2025-12-11, 17:34
Medlem
WetCigarettes avatar
Jag läste en artikel på SVT om skillnaden mellan könen när det kommer till försvarsviljan. Jag uppmärksammade ett uttalande av en professor som jag tycker är oseriöst. Både oseriöst uttalat och oseriöst använt av journalisten.
Citat:
– Jag har inte kunnat se någon undersökning som visat att det är en biologisk skillnad. Det har nog mycket att göra med hur vi fostras och vilken information och påverkan vi har vuxit upp med.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-av-unga-kvinnor-vill-inte-gora-varnplikten

Han säger alltså:

• Jag har inte sett någon som funnit att biologi spelar roll
• [Jag tror att] det har nog mycket att göra med hur vi fostras och vilken information och påverkan vi har vuxit upp med.

Vad är fel med det här uttalandet då?

1. Han säger att han inte hittar någon undersökning som påvisar biologiska skillnader. Det betyder inte att biologiska skillnader inte existerar.

Han har inte hittat någon som undersökt biologiska skillnader och kommit fram till att de inte spelar roll — han har alltså inget underlag alls för att bedöma biologins inverkan på försvarsviljan. Hade han haft sådan forskning tillgänglig hade han använt den för att underbygga sitt uttalande.

2. Han säger att ”det har nog mycket att göra med…”. Det låter inte underbyggt. Om han hade forskning som stödde påståendet skulle han inte uttrycka sig i tankar om vad som ”nog” är orsaken.

3. Att han avfärdar biologisk relevans med att det inte har undersökts för att sedan spekulera i att hans favorit-förklaringsmodell är det rätta svaret är FEL.

4. I och med hans position som professor ges hans egna spekulationer legitimitet. Så pass mycket att SVT sätter ”Ingen biologisk skillnad” som en av rubrikerna i artikeln.

Vad tycker ni om uttalandet?

Vad tycker ni om SVTs agerande i att ta med uttalandet och sätta det som en rubrik?

Vad tycker ni om mitt resonemang?

Kom ihåg att vi är i forumet Medier och journalistik. Vad du tror orsaken till könsskillnaden beror på spelar alltså ingen roll här.
Citera
2025-12-11, 18:32
Medlem
Han är professor i Statskunskap, INTE biologi.
Citera
2025-12-11, 18:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han är professor i Statskunskap, INTE biologi.

Kanske skulle hålla sig till det då?
Citera
2025-12-11, 19:04
Medlem
sommarlovs avatar
Kan du hänvisa till det för ögonblicket styrande dokumentet, som reglerar vad kön är?
Citera
2025-12-11, 22:40
Moderator
Motvillig1.2s avatar
En professor som påstås följa försvarsviljan som en del i jobbet intervjuas om kvinnors försvarsvilja. Han säger det han säger, får vi anta, och SVT återger det. I sig inget konstigt rent journalistiskt, även om SVT säkert är glada att han säger det han säger.
Citera
2025-12-11, 22:59
Medlem
Kundalinis avatar
Vad är det som är så upprörande?

Finns det annan forskning som visat att försvarsvilja och liknande attityder är biologiskt styrda?
Citera
2025-12-11, 23:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Jag läste en artikel på SVT om skillnaden mellan könen när det kommer till försvarsviljan. Jag uppmärksammade ett uttalande av en professor som jag tycker är oseriöst. Både oseriöst uttalat och oseriöst använt av journalisten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-av-unga-kvinnor-vill-inte-gora-varnplikten

Han säger alltså:

• Jag har inte sett någon som funnit att biologi spelar roll
• [Jag tror att] det har nog mycket att göra med hur vi fostras och vilken information och påverkan vi har vuxit upp med.

Vad är fel med det här uttalandet då?

1. Han säger att han inte hittar någon undersökning som påvisar biologiska skillnader. Det betyder inte att biologiska skillnader inte existerar.

Han har inte hittat någon som undersökt biologiska skillnader och kommit fram till att de inte spelar roll — han har alltså inget underlag alls för att bedöma biologins inverkan på försvarsviljan. Hade han haft sådan forskning tillgänglig hade han använt den för att underbygga sitt uttalande.

2. Han säger att ”det har nog mycket att göra med…”. Det låter inte underbyggt. Om han hade forskning som stödde påståendet skulle han inte uttrycka sig i tankar om vad som ”nog” är orsaken.

3. Att han avfärdar biologisk relevans med att det inte har undersökts för att sedan spekulera i att hans favorit-förklaringsmodell är det rätta svaret är FEL.

4. I och med hans position som professor ges hans egna spekulationer legitimitet. Så pass mycket att SVT sätter ”Ingen biologisk skillnad” som en av rubrikerna i artikeln.

