2025-12-09, 09:21
Medlem
Citat:
December är en av årets stressigaste månader. Att göra-listan verkar aldrig ta slut. Ändå är det då ojämställdheten slår i taket. Joanna Abrahamsson
Detta är en ledarkrönika. Piteå-Tidningens ledarsida är oberoende socialdemokratisk

Har du någonsin sett en man leta efter lucialinnen eller tomtedräkter till barnen? Lokala grupper på Facebook svämmas däremot över av kvinnor som efterlyser rätt storlekar och tillbehör till förskolans luciatåg. Även par som tycker att de lever hyfsat jämställt misslyckas ofta med de här uppgifterna

Vad säger ni om detta?
Citera
2025-12-09, 09:24
Medlem
Resten av artikeln då? För det är en låst artikel.
Citera
2025-12-09, 09:25
Medlem
BigBusinesss avatar
Länk?

Stämmer tydligt.

Men ingen skriver om julgransjakten där fadern i familjen alltid får bära granen.
Citera
2025-12-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Vad säger ni om detta?

jag säger att det är ytterligare skitsnack för att splittra från femenistpacket.

Ni ser aldrig män gå ut i tidningen med krönikor och frågar vart alla kvinnor är då köket skall renoveras och golvet skall bilas upp eller vart alla kvinnor är när taket skall bytas på huset eller när man skall bygga ut sommarstugan. Eller som det skrivs här ovan med Julgranen. 9 gånger av 10 så är det mannen som hämtar julgran.

blir så sjukt less på sånt här jävla dravel.

När skall folk inse att vi lever MED vår partner inte MOT. man hjälper varandra och i olika familjer gör man olika saker för varandra.

visst finns det undantag, det finns det alltid. Men att lägga upp en krönika om detta är bara att göra detta till ett jätteproblem som gäller alla förhållanden i sverige och det stämmer inte. långt ifrån.
Citera
2025-12-09, 10:24
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ja där ser man, nu har vi det svart på vitt, mannen är ute och arbetar och sliter medans kvinnan är ute och spenderar pengar dagarna i ända!
Citera
2025-12-09, 10:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja där ser man, nu har vi det svart på vitt, mannen är ute och arbetar och sliter medans kvinnan är ute och spenderar pengar dagarna i ända!

Jomen så är det ju. Min exman var och är fortfarande hyfsat kompetent när det gäller datorvetenskap och matematiska problem och annat - men just sådana uppgifter blev helt enkelt inte gjorda, om jag av någon anledning (t.ex. sjukdom) inte kunde ta itu med det. Mina väninnor och jag brukade skratta åt det tillsammans, för alla berättade samma sak. Att konstruera en raketmotor eller analysera komplicerade symptombilder klarade mannen av, men att hålla reda på att det snart är Lucia och att barnen då kommer att behöva dräkter och accessoarer till det - var omöjligt. Trots att de varit med och tittat på barnens luciatåg flera gånger redan. Det föll bort, det fanns inte i medvetandet.
Citera
2025-12-09, 11:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jomen så är det ju. Min exman var och är fortfarande hyfsat kompetent när det gäller datorvetenskap och matematiska problem och annat - men just sådana uppgifter blev helt enkelt inte gjorda, om jag av någon anledning (t.ex. sjukdom) inte kunde ta itu med det. Mina väninnor och jag brukade skratta åt det tillsammans, för alla berättade samma sak. Att konstruera en raketmotor eller analysera komplicerade symptombilder klarade mannen av, men att hålla reda på att det snart är Lucia och att barnen då kommer att behöva dräkter och accessoarer till det - var omöjligt. Trots att de varit med och tittat på barnens luciatåg flera gånger redan. Det föll bort, det fanns inte i medvetandet.
Ja vi är olika helt enkelt! För kvinnor är nattlinnen viktiga och för mannen helt andra saker.
Citera
2025-12-09, 11:28
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja buhu klart kvinnor är offer för vad kvinnor själva väljer att göra. Pynta granen och ställa fram ljusstakar och alla ljus och små tomtar och grejer är ju sånt kvinnor och barn älskar och inte män.
Citera
2025-12-09, 11:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja vi är olika helt enkelt! För kvinnor är nattlinnen viktiga och för mannen helt andra saker.

Fast nu var det ju inte bara själva nattlinnena, utan det faktum att det skulle vara väldigt tråkigt för barnen att vara de enda som inte hade några dräkter att ta på sig på luciadagens morgon. Att inte få vara med när de andra barnen lussade. Eller kanske få på sig något gammalt som fröknarna hade i reserv, men som inte passade ordentligt. Plus själva känslan att mamma och pappa inte tyckte att det här var viktigt...

Alltså, jag tror också att det finns något genetiskt som gör att män och kvinnor har olika prioriteringar. Men som det är nu, när det "normala" anses vara att mannen och kvinnan arbetar lika mycket utanför hemmet, så fungerar det ju inte om kvinnan dessutom ska sköta allting med hemmet och barnen alldeles själv. Det blir en orimlig arbetsbörda. Så den man som inte vill ta på sig detta, får väl i stället ta på sig hela försörjningsbördan. Så har kvinnan gott om tid att fixa lusselinnen och allt annat, och mannen slipper försöka komma ihåg det.
Citera
2025-12-09, 11:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är för att du talar med dina vänner och till din man.
Citera
2025-12-09, 11:45
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Ja, ungar och deras trams är kvinnogöra. Det är påfund av kvinnor, för kvinnor, för inte fan är det barnen som kräver att få bli utspökade och lalla runt i ett luciatåg. Varken farsorna eller ungarna bryr sig.
Citera
2025-12-09, 11:49
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Ja, ungar och deras trams är kvinnogöra. Det är påfund av kvinnor, för kvinnor, för inte fan är det barnen som kräver att få bli utspökade och lalla runt i ett luciatåg. Varken farsorna eller ungarna bryr sig.

Haha, precis! Minns min egen avlägsna barndom, alla tyckte det var en jävla plåga varje år. T.o.m. småtjejerna i klassen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in