2025-12-12, 10:45
Medlem
Är ute efter att köpa ny dashcam till bilen. Den jag har funkar fortfarande, men skulle vilja ha någon lite mer avancerad. Haft nuvarande i 6 år.

Det jag först och främst är ute efter är någon som har inbyggt stöd för molntjänster som Google Drive, OneDrive med flera så att man spara en video snabbt och enkelt i någon molntjänst.

Så som det funkar idag med min dashcam så måste jag först ladda ner videon från kameran till mobilen (vilket tar lång tid) och sen dela den därifrån.

Ser gärna att kameran kan nyttja bilens uppkoppling eller mobilens uppkoppling och ha inbyggt stöd för molntjänster så att de kan sparas dit direkt istället för att behöva ta omväg till mobilen först. Gärna också att den autosparar i molnet om man t.ex. via tryck på kameran eller röstkommando markerar en situation som viktig.

Känns som att det är fullt möjligt år 2025 och även för 5+ år sedan också, men frågan är om det finns?
Citera
2025-12-12, 11:14
Medlem
StorFetAnkas avatar
De flesta kameror har den funktionaliteten, problemet är snarare att du blir låst till en viss tillverkares egna proprietära molntjänst, så när du väl behöver komma åt en video får du hosta upp stora plånboken och betala dyrt samt sälja din själ till djävulen för att komma åt en video som egentligen tillhör dig.

Välj en kamera med öppna protokoll som låter dig konfigurera hur och vart du vill ladda upp videomaterialet. Sen vill du självklart också välja bort molntjänster med AI scanning av dina videos så att du inte blir stämplad som pedofil bara för att grannens ungar springer ut framför din bil spritt språngande näck en varm sommardag och fångas på din kamera.
Citera
2025-12-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
De flesta kameror har den funktionaliteten, problemet är snarare att du blir låst till en viss tillverkares egna proprietära molntjänst, så när du väl behöver komma åt en video får du hosta upp stora plånboken och betala dyrt samt sälja din själ till djävulen för att komma åt en video som egentligen tillhör dig.

Välj en kamera med öppna protokoll som låter dig konfigurera hur och vart du vill ladda upp videomaterialet. Sen vill du självklart också välja bort molntjänster med AI scanning av dina videos så att du inte blir stämplad som pedofil bara för att grannens ungar springer ut framför din bil spritt språngande näck en varm sommardag och fångas på din kamera.

Det får gärna vara både och, men då jag har både en del lagring på Google Drive och väldigt mycket på Onedrive så hade jag gärna velat använda dom snabbt och enkelt.
Citera
2025-12-12, 21:13
Medlem
SphericalHamsters avatar
Är väl bara att köpa en billig smartphone och installera dropbox så är du där.
Citera
2025-12-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SphericalHamster
Är väl bara att köpa en billig smartphone och installera dropbox så är du där.

Inte direkt, en smarthone har en väldigt smal vidvinkel på filmandet så man missar det mesta. En Dash cam har i regel mellan 120 och 140 graders vinkel i filmandet så att man ser mer åt sidorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in