2025-12-12, 07:22
Medlem
Kom gärna med fler tips.

https://www.dagensps.se/karriar/hjalp-jag-har-ai-angest/
Citera
2025-12-12, 07:24
Medlem
Nä, jag känner eufori när jag tänker på menlösas jobb som ai kan ersätta.
Citera
2025-12-12, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babiankuken

Ja så känner många.

Har du själv ett menlöst jobb eller menar du mer generellt?
Citera
2025-12-12, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninajansdotter
Ja så känner många.

Har du själv ett menlöst jobb eller menar du mer generellt?

Jag kan inte ersättas av AI. Jag tänker mer på mötesplanerare, HRtjejer och sånt som låter fint på LinkedIn som kan konkurreras ut av Ai.
Citera
2025-12-12, 07:34
Medlem
Citat:
Jag kan inte ersättas av AI. Jag tänker mer på mötesplanerare, HRtjejer och sånt som låter fint på LinkedIn som kan konkurreras ut av Ai.

Jag många sådana jobb kommer att konkurreras ut av AI nu.

Vad jobbar du med då? Nu blev jag nyfiken.
Citera
2025-12-12, 08:57
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Jag har ingen direkt stress över detta, som det lyfts tidigare i tråden är en värld fri från HR-tjejer och deras diaboliska planer att förstöra arbetsplatser lockande.
Däremot kan man inte undgå att undra när robotar i kombination med Ai tar över världen, jag läste nyligen en artikel om tusentals Japanska röntgenläkare som fått sparken, en programvara som 24/7 utan vila, raster och pauser bara om och om igen anlyserar röntgenplåtar med en träffsäkerhet på över 99% kan ingen människa tävla med, släpps det fritt och tar fart kommer många gå sysslolösa, å andra sidan verkar det krävas 1000 kärnkraftverk för att drifta skiten.

Men att oroa sig över saker jag inte kan påverka är inte lönt, än så länge är min typ av tjänst befriad från detta, den dagen den sorgen det eventuellt förändras...
Citera
2025-12-12, 09:26
Medlem
anomaligns avatar
Från artikeln:

Citat:
Nya färdigheter

Första tipset blir alltså: Lär dig mer om ny teknik och inte allt på en gång utan lite i taget. Mer kunskap gör att saker och ting blir mer begripliga och rädslan för det okända minskar.

Nu menar nog karriärcoachen att man ska skaffa nya färdigheter av rent arbetsmarknadstaktiska skäl för att förbättra sina jobbchanser, och det är väl bra, men jag tycker att det finns skäl att lära sig om själva AI-teknologin också, då mer av existentiella skäl, för att hela grejen ska kännas mindre magisk och obegriplig, och för att förstå vad tekniken är och vad den kan och inte kan göra.

Det var mitt sätt att hantera den smärre kris jag själv upplevde för några år sen när chatGPT var nytt och kändes som den lika gärna hade kunde vara någon jäkla mörk magi. Jag läste en liten introkurs, som bara ytterst översiktligt gick genom grundprinciperna i maskininlärning och språkmodeller. Och det kändes mindre jobbigt när tekniken blev avmystifierad.

Jag tror att många högskolor/universitet har grundläggande introduktionskurser i AI som man kan läsa på låg takt så det blir mer avslappnat och som man kan kombinera med annat.
Citera
2025-12-12, 09:38
Medlem
MalacoZoos avatar
Citat:
Vad är det som får dig att känna detta? Vad blir istället meningsfullt?
Jobbet kanske inte känns så meningsfullt idag men jag tror vi kommer sakna det.

Det tråkiga jag tycker med AI är att det byter ut mänsklig konst mot en tolkning på ett par ord.
Jag älskar att följa duktiga artister som lärt sig bemästra sin stil men jag är rädd att framtidens barn kommer se upp till fiktiva figurer som inte existerar och konsumera massa genererat skit före mänskligt skapande.
Citera
2025-12-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninajansdotter
Kom gärna med fler tips.

https://www.dagensps.se/karriar/hjalp-jag-har-ai-angest/

AI kommer ersätta många jobb, men branschens siffror på hur många som kommer bli av med jobbet pga det, är ju rena fantasisiffror.

Så nej, inte ens lite ångest.

Dessutom så har mänskligheten en ofantligt bra statistik på att anpassa sig till nya revolutioner, så för länga kommer det bara bli nya tider-en annan dag..
Citera
2025-12-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalacoZoo
Vad är det som får dig att känna detta? Vad blir istället meningsfullt?
Jobbet kanske inte känns så meningsfullt idag men jag tror vi kommer sakna det.

Ja det blir meningsfullt att kunna skitjobben som man annars kan plugga sig förbi och gå med näsan i vädret. Det är det som gör mig rofylld.
Citera
2025-12-12, 10:04
Medlem
MalacoZoos avatar
Citat:
Ja det blir meningsfullt att kunna skitjobben som man annars kan plugga sig förbi och gå med näsan i vädret. Det är det som gör mig rofylld.
Är skitjobb subjektivt kanske?
Citera
2025-12-12, 11:22
Medlem
Tvärtom. Jag ser fram mot att AI ökar produktiviteten i samhället, att jobb avvecklas och mer fritid. Hade inte haft något mot att mitt eget jobb rationaliseras bort så länge jag får möjlighet att arbeta med annat eller medborgarlön
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in