2025-12-10, 13:26
Medlem
Trumpregeringen planerar kräva att turister till USA, inklusive svenska turister, ska visa upp historik från sina sociala medier vid inresa till landet.

Donald Trump och den nuvarande amerikanska regeringen fortsätter att göra det svårare att resa till USA. Nu rapporterar nyhetsbyrån AFP att Vita huset planerar att införa ett sociala medier-krav för turister från 42 länder, inklusive Sverige.

Näthistoriken som turister eventuellt kommer behöva visa upp ska sträcka sig fem år tillbaka i tiden, och utöver data från sociala medier omfattas även telefonnummer och mejladresser man historiskt haft.

Jag hade som plan att åka med familjen till USA i sommar men känner nu att det börjar bli väldigt knepigt om jag känner för det

https://www.gp.se/nyheter/varlden/vita-huset-vill-se-fem-ars-nathistorik-vid-resa-till-usa.8329d77d-d2ff-4fb1-a02f-377b62291b3d
Citera
2025-12-10, 13:28
Medlem
Brajias avatar
Säg att du är cp kristen och att mobiltelefoner är djävulens stjärtvibrator och internet är globohomopropaganda.
Citera
2025-12-10, 13:30
Medlem
Jag är inte så aktiv i sociala medier, så vad händer om det inte finns något att granska?
Citera
2025-12-10, 13:39
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Jag är inte så aktiv i sociala medier, så vad händer om det inte finns något att granska?
Då är du misstänkt kommunist och blir portad.
Citera
2025-12-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken

du skriver här- är det något som vore högst intressant så är det vad någon skriver DÄR DE TROR ATT DE ÄR ANONYMA. Förr sade du: "in vino veritas" idag är det "in flashback veritas".

du kan räkna med att det inte bara är instagrambilder de vill åt
Citera
2025-12-10, 13:42
Medlem
Sqrbankens avatar
Lite speciellt utifrån flera aspekter, inte minst den om att CIA redan har tillgång till aktiviteten som sker och skett på marknadens ledande sm. Och nej, har inte källor till påståendet mer än "kom igen..." om detta fortfarande känns foliehattigt för folk
Citera
2025-12-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Trumpregeringen planerar kräva att turister till USA, inklusive svenska turister, ska visa upp historik från sina sociala medier vid inresa till landet.

Donald Trump och den nuvarande amerikanska regeringen fortsätter att göra det svårare att resa till USA. Nu rapporterar nyhetsbyrån AFP att Vita huset planerar att införa ett sociala medier-krav för turister från 42 länder, inklusive Sverige.

Näthistoriken som turister eventuellt kommer behöva visa upp ska sträcka sig fem år tillbaka i tiden, och utöver data från sociala medier omfattas även telefonnummer och mejladresser man historiskt haft.

Jag hade som plan att åka med familjen till USA i sommar men känner nu att det börjar bli väldigt knepigt om jag känner för det

https://www.gp.se/nyheter/varlden/vita-huset-vill-se-fem-ars-nathistorik-vid-resa-till-usa.8329d77d-d2ff-4fb1-a02f-377b62291b3d

Bra, då kan USA:s turistintäkter på 190 miljarder dollar reduceras till Nordkoreas nivå.
Citera
2025-12-10, 13:44
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Det intressanta här är ju egentligen inte vad en enskild svensk turist ska skriva i ansökan eller om man kan uppge ”jag har inga sociala medier”. Det är en sidodetalj. Det som borde diskuteras är den större principen:

att USA nu överväger att göra ett långtgående intrång i besökares digitala liv som ett villkor för inresa.

Fem års historik innebär i praktiken att man måste redovisa:

• vilka plattformar man haft
• vad man postat
• vilka kontakter och nätverk man deltagit i
• tidigare telefonnummer och mailadresser

Det är inte trivial information.

Vi är vana att tala om övervakning i auktoritära stater, men här görs samma sak under amerikansk flagg och paketeras som ”säkerhet”. Det finns i och för sig ett legitimt intresse att veta vilka som reser in i landet, men frågan är hur långt det intresset ska tillåtas gå – och vilka följder det får.

Det här är också en fråga om turism. USA lever till stor del på sitt rykte som ”det fria landet” och en attraktiv destination. Jag tror att många människor, inklusive helt vanliga familjer utan något att ”dölja”, kommer att dra öronen åt sig om man ska lämna över delar av sitt sociala liv för att få se Grand Canyon eller gå på museum i New York. Det är en ganska hög tröskel.

Samtidigt finns en intern kritik i USA som ofta glöms bort. Det här landet består inte bara av Trump-anhängare. Det finns starka röster för personlig integritet, yttrandefrihet och minimal statlig kontroll. Jag tror inte förslaget är oproblematiskt där heller.

Det här är alltså inte en fråga om att ”ha rent mjöl i påsen” eller inte. Det är en fråga om vilken modell för övervakning och kontroll som blir norm i västvärlden, och hur långt vi är beredda att gå innan vi säger stopp. På sikt riskerar det att prägla relationer, resande och synen på frihet.

Turismen är en av de första sakerna som påverkas. Förlorar man den, förlorar man också kontaktytan mellan människor och kulturer. Och det är i mina ögon ett betydligt större problem än om en enskild turist råkar sakna Facebook-konto.
Citera
2025-12-10, 13:52
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Lite speciellt utifrån flera aspekter, inte minst den om att CIA redan har tillgång till aktiviteten som sker och skett på marknadens ledande sm. Och nej, har inte källor till påståendet mer än "kom igen..." om detta fortfarande känns foliehattigt för folk

Jo men de kan inte säga att vi lyssnar på alla hela tiden - allt de säger, allt de skriver och vilka de kommunicerar med och detta kommer vi nu börja ta hänsyn till vid inresa till USA.

Det låter ju bättre att inte erkänna något av detta och hävda att det är individerna själva som vid anmodan ska visa upp sina sociala medier. Denna anmodan kommer säkert bara gälla de som redan flaggats på förhand baserat på det man redan tjuvlyssnat på.
Citera
2025-12-10, 13:56
Medlem
Citat:

Det är väl kanske så USA tänker, att det ska bli väldigt knepigt för de som döljer något eller har något i sin historia som skaver.
Om dessa vill resa in i USA.
Är väl en säkerhetsfråga, EU borde göra likadant då kanske det kunde bli lite ordning.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-10 kl. 14:01.
Citera
2025-12-10, 13:58
Medlem
Mejladresser blir ju lite jobbigt. Jag generar en ny för varje gång det krävs, genom apple. Tror jag har ca 200 mailadresser kopplade.
Citera
2025-12-10, 14:00
Medlem
Hur hanteras det fåtal personer som av olika anledningar aldrig reggat något konto på sociala medier? Facebook, Instagram, X mfl.

Vet inte riktigt om Youtube kan räknas dit? Har ett par bekanta som står helt utanför sociala medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in