2025-12-08, 17:06
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Frågan är väl varför TS och dennes vänner överhuvudtaget fortfarande använder ordet tjej eller kille, det gör man inte om man är 40 år gammal.

Hehe, funderade på om jag skulle kommentera det i trådstarten. Det är dock bara ett fåtal av vännerna som är 40, majoriteten är 30-35. Och i den åldergruppen vågar jag påstå att det är hyfsat vanliga uttryck i talspråk, hur dumt det än ser ut i text.
Citera
2025-12-08, 17:11
Medlem
HBTKuks avatar
Detta har jag noterat och påpekat under mycket lång tid. Tjejer säger i stället omvänt killkompisar.

Men kan förstås bara säga kompis utan att specificera könet.
Citera
2025-12-09, 03:31
Medlem
Onanikrems avatar
Kan ha att göra med att om man blir sedd med av ens tjejs bästis, syrra eller osv. så är det bättre hört det från mig än från någon annan. Allt för husfridens skull. Egentligen inte så konstigt. Brukar dock inte säga en tjejkompis utan *namnet* Då vet jag min kvinna är trygg med det. Vi vet båda vilka vänner respektive har och att det inte finns några sexuella spänningar där.
Citera
2025-12-09, 04:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Frågan är väl varför TS och dennes vänner överhuvudtaget fortfarande använder ordet tjej eller kille, det gör man inte om man är 40 år gammal.

Det är vanligt.

Jag har emellanåt använt ”kvinnlig bekant” men det låter stelt.
Citera
2025-12-09, 11:18
Medlem
Man säger tjejkompis för att förtydliga att man är bög.

Jag umgås med tjejer för att få knulla.
Citera
2025-12-09, 11:33
Medlem
Muppetys avatar
Brukar säga bara "kompis" oavsett kön, ibland brukar jag dock skilja på vän och väninna.
Citera
2025-12-09, 11:47
Medlem
Det handlar om relationsstatus och/eller om potentiell relationsstatus.

Din kontext behöver förtyligas alt. begrundas:
Grundläget är till att börja med att både sällskapet till den som håller luren och den uppringande båda är av det attraktiva könet för telefonören, men att ingen pågående relation existerar. Samt att han förutsätter att de båda tydligt hör vilket ord han väljer.
  • Då _KAN_ ändå de båda i bakhuvudet vara en potentiellt blivande relation (som då inte får saboteras av ett obetydligt pronomen).
  • Den ene eller andre kan vara en just avslutad relation vars nya status ännu inte tål "känslomässiga knuffar".
  • Den ene - men inte den andre kanske känner till 'alla' personer som kan befinna sig bredvid/i luren.
  • Båda två kanske har noll koll på personer som kan befinna sig bredvid/i luren.
Förnamn är allra bäst om de båda har full koll på den andra personen.

"Tjejkompis" är tillräckligt bra, tillräckligt neutralt och kan vara bra som ett inlärt "reflexmässigt ordval" så att ingen onödig skada sker pga ett oförberett telefonsvar! Att bara säga "kompis" _KAN_ tolkas som ett förtigande/döljande i bl.a några av ovannämnda situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
...
Ordet jag hänger upp mig på här är "tjejkompis". Varför är det i den här situationen relevant att förtydliga sin väns kön, istället för att bara säga "jag är ute och träffar en kompis"? Vad fyller beteendet för social eller annan funktion?
...
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
...
Allt för husfridens skull. Egentligen inte så konstigt. Brukar dock inte säga en tjejkompis utan *namnet* Då vet jag min kvinna är trygg med det. Vi vet båda vilka vänner respektive har och att det inte finns några sexuella spänningar där.
Citera
2025-12-09, 13:39
Medlem
Kanske för att många tror att män inte kan vara "bara" vän med kvinnor
så att förekomma misstankar om otrohet/att man är ihop med den kvinnan, fastän man inte är det...?
Citera
2025-12-22, 03:56
Medlem
Skribentminimums avatar
Asså vem fan bryr sig vilken förklaring du får. Man glömmer allt och sen ska man ba stå vidare för det.
Vad fan är det för bög som frågar varför könen betyder nåt i den vardagliