2025-12-11, 14:29
Medlem
Fler ska göra värnplikten framöver, men det är stora skillnader mellan unga män och unga kvinnor i hur många som vill det. Sju av tio unga kvinnor är negativt inställda.

– Jag skulle kunna dö för mina vänner och min familj, men inte för mitt land, säger Sara Modéer, 21 år.

Många unga män vill inte heller göra värnplikt. 42% vill inte. (2022: 47%.)

Unga kvinnor: 71% vill inte. (2022: 70%.)

Professorn i statsvetenskap Sten Widmalm har inte kunnat se några biologiska skillnader.
Det har nog mycket att göra med hur vi fostras och vilken information och påverkan vi har vuxit upp med, säger Sten Widmalm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-av-unga-kvinnor-vill-inte-gora-varnplikten

Frågor:

Är det okej att tänka sig kunna dö för vänner och familj, men inte för Sverige om man är svensk medborgare?

Är det okej att tycka att det räcker att de som vill dö för sitt land gör det, men inte de som inte vill?

Har svenska politiker indoktrinerat sina egna medborgare att ingen ska behöva strida för Sverige som inte vill?

Har svenska politiker skapat en situation där ett ockuperat Sverige inte uppfattas som sämre än ett fritt Sverige?
Citera
2025-12-11, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Fler ska göra värnplikten framöver, men det är stora skillnader mellan unga män och unga kvinnor i hur många som vill det. Sju av tio unga kvinnor är negativt inställda.

– Jag skulle kunna dö för mina vänner och min familj, men inte för mitt land, säger Sara Modéer, 21 år.

Många unga män vill inte heller göra värnplikt. 42% vill inte. (2022: 47%.)

Unga kvinnor: 71% vill inte. (2022: 70%.)

Professorn i statsvetenskap Sten Widmalm har inte kunnat se några biologiska skillnader.
Det har nog mycket att göra med hur vi fostras och vilken information och påverkan vi har vuxit upp med, säger Sten Widmalm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-av-unga-kvinnor-vill-inte-gora-varnplikten

Frågor:

Är det okej att tänka sig kunna dö för vänner och familj, men inte för Sverige om man är svensk medborgare?

Är det okej att tycka att det räcker att de som vill dö för sitt land gör det, men inte de som inte vill?

Har svenska politiker indoktrinerat sina egna medborgare att ingen ska behöva strida för Sverige som inte vill?

Har svenska politiker skapat en situation där ett ockuperat Sverige inte uppfattas som sämre än ett fritt Sverige?
Vem har sagt att man måste dö för Sverige? Det låter som någon riktig idiot
Citera
2025-12-11, 14:36
Medlem
Sagodjurs avatar
om man förklarar för unga kvinnor att invasion av landet kommer påverka möjligheten att shoppa på nätet så får man nog ett bättre resultat.
Citera
2025-12-11, 14:37
Medlem
Full förståelse för att man inte vill försvara Sverige. Nu duger svensken som patriot helt plötsligt. Det som har smutskastats av folk, politiker och media som rasism och annat bullshit. Samtidigt som man har importerat miljoner med människor som inte bryr sig ett piss om landet. Är det dessa svensken ska dö för?
Citera
2025-12-11, 14:37
Medlem
Är nog fler än man tror som är villiga att dö för sitt land.

Problemet är att Sverige är ingen nation längre. Den avskaffades med Israels och Usa's massinvandring.

Väljer man att riskera livet för den maskinen så är man inte patriotisk. Man är en idiot.
Citera
2025-12-11, 14:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
om man förklarar för unga kvinnor att invasion av landet kommer påverka möjligheten att shoppa på nätet så får man nog ett bättre resultat.
Får man mer kanonmat då eller? Var det så du menade? Förlåt jag är lite okunnig
Citera
2025-12-11, 14:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser

Problemet är att Sverige är ingen nation längre. Den avskaffades med Israels och Usa's massinvandring.

Väljer man att riskera livet för den maskinen så är man inte patriotisk. Man är en idiot.
Det är nog inte fler än vad man tror. Det är nog en sak som du tror bara. Och det är ju helt okej. Jag säger inte att man inte får tro på saker.
Citera
2025-12-11, 14:39
Medlem
StorFetAnkas avatar
Ett ockuperat land är ett laglöst land tills dess att någon ny form av maktstruktur bildats. Det är inte så konstigt att det kan verka lockande för vissa. Speciellt inte om samhället går mot mer massövervakning och mindre frihet.
Citera
2025-12-11, 14:43
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser

Å fan, Hur många Israeler har massinvandrat till Sverige ?

Jag som trodde att dom börjat lämna landet, Malmö är ju judefritt idag
Citera
2025-12-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Ett ockuperat land är ett laglöst land tills dess att någon ny form av maktstruktur bildats. Det är inte så konstigt att det kan verka lockande för vissa. Speciellt inte om samhället går mot mer massövervakning och mindre frihet.

Alla länder har någon form av militära styrkor. Sin egen arme eller någon annans

Välj själv
Citera
2025-12-11, 14:47
Medlem
Sagodjurs avatar
om man inte tycker sverige ar värt att försvara måste man samtidigt motivera för sig själv varför man bor här.

det går nämligen inte ihop att man å ena sidan bor i ett land men inte är beredd att försvara, för man tycker det suger, utan att konstatera att man ar en idiot som faktist lever hela sitt liv i ett land som man tycker suger.

så vi kan alltså konstatera att alla som säger något sådant är idioter.
Citera
2025-12-11, 14:48
Medlem
Rastapunxs avatar
Bättre att överleva för Sverige. Vad ska vi med en massa döingar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in