2025-12-08, 21:10
Medlem
Min syster har fått problem med elbilen som hon hyrde av Skövdebostäder via Gomore.

Bilen hon hyrde behöver laddas var femte mil vid speciella laddare som inte finns överallt, detta var inget som Skövdebostäder nämnde när hon hyrde bilen utan de hade bara sagt ”Oj skall du till Stockholm med bilen”.

Sen kartan som visar vart det finns laddare stämmer inte överens med verkligheten då flera laddare är borttagna och då det är en speciellt ladduttag på bilen så kan hon inte använda vilken laddare som helst så hon har hittills blivit bärgad 3 gånger till ett ställe där det finns en sådan laddare då batteriet dör väldigt snabbt det sista.

Hon har en försäkring via Gomore och vad denna täcker vet jag inte men hoppas att den täcker för 3 stycken bärgningar för annars så blir det väldigt dyrt för henne.

Är det Skövdebostäders ansvar att meddela att bilen behöver laddas var femte mil? De sade till henne förut i telefonen ”Har du inte blivit meddelad om detta?” vilket hon inte har.

Tilläggas kan är att hon lämnade Stockholm vid 01 inatt och lämnade Örebro för en stund sen och har runt 15 mil kvar och hon beräknas vara hemma efter 01 inatt vilket är 25h efter att hon lämnade Stockholm. Det tar tid att få en bärgare till platsen och varje laddning tar runt 1h därav tiden.

Till Stockholm tog det 15h men nu på vägen hem så tar det mycket längre tid då bilen verkar ge upp.
Citera
2025-12-08, 21:19
Medlem
Bortsett från det du skriver, läste ni inte villkoren?

Bilen har en maximal räckvidd på 150 km.

Skövde till Stockholm är minst 350 km.

Vägassistans ingår hos GoMore, men knappast om man försöker köra 350 km.

Tanken med möjligheten för hyresgästerna att hyra bilen, är att använda den inom Skövde, där de normalt används av kommunen
Senast redigerad av BetterStories 2025-12-08 kl. 21:48.
Citera
2025-12-08, 21:22
Medlem
Uff, den är rätt knivig faktiskt.

Det finns inga generella krav på att den som hyr ut en bil måste upplysa om räckvidden. Undantaget skulle vara om räckvidden är väsentligt kortare än vad man kan förvänta sig.

Vad var det för bilmodell hon hyrde?
Citera
2025-12-08, 21:30
Medlem
Om det inte är fel på den så får hon själv stå för bärgning enligt villkoren. Vad är det för skitbil som bara kommer 5 mil på en laddning? Men nu vet hon att elbil inte är något att ha!
Citera
2025-12-08, 21:35
Medlem
Är det den här bilen?

https://gomore.se/hyrbil/457136

Där står det tydligt att räckvidden 150km, och om det handlar om det vanliga sättet att ange räckvidd får man räkna med en klart kortare sträcka i praktiken, särskilt om det är kallt. Med andra ord låter det som ett ganska udda projekt att försöka ta den till Stockholm.
Citera
2025-12-08, 21:36
Medlem
_killahs avatar
5 mil låter orimligt lite.

De Nissan leaf som gomore har via skövdebostäder har en räckvidd på 150km.
I dessa tider kanske 10mil iaf.
Ligger man i 140 på motorväg med värme på kanske 5 mil blir verklighet.

Men de har chademo samt typ 1 och typ 2 uttag. Bör kunna laddas på många ställen.
Citera
2025-12-08, 21:39
Medlem
Clint.Ruins avatar
Ett sådant fordon är bara tänkt för kortare resor inom kommunen, inte för än Stockholmstripp på ca 70 mil t o r.

Det framgår ju också på https://gomore.se/hyrbil/457136?source=list&position=1&query=Sk%C3%B6vde&pl ace_id=ChIJPUFMOj0CW0YRBEY9A7kwfYE att räckvidden är högst 150km, detta lär vara optimistiskt under bästa tänkbara förhållanden, och nu är det ju vinter.
Citera
2025-12-08, 21:50
Medlem
Med enkel matematik så borde ni själva förstå att en så lång resa med en skitbil som bara räcker 5 min är en dålig ide.

Ibland måste man ta lite ansvar själv också.
Citera
2025-12-08, 21:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Min syster har fått problem med elbilen som hon hyrde av Skövdebostäder via Gomore.

Bilen hon hyrde behöver laddas var femte mil vid speciella laddare som inte finns överallt, detta var inget som Skövdebostäder nämnde när hon hyrde bilen utan de hade bara sagt ”Oj skall du till Stockholm med bilen”.

Sen kartan som visar vart det finns laddare stämmer inte överens med verkligheten då flera laddare är borttagna och då det är en speciellt ladduttag på bilen så kan hon inte använda vilken laddare som helst så hon har hittills blivit bärgad 3 gånger till ett ställe där det finns en sådan laddare då batteriet dör väldigt snabbt det sista.

Hon har en försäkring via Gomore och vad denna täcker vet jag inte men hoppas att den täcker för 3 stycken bärgningar för annars så blir det väldigt dyrt för henne.

Är det Skövdebostäders ansvar att meddela att bilen behöver laddas var femte mil? De sade till henne förut i telefonen ”Har du inte blivit meddelad om detta?” vilket hon inte har.

Tilläggas kan är att hon lämnade Stockholm vid 01 inatt och lämnade Örebro för en stund sen och har runt 15 mil kvar och hon beräknas vara hemma efter 01 inatt vilket är 25h efter att hon lämnade Stockholm. Det tar tid att få en bärgare till platsen och varje laddning tar runt 1h därav tiden.

Till Stockholm tog det 15h men nu på vägen hem så tar det mycket längre tid då bilen verkar ge upp.
Sannolikt kommer din syster att behöva stå för kostnaderna eftersom det är hennes ansvar att leta reda på om laddstationer finns längs vägen samt försäkra sig om att körsträckan är inom räckvidden. I undantagsfall kan Gomore bli skyldiga att ersätta hennes kostnader om det visar sig att det är något fel på bilen, vilket jag dock tvivlar på.
Citera
2025-12-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Bortsett från det du skriver, läste ni inte villkoren?

Bilen har en maximal räckvidd på 150 km.

Skövde till Stockholm är minst 350 km.

Vägassistans ingår hos GoMore, men knappast om man försöker köra 350 km.
Hon har säkert läst villkoren dock inte jag, 35 mil är max 3 tankningar vilket hon kunde gå med på. Hon räknade inte med en räckvidd på max 5 mil innan tankning då hade hon aldrig ens haft tanken på att hyra bilen.
Citera
2025-12-08, 22:05
Medlem
Citat:
Hon har säkert läst villkoren dock inte jag, 35 mil är max 3 tankningar vilket hon kunde gå med på. Hon räknade inte med en räckvidd på max 5 mil innan tankning då hade hon aldrig ens haft tanken på att hyra bilen.

Du skriver ju själv, att dom reagerade "oj, ska du till Stockholm med bilen".
Citera
2025-12-08, 22:09
Medlem
Citat:

Är bilen fullt laddad efter en timme? Jag kan inget om dessa bilar för att infrastrukturen ej ännu är på plats för dom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in