2025-12-10, 22:54
Medlem
DauXs avatar
Travronden har uppmärksammat att en travtränare på Åby anklagas för att ha piskat en häst under träning.

Kommer tyvärr inte åt den låsta artikeln så kan inte citera men det rör sig om M*ri* T+rnqvist.
* = a
+ = ö

Länk till artikeln:
https://www.travronden.se/travsport/halsa/hastvalfard/a/maria-tornqvist-trader-fram-efter-video-med-piskrapp

Facebook-tråd som startats av filmaren där hon varnar hästägare för tränaren och där man kan se videon:
https://www.facebook.com/share/p/1BHicv5vwg/

Vad tycker FB om den här formen av träning? Är den motiverad eller rör det sig om djurplågeri?
Citera
2025-12-10, 22:58
Medlem
Lifestealers avatar
förstår inte grejen det piskas ju hej vilt på tävlingarna
Citera
2025-12-10, 23:13
Medlem
Flaskpostenss avatar
Ännu en psyko hästbrud som misshandladar sin häst. Vet inte hur många av dessa jag sett senaste åren? Hästsport är smutsig sport. Blir tröttsamt tillslut
Citera
2025-12-10, 23:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Vad tycker FB om den här formen av träning? Är den motiverad eller rör det sig om djurplågeri?

Hästsport är till naturen djurplågeri, är inget nytt.
Hästarna hålls på små rutor, för att vara maxade för banan.
Piskan / lyfta bommar / överbelastning, de som inte klarar kraven slumpas ut.
Så länge sport-momentet och ekonomisk vinning finns runt hästar, kommer alltid välbefinnande sekundärt till sporten/pengarna, tyvärr.

Det är först när man går ner till rekreation som man hittar horsemanship, lösdrifter, flockliv, naturbete och faktiskt välbefinnande i första rum.
Citera
2025-12-11, 00:26
Moderator
Maviels avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2025-12-11, 00:41
Medlem
T.Ramsess avatar
"– Den häst Dwight (Peters) körde hade gått ner i diket och vi försökte undvika en större olycka. Man kan ju tycka att hon kanske kunde ha hjälpt till i stället för att filma. Det slogs på skalmen med pisken för att få upp hästen. Det pågår en utredning och vi har lämnat alla uppgifter till ST och hoppas nu att det gör sitt jobb. Jag kan inte göra mer."

https://travnet.se/maria-tornqvist-anmaldes-efter-utskallning/
Citera
2025-12-11, 17:15
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.Ramses
"– Den häst Dwight (Peters) körde hade gått ner i diket och vi försökte undvika en större olycka. Man kan ju tycka att hon kanske kunde ha hjälpt till i stället för att filma. Det slogs på skalmen med pisken för att få upp hästen. Det pågår en utredning och vi har lämnat alla uppgifter till ST och hoppas nu att det gör sitt jobb. Jag kan inte göra mer."

https://travnet.se/maria-tornqvist-anmaldes-efter-utskallning/
I ovanstående artikel framgår det även att händelsen inträffade redan i mars men inte anmäldes förrän nyligen.
Citat:
Travnet har även pratat med personen som filmade händelsen. Hon uppger att filmen spelades in i mars, men att hon då avstod från att publicera den.

Varför blev det ingen anmälan i mars?
– Vi är nya i området och folk avrådde mig från att anmäla. Jag skäms nu över att jag inte anmälde tidigare. Jag är ju skyldig att anmäla när jag ser en sådan sak, men valde att inte göra det för att inte starta ett grannkrig som nyinflyttad.

Även Aftonbladet skriver nu om detta:
Citat:
Klippet är inspelat den 19 mars i år och Trav365 har varit i kontakt med personen som fångat händelsen på film, som vill vara anonym.

[Filmaren] menar att en av hästarna stannade mitt på den grusväg som hästarna kördes på och inte ville gå framåt.
Citat:
Enligt [tränaren] körde hon en av hästarna, bakom henne körde hennes sambo Dwight Pieters en häst som var ny i deras träning, en häst som haft ett rykte om sig att vara ganska stökig.

