju gånger i månaden. Alltså har hon två veckor ledigt, inte tre.
Citera
2025-12-12, 19:15
Medlem
groovesnuss avatar
Ett annat bra sätt att få mycket fritid:
Jobba skift. På Volvo i Skövde kan du jobba helgnätter. 2 pass på 11 timmar vardera. Natten till lördag och natten till måndag. 22 timmar och det är heltid. Sen är du ledig resten av veckan.
Citera
2025-12-12, 19:34
Medlem
Jobbar man inom IT så kanske man har varit med om beredskap.

Jag har inte det idag, men har haft det förr. Då kunde jag jobba 7 dagar i sträck, 8 timmar per dag. Utöver det hade jag beredskap alla timmar om dygnet då jag inte arbetade. Fick man ett samtal så var det bara att sätta sig vid datorn och fixa det som skulle fixas. 5min arbetstid eller 45 min, spelade ingen roll, gav alltid 1 timme övertidsbetalning. Sen fick man så klart betalning även för alla andra timmar då man inte gjorde något samt sov, men då lägre betalning.

Sedan veckan efter fick man 4 dagar i sträck ledigt.
Citera
2025-12-12, 19:35
Medlem
Vansterpartiets avatar
4,5 dygnet runt-tjänster på månadsbasis som sitter hemma hos en "brukare" och tittar på tv och går på promenad, förhoppningsvis i framtiden med screening och genmodifiering så är detta inte ett fenomen längre.
Citera
2025-12-12, 19:36
Medlem
Framtyrs avatar
Exakt en sådan människa man vill skall "ta hand" om en sjuka.

Sitter troligtvis med telefonen non-stop, när hon inte sover.
Citera
2025-12-12, 20:25
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Exakt en sådan människa man vill skall "ta hand" om en sjuka.

Sitter troligtvis med telefonen non-stop, när hon inte sover.

Ja det finns ju inga andra som vill. Bara invandrare och hon, ingen annan svensk vill jobba med det. Inte du inte jag
Citera
2025-12-12, 21:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det finns ett annat trick som många kommit på som innebär fyra veckor ledigt i månaden. Ungefär 10% av alla arbetsföra i Sverige har hittat det.
Citera
2025-12-12, 22:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det finns ett annat trick som många kommit på som innebär fyra veckor ledigt i månaden. Ungefär 10% av alla arbetsföra i Sverige har hittat det.

Skulle vara intressant att få veta vad det är för trick. Jag vet ett antal arbetslösa som söker jobb efter jobb i panik och mår riktigt piss för att de knappt överlever i sin arbetslöshet.

Om du berättar för mig så skulle jag kunna berätta ditt "trick" för dessa arbetslösa så de kan göra det och sluta må riktigt piss över att de inte får jobb oavsett hur många de söker.
Citera
2025-12-12, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja det finns ju inga andra som vill. Bara invandrare och hon, ingen annan svensk vill jobba med det. Inte du inte jag

Jaha? Jag jobbade som assistent ett tag tidigare i livet och majoriteten av kollegorna var svenskar. Vad får du ut av att sprida lögnaktig sossepropaganda som degraderar svenskar egentligen?

Om man dessutom måste få kuken i röven av en neger som ”räddar” våra äldre kanske det är bättre att dö än att få hemtjänst? Människor som du är ett tecken på att världen är ett helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in