2025-12-12, 10:59
Medlem
Min mamma 85 år fick en pacemaker för ca 1 månad sedan. Hon känner absolut ingen skillnad mot innan. Varför? Måste det göras några inställningar eller kommer det bli bättre med tiden?
Citera
2025-12-12, 11:09
Medlem
Rimners avatar
Vilken skillnad förväntade hon sig att känna?
Citera
2025-12-12, 11:12
Avstängd
Så har hon fortfarande dubbelslag/ojämn hjärtrytm/ yrsel/hoppande blodtryck?

Sedan ska man inte lyssna på anhöriga, lyssna på läkaren.
Gå in på 1177.se, och läs journalen, pat har en tendens att bara höra det de vill höra.

Lycka till.
Citera
2025-12-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Vilken skillnad förväntade hon sig att känna?
Att orka mer, när hon är ute på promenad så måste hon stanna ganska ofta och vila.
Hon har hjärtflimmer.
Citera
2025-12-12, 11:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av miffot123
Min mamma 85 år fick en pacemaker för ca 1 månad sedan. Hon känner absolut ingen skillnad mot innan. Varför? Måste det göras några inställningar eller kommer det bli bättre med tiden?

Kontakta vården klart hon ska känna sig bättre!
Citera
2025-12-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA

När man är 85 är det inget alls konstigt att man måste stanna "ganska ofta" (vad fan det nu betyder, varannan meter eller var 10e minut) för att vila.

Min egen mamma är 82 och kan inte promenera mer än max 3 minuter innan hon behöver en paus, och hon har ingen pacemaker.

Prata med läkaren är korrekta svaret här.
Citera
2025-12-12, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja, hon ska på återbesök om ett par veckor så får vi se vad hen säger.
Citera
2025-12-12, 11:58
Medlem
Citat:
Hon skall absolut ta kontakt med läkare, inställningarna kan behöva ändras. Dels hur lågt pulsen får gå i vila, dels (viktigast för din mamma) hur snabbt pulsen tillåts öka när hon anstränger sig.
Citera
2025-12-12, 12:42
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det beror ju lite på hennes grundfel och inställning på pacemakern. Det beror också på vad det är för symptom du menar som inte blivit bättre.

Kontentan är väl att hon behöver ha en dialog med sin läkare om hur hon mår så man kan följa upp så att allt är optimalt med inställningarna på pacemakern. Ibland behöver man pilla lite på det där för att det ska bli bra.
Citera
2025-12-12, 12:43
Medlem
Hade TS förväntat sig att de opererar in en V12-motor så att kärringen får 1400 hästar och kan löpa milen på under 30 minuter?

Den medicinska apparat som din mor har fått är för att se till att hjärtat slår som det skall.
Din mamma är 85 år gammal...
Citera
2025-12-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Hon skall absolut ta kontakt med läkare, inställningarna kan behöva ändras. Dels hur lågt pulsen får gå i vila, dels (viktigast för din mamma) hur snabbt pulsen tillåts öka när hon anstränger sig.
Tack för ditt svar!
Citera
2025-12-12, 13:17
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar!
Jag gissar att din mamma har fått medicin (betablockerare) för att lugna hjärtat. Men det kan samtidigt göra att pulsen stundtals blir för låg. Så därför får man pacemaker för att säkerställa att pulsen inte blir alltför låg. Pacemakern ställs då in på en nivå som pulsen inte får understiga. Varierar från person till person. Men givetvis måste också pulsen tillåtas öka när man rör på sig. Och hur snabbt den skall öka beror på inställningarna. Så visst kan det vara så att man bör justera detta.
Men tyvärr kan en person på 85 år inte plötsligt få ett yngre hjärta. Utan målet är troligen att man vill minska besvären kopplat till flimret. Bland annat för att minska strokerisken. Säkert får hon nog också blodförtunnande medicin för att hindra att flimret bildar proppar i hjärtat som kan pumpas vidare till hjärnan.
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in