Från artikeln:
Citat:
Nya färdigheter
Första tipset blir alltså: Lär dig mer om ny teknik och inte allt på en gång utan lite i taget. Mer kunskap gör att saker och ting blir mer begripliga och rädslan för det okända minskar.
Nu menar nog karriärcoachen att man ska skaffa nya färdigheter av rent arbetsmarknadstaktiska skäl för att förbättra sina jobbchanser, och det är väl bra, men jag tycker att det finns skäl att lära sig om själva AI-teknologin också, då mer av existentiella skäl, för att hela grejen ska kännas mindre magisk och obegriplig, och för att förstå vad tekniken är och vad den kan och inte kan göra.
Det var mitt sätt att hantera den smärre kris jag själv upplevde för några år sen när chatGPT var nytt och kändes som den lika gärna hade kunde vara någon jäkla mörk magi. Jag läste en liten introkurs, som bara ytterst översiktligt gick genom grundprinciperna i maskininlärning och språkmodeller. Och det kändes mindre jobbigt när tekniken blev avmystifierad.
Jag tror att många högskolor/universitet har grundläggande introduktionskurser i AI som man kan läsa på låg takt så det blir mer avslappnat och som man kan kombinera med annat.