2025-12-12, 10:46
Medlem
jennareichs avatar
Nedslag hos bilprovningen på för högt avgasvärde. Fick typ 8, godkänt är max 1,5. Dock lite väntat då partikelfiltret var fullt.

Så.. nu har jag helt bytt dieselpartikelfilteroch avgastrycksensor, bytt motorolja och filter, bytt luftfilter.

Vad mer kan jag göra inför besiktningen för att hjälpa bilen hålla ner värdet?

Man ska tydligen gasa ur motorn innan besiktning har jag hört? Rent praktiskt, hur då?

Andra tips?
Citera
2025-12-12, 11:09
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Fick du några felkoder som kan hjälpa lokalisera orsaken?
Annars har du gjort det enkla man kan göra tycker jag, nybytt olja+filter.
Rejält varm motor vid besiktningen och lycka till.
Citera
2025-12-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Fick du några felkoder som kan hjälpa lokalisera orsaken?
Annars har du gjort det enkla man kan göra tycker jag, nybytt olja+filter.
Rejält varm motor vid besiktningen och lycka till.
Instämmer!
Ny färsk olja i motorn(och inte gammal sur olja).
Ordentligt varmkörd.
Citera
2025-12-12, 11:13
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Finns det någon pump idag någonstans som erbjuder Etanol, eller har det försvunnit helt?

När jag hade en prestandabil som fick miljöpartister att gråta, då körde jag typ till nästan tom tank, i med några liter etanol inför besiktningen, gasade ur ordentligt på motorvägen med rött på varvräknaren och klarade det utan problem!
Citera
2025-12-12, 11:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Finns det någon pump idag någonstans som erbjuder Etanol, eller har det försvunnit helt?

När jag hade en prestandabil som fick miljöpartister att gråta, då körde jag typ till nästan tom tank, i med några liter etanol inför besiktningen, gasade ur ordentligt på motorvägen med rött på varvräknaren och klarade det utan problem!
E85 i en diesel?
Citera
2025-12-12, 11:37
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
E85 i en diesel?

Missade att det rörde sig om en diesel, det har jag ingen erfarenhet av.

I mitt fall rörde det sig om en bensinare och jag hade nästan tom tank, tankade några liter E85, gasade ur hårt påväg till bilprovningen, klarade avgasvärdena och fyllde direkt upp med en tank vanlig bensin när det var klart.
Citera
2025-12-12, 12:07
Medlem
jennareichs avatar
Tack för tipsen! Hur länge köra den varm på motorväg innan? Ligga på varvstopp på 4ans växel i 15 min?

Vad är "tillräckligt"?
Citera
2025-12-12, 13:46
Medlem
Sist jag var på besiktningen så grinade man om att avgasvärdena var dåliga.
Besiktningsnissen gasade en lång stund på säkert 5000 varv eller mer och då klarade den med nöd o näppe kraven.
Inget i loggen, inga varningar. Allt syns tydligen inte.
Antar att det är lambdasonderna som är kassa.
Bensinare.

Så gasa utav bara helvete innan så motorn är skitvarm.
Det kanske hjälper att leda in friskluft utifrån in i avgaserna och på så sätt få mindre utsläpp
Citera
2025-12-12, 16:23
Medlem
Ahh det var kanske därför min besiktningsman varvade min bil som fan när jag besiktigade senast.

Undrade först vad fan han höll på med.
Citera
2025-12-12, 16:43
Medlem
För många år sedan hade jag en bil i jobbet som jag körde runt med.

Körde som en biltjuv, drog ur den till rött på varvräknaren flera gånger om dagen, så fort det gavs tillfälle.

Vid avgasprovet på besiktningen hörde jag besiktningskillen säga till kollegan, Wooow, den var ren, jasså sa kollegan, ja, jag har aldrig sett nån renare svarade besiktarkillen då

Motorn var en Diesel.
Så att varva ur Dieslar är tydligen bra, då flyger massa sotpartiklar ur avgassystemet av att det blir högre tryck och bränns ur av värmen .
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-12 kl. 16:46.
Citera
2025-12-12, 16:44
Medlem
En god idé är ju att mäta den innan så du vet om den nu är bra eller om det beror på något annat.
Citera
2025-12-12, 17:00
Medlem
jennareichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
En god idé är ju att mäta den innan så du vet om den nu är bra eller om det beror på något annat.

Ok, alltså egen avgasmätning? Ja tack.. bilprovningens.jävls avgifter slipper jag gärna. Hur gör jag? Betalar en bilverkstad eller vad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in