Vad tycker ni om uttalandet?

Vad tycker ni om SVTs agerande i att ta med uttalandet och sätta det som en rubrik?

Vad tycker ni om mitt resonemang?

Kom ihåg att vi är i forumet Medier och journalistik. Vad du tror orsaken till könsskillnaden beror på spelar alltså ingen roll här.

Citat:
– Jag har inte kunnat se någon undersökning som visat att det är en biologisk skillnad. Det har nog mycket att göra med hur vi fostras och vilken information och påverkan vi har vuxit upp med.
Jag ser inget fel i det?

1. Uppenbarligen har han inte sett någon undersökning, eftersom han hävdar just det.
2. Sedan ANTAR han att det kan ha med uppfostran och uppväxt att göra. Jag ser det som ett mycket möjligt antagande och jag delar hans uppfattning till viss del.

Ingen har påstått något som inte är sant, dessutom redovisas källan "Sten Widmalm" så vem som helst kan kontakta honom och fråga mer om det skulle finnas anledning till det.
Citera
2025-12-11, 23:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Vad är det som är så upprörande?

Finns det annan forskning som visat att försvarsvilja och liknande attityder är biologiskt styrda?
Ja, det vill jag påstå. Alla jag vet. Kvinnor är mindre benägna. Vilket även den här undersökningen visar.
Det skumma är att han påstår att det inte är så, trots att undersökningen han presenterar, säger att det är så.
Citera
2025-12-11, 23:07
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja, det vill jag påstå. Alla jag vet. Kvinnor är mindre benägna. Vilket även den här undersökningen visar.
Det skumma är att han påstår att det inte är så, trots att undersökningen han presenterar, säger att det är så.

Jag känner inte till nån forskning kring detta, men du kanske kan länka?

Undersökningen han kommenterar är väl bara en enkel enkätundersökning? Men du menar att det finns stöd i forskning för att oviljan att försvara nationen som de svenska kvinnorna ger uttryck för är en biologisk egenskap hos kvinnor som manifesterar sig oberoende av historisk tidpunkt och kultur?
Citera
2025-12-11, 23:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag känner inte till nån forskning kring detta, men du kanske kan länka?

Undersökningen han kommenterar är väl bara en enkel enkätundersökning? Men du menar att det finns stöd i forskning för att oviljan att försvara nationen som de svenska kvinnorna ger uttryck för är en biologisk egenskap hos kvinnor som manifesterar sig oberoende av historisk tidpunkt och kultur?
Ja! Det vill jag påstå. Har du något som visar något annat?

Kan ta som exempel, att i USA har man inte jämställdhet mellan kvinnor och män i lagen, då kvinnor har motarbetat det, för de vill inte riskera att bli inkallade.

Tror du att könet är socialt?
Citera
2025-12-11, 23:20
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja! Det vill jag påstå. Har du något som visar något annat?

Kan ta som exempel, att i USA har man inte jämställdhet mellan kvinnor och män i lagen, då kvinnor har motarbetat det, för de vill inte riskera att bli inkallade.

Tror du att könet är socialt?

Herregud...nej, jag är biologisk ut i fingerspetsarna.

Men jag hävdar inte saker utan att ha lite på fötterna. Det är fullt tänkbart att de två könen har olika evolutionära försvarsstrategier. Men jag känner inte till forskning som påvisat det. Men det låter som att du gör det.

Ortodoxa judar har lyckats motarbeta att ortodoxa yeshivajudar blir inkallade i IDF. Det är inte biologiskt. Att kvinnor lobbat för att inte kunna bli draftade (om det var du menade) behöver inte heller vara biologisk.
Citera
2025-12-11, 23:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Herregud...nej, jag är biologisk ut i fingerspetsarna.

Men jag hävdar inte saker utan att ha lite på fötterna. Det är fullt tänkbart att de två könen har olika evolutionära försvarsstrategier. Men jag känner inte till forskning som påvisat det. Men det låter som att du gör det.

Ortodoxa judar har lyckats motarbeta att ortodoxa yeshivajudar blir inkallade i IDF. Det är inte biologiskt. Att kvinnor lobbat för att inte kunna bli draftade (om det var du menade) behöver inte heller vara biologisk.
Kanske det är mest bögar bland de ortodoxa.
Men det finns väl liknande undersökningar tidigare här som visat samma sak.
Själva poängen är ändå att den undersökning han själv kommenterar, visar på det.

Varför anmälde sig så få kvinnor frivilligt jämfört med män i Ukraina, när kriget började.
Senast redigerad av EnCarte 2025-12-11 kl. 23:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in