Citat:
Ursprungligen postat av
blacklodge77
Trumpregeringen planerar kräva att turister till USA, inklusive svenska turister, ska visa upp historik från sina sociala medier vid inresa till landet.
Donald Trump och den nuvarande amerikanska regeringen fortsätter att göra det svårare att resa till USA. Nu rapporterar nyhetsbyrån AFP att Vita huset planerar att införa ett sociala medier-krav för turister från 42 länder, inklusive Sverige.
Näthistoriken som turister eventuellt kommer behöva visa upp ska sträcka sig fem år tillbaka i tiden, och utöver data från sociala medier omfattas även telefonnummer och mejladresser man historiskt haft.
Jag hade som plan att åka med familjen till USA i sommar men känner nu att det börjar bli väldigt knepigt om jag känner för det
https://www.gp.se/nyheter/varlden/vita-huset-vill-se-fem-ars-nathistorik-vid-resa-till-usa.8329d77d-d2ff-4fb1-a02f-377b62291b3d
Det intressanta här är ju egentligen inte vad en enskild svensk turist ska skriva i ansökan eller om man kan uppge ”jag har inga sociala medier”. Det är en sidodetalj. Det som borde diskuteras är den större principen:
att USA nu överväger att göra ett långtgående intrång i besökares digitala liv som ett villkor för inresa.
Fem års historik innebär i praktiken att man måste redovisa:
• vilka plattformar man haft
• vad man postat
• vilka kontakter och nätverk man deltagit i
• tidigare telefonnummer och mailadresser
Det är inte trivial information.
Vi är vana att tala om övervakning i auktoritära stater, men här görs samma sak under amerikansk flagg och paketeras som ”säkerhet”. Det finns i och för sig ett legitimt intresse att veta vilka som reser in i landet, men frågan är hur långt det intresset ska tillåtas gå – och vilka följder det får.
Det här är också en fråga om turism. USA lever till stor del på sitt rykte som ”det fria landet” och en attraktiv destination. Jag tror att många människor, inklusive helt vanliga familjer utan något att ”dölja”, kommer att dra öronen åt sig om man ska lämna över delar av sitt sociala liv för att få se Grand Canyon eller gå på museum i New York. Det är en ganska hög tröskel.
Samtidigt finns en intern kritik i USA som ofta glöms bort. Det här landet består inte bara av Trump-anhängare. Det finns starka röster för personlig integritet, yttrandefrihet och minimal statlig kontroll. Jag tror inte förslaget är oproblematiskt där heller.
Det här är alltså inte en fråga om att ”ha rent mjöl i påsen” eller inte. Det är en fråga om vilken modell för övervakning och kontroll som blir norm i västvärlden, och hur långt vi är beredda att gå innan vi säger stopp. På sikt riskerar det att prägla relationer, resande och synen på frihet.
Turismen är en av de första sakerna som påverkas. Förlorar man den, förlorar man också kontaktytan mellan människor och kulturer. Och det är i mina ögon ett betydligt större problem än om en enskild turist råkar sakna Facebook-konto.