2025-12-10, 19:57
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/bidragsbrott-dans-pa-fest-kan-ha-avslojat-fuskande-familj

Citat:
Tre personer ur en familj åtalas nu misstänkta för omfattande bidragsbrott inom personlig assistans. Familjen misstänks ha fuskat till sig drygt 2,1 miljoner kronor.

Enligt Ekobrottsmyndigheten begicks de grova bidragsbrotten under perioden 2019-2021. Misstanken gäller att en man, en hustru och deras son lämnat in oriktiga uppgifter till Linköpings kommun gällande mannens behov av personlig assistans.

Som bevisning finns bland annat digitala spår som visar hur mannen deltagit i aktiviteter som inte stämmer med hjälpbehovet – till exempel dans på en fest.

Familjefest med funktionshindrade? Har Allah gjort mannen plötsligt frisk?

Jag blir så arg över detta. Pengarna skall gå till våra sjuka och handikappade och så kommer det människor hit och utnyttjar systemet.

Har dessa människor ingen skam i kroppen?
Citera
2025-12-10, 20:03
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/bidragsbrott-dans-pa-fest-kan-ha-avslojat-fuskande-familj

Jag blir så arg över detta. Pengarna skall gå till våra sjuka och handikappade och så kommer det människor hit och utnyttjar systemet.

Det har varit känt länge att det fuskas mycket med detta, inget nytt under solen.
Citera
2025-12-10, 20:05
Medlem
Connykrims avatar
Säker på att de är av muslimsk härkomst? Står det i artikeln? Syftar på att du nämner deras gud.
Citera
2025-12-10, 20:05
Medlem
StorFetAnkas avatar
Sånt här är mer vanligt än många förstår, på tok för få kontroller och det mesta sköts digitalt så ingen fysisk person kollar att personen faktiskt är funktionshindrad först efter att miljonbelopp redan betalats ut. Vid kontroll så står bidragstagaren oftast i duschen heter det men i själva verket är de på semester i hemlandet och kontrollanten har inte mer rättigheter att verifiera än Radiotjänsts inspektörer.
Citera
2025-12-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Säker på att de är av muslimsk härkomst? Står det i artikeln? Syftar på att du nämner deras gud.

Du har rätt. Flashback har gjort mig fördomsfull. Det kan vara svenskar det handlar om?

Här står det mer.

https://www.mynewsdesk.com/se/ekobrottsmyndigheten/pressreleases/aatal-vaecks-mot-tre-personer-foer-omfattande-bidragsbrott-inom-personlig-assistans-3420919?utm_sour ce=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_conte nt=pressrelease

Citat:
Målnummer vid Linköpings tingsrätt är B 2611-25.
Citera
2025-12-10, 20:36
Avstängd
Citat:

Det är aldrig ok att utnyttja våra välfärdssystem på fel sätt men det står ingenting om härkomst så det kan ju vara en svensk familj?
Citera
2025-12-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är aldrig ok att utnyttja våra välfärdssystem på fel sätt men det står ingenting om härkomst så det kan ju vara en svensk familj?
Rent statistiskt vågar jag faktiskt svara blankt nej på den.

Ska försöka förklara.

Förr var det vanligt med anhörigvårdare i en familj där någon var handikappad.

Men för att inte binda familjemedlemmar till den sjuke 24/7/365 uppfann man systemet med personliga assistenter.

Det var alltså en FRIHETSREFORM för handikappade och deras familjer, att de ska bli avlastade och få mer normala och jämlika relationer. Alltså både att den hjälpande makan eller maken skulle slippa gå under, och att man inte bara ska ha vårdrelationer inom äktenskapet och familjen.

Invandrare har dock utnyttjat detta så att en ankarman, sjuk eller inte, ramlar ner på Arlanda och sedan får hit hela släkten anställda som personliga assistenter. Alltså helt tvärt emot syftet. De bildar familjeföretag med hela släkten.

Så, assistansfusk är ett isolerat invandrarfenomen.
Senast redigerad av SirDuke 2025-12-10 kl. 22:04.
Citera
2025-12-10, 22:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:

Låt fuskaren och handläggarna solidariskt betala tillbaka
Citera
2025-12-10, 22:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Rent statistiskt vågar jag faktiskt svara blankt nej på den.

Ska försöka förklara.

Förr var det vanligt med anhörigvårdare i en familj där någon var handikappad.

Men för att inte binda familjemedlemmar till den sjuke 24/7/365 uppfann man systemet med personliga assistenter.

Det var alltså en FRIHETSREFORM för handikappade och deras familjer, att de ska bli avlastade och få mer normala och jämlika relationer. Alltså både att den hjälpande makan eller maken skulle slippa gå under, och att man inte bara ska ha vårdrelationer inom äktenskapet och familjen.

Invandrare har dock utnyttjat detta så att en ankarman, sjuk eller inte, ramlar ner på Arlanda och sedan får hit hela släkten anställda som personliga assistenter. Alltså helt tvärt emot syftet. De bildar familjeföretag med hela släkten.

Så, assistansfusk är ett isolerat invandrarfenomen.

Skit på dig! Jag känner flera svenskar som har familjen och släkten som personliga assistenter så du har fel!
Citera
2025-12-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Skit på dig! Jag känner flera svenskar som har familjen och släkten som personliga assistenter så du har fel!
Jag känner också flera familjer men de är anhörigvårdare, inte personliga assistenter. Men visst det är kanske blandat. Och olika praxis i olika kommuner.

Hur som helst, tillbaka till grundfrågan: De som bor r misstänka för fusk, antingen inom en familj eller i större asistansbolag, är i alla fall invandrare vad jag märkt.
Citera
2025-12-10, 23:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Här kommer svaret:

Människor som har vissa personlighetsstörningar eller har nån form av empatistörnings känner ingen skam för det här. De kan inte känna det de aldrig blivit begåvade med att känna.

Precis som vissa föds utan förmågan att gå fast de har 2 ben. Eller inte kan se fast de har 2 ögon.

Så nej, de har ingen skam i kroppen. Man har försökt lära psykopater vad medkänsla är. Men det har de sen använt för att verka vara empatiska och kunna lura andra.
Citera
2025-12-11, 00:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Var väl bara et par år sedan en "brukare" fångades på bild ridande på en kamel och glatt knallade omkring i pol-området under semestern, fast han var sk. rullstolsbunden. Semesterbilderna lades upp på hans egna sociala medier.

Nej, dessa människor har ingen skam i kroppen alls. Det som kan utnyttjas, utnyttjas till bristningsgränsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in