– Det är en situation innan som inte är med i filmen, och det är en häst som inte jag kör som blivit skrämd av en hund som springer över vägen och sprungit ner halvvägs i ett dike och blir ståendes där, säger hon.

Filmaren har en helt annan bild och menar att det inte fanns några lösa hundar.

– De satt inte fast alls och det var en häst som inte ville gå framåt och de blev de väldigt upprörda och piskade, säger filmaren.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/7pl4wo/travtranaren-maria-tornqvist-utreds-av-svensk-travsport-efter-film-pa-sociala-medier

Beklagar att datumet i trådens rubrik blev fel.
Senast redigerad av DauX 2025-12-11 kl. 17:43.
Citera
2025-12-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Så länge sport-momentet och ekonomisk vinning finns runt hästar, kommer alltid välbefinnande sekundärt till sporten/pengarna, tyvärr.

Det är först när man går ner till rekreation som man hittar horsemanship, lösdrifter, flockliv, naturbete och faktiskt välbefinnande i första rum.
Det finns inte många hästar som har det bättre än travhästar i Sverige. Då är det värre med de som saknar talang och blir ridhästar istället, det kan verkligen vara si och så med hur de sköts om. Men vi kanske skulle förbjuda ridning av hästar också och bara tillåta att de blir lövtunna skivor i charkdisken? Om hästsport är djurplågeri, vad handlar det då om för kossor och grisar i kött- och mejeriindustrin?
Citera
2025-12-11, 20:33
Moderator
blomvattnares avatar
Rubriken ändrad till mars 2025.

/Mod
Citera
2025-12-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
I ovanstående artikel framgår det även att händelsen inträffade redan i mars men inte anmäldes förrän nyligen.

Även Aftonbladet skriver nu om detta:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/7pl4wo/travtranaren-maria-tornqvist-utreds-av-svensk-travsport-efter-film-pa-sociala-medier

Beklagar att datumet i trådens rubrik blev fel.

Hittar tyvärr inte källa nu, men läste om anledningen till att filmaren publicerade först nu. Hon hade i dagarna befunnit sig på en träningsbana hon trodde inte användes när MT dök upp och skällde på henne. Då kunde hon inte acceptera och publicerade filmen som hämnd.

Väljer ingen sida om den specifika händelsen, men utesluter att MT generellt skulle sköta sina hästar på ett dåligt sätt.
Citera
2025-12-12, 00:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det finns inte många hästar som har det bättre än travhästar i Sverige. Då är det värre med de som saknar talang och blir ridhästar istället, det kan verkligen vara si och så med hur de sköts om. Men vi kanske skulle förbjuda ridning av hästar också och bara tillåta att de blir lövtunna skivor i charkdisken? Om hästsport är djurplågeri, vad handlar det då om för kossor och grisar i kött- och mejeriindustrin?

Lika illa ställt där, djurplågeri
Travare är kanske de värst utsatta för skador, då de maxas under så lång tid.
För att inte nämna alla mentala problem som kommer från onaturlig stress.
Finns inte mycket som är helt i en gammal travare..
Citera
2025-12-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Har dålig koll på travsport bortsett från alla skador och olyckor man sätt på nyheterna på senaste, men att hävda att all hästsport är djurplågeri och sen rada upp diverse felaktiga påståenden visar bara på din egna okunnighet! Har hästar själv som går på stora hagar där dom kan springa och ta skydd för väder o vind bäst dom vill, ute vistelse från 06-19 om vädret tillåter, viloperioder med bara lätt skritt ut i skogen men oxå perioder med mer träning då dom är tävlingshästar! Aldrig har jag hört nån jag känner eller någon av dom mer kända eliterna som Fredricson-bröderna, Rolf-Göran, Baryard eller Eckermann som ”lyfter bommar” (antar att du menar när folk på marken lyfter o slår hästarna med bommarna så dom ska lyfta mer på fötterna)! Absolut finns det rötägg i hästsporten, men hört om folk inom hundsporten som sparkar sina hundar när dom inte lyder, använder sig av elchocks halsband etc, även hört saker inom kaninhoppning, men, då min kunskap och direkta källor är bristfälliga väljer jag inte att uttala mig om det såhär, nått du oxå bör tänka på kanske!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in