Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Har alltid funderat på hur religiösa kriminella resonera.
Dom vägrar vara goda men tror ändå på gud, det kan man absolut göra men varför anser man att man inte behöver vara god? Dom lär ju inte tro på himlen och helvetet eftersom dom sysslar med onda gärningar och lever på att utnyttja folk som är svagare.
Dom kan ju inte på fullaste allvar tror dom kommer till himlen och till helvetet lär dom inte vilja. Därför uteslutar jag att dom tror på detta.
Hur tror ni dom resonerar?
I alla gangster rullar om ex Italienska maffian så går alla dessa maffia bossar i kyrkan och dom skänker till med stora summor till kyrkan.
Vi har också mängder av kriminella muslimer dom säger att dom är muslimer men ändå gör kriminella handlingar.
Så oavsett om det gäller kristna eller muslimska kriminella så lär dom inte tror varken på goda gärningar där man kommer till himmeln eller genom onda gärningar kommer till helvetet?
Det vore intressant med ett konkret exempel. Men annars så kan man väl säga att det är långt ifrån alla kristna som tror på helvetet framför syndernas förlåtelse.
Och samma sak gäller egentligen alla grupper, ’religiös’ betyder inte automatiskt att man försöker leva perfekt enligt alla bud. För många är religion mer identitet än moralchecklista.
Kriminella som kallar sig religiösa brukar resonera ungefär som alla andra som lever lite vid sidan av sin religion: de rationaliserar.
’Gud förstår mig’, ’jag gör gott på andra sätt’, ’jag ska ändra mig senare’, ’alla syndar’, eller bara ren kultur: man är katolik/muslim för att man är uppvuxen så.
Så det är egentligen inte mer mystiskt än att vanligt folk som tror på Gud också gör saker deras religion säger att de inte ska göra. Skillnaden är graden, inte logiken.