Citat:
Ursprungligen postat av
MickelMan
Min syster har fått problem med elbilen som hon hyrde av Skövdebostäder via Gomore.
Bilen hon hyrde behöver laddas var femte mil vid speciella laddare som inte finns överallt, detta var inget som Skövdebostäder nämnde när hon hyrde bilen utan de hade bara sagt ”Oj skall du till Stockholm med bilen”.
Sen kartan som visar vart det finns laddare stämmer inte överens med verkligheten då flera laddare är borttagna och då det är en speciellt ladduttag på bilen så kan hon inte använda vilken laddare som helst så hon har hittills blivit bärgad 3 gånger till ett ställe där det finns en sådan laddare då batteriet dör väldigt snabbt det sista.
Hon har en försäkring via Gomore och vad denna täcker vet jag inte men hoppas att den täcker för 3 stycken bärgningar för annars så blir det väldigt dyrt för henne.
Är det Skövdebostäders ansvar att meddela att bilen behöver laddas var femte mil? De sade till henne förut i telefonen ”Har du inte blivit meddelad om detta?” vilket hon inte har.
Tilläggas kan är att hon lämnade Stockholm vid 01 inatt och lämnade Örebro för en stund sen och har runt 15 mil kvar och hon beräknas vara hemma efter 01 inatt vilket är 25h efter att hon lämnade Stockholm. Det tar tid att få en bärgare till platsen och varje laddning tar runt 1h därav tiden.
Till Stockholm tog det 15h men nu på vägen hem så tar det mycket längre tid då bilen verkar ge upp.
Sannolikt kommer din syster att behöva stå för kostnaderna eftersom det är hennes ansvar att leta reda på om laddstationer finns längs vägen samt försäkra sig om att körsträckan är inom räckvidden. I undantagsfall kan Gomore bli skyldiga att ersätta hennes kostnader om det visar sig att det är något fel på bilen, vilket jag dock tvivlar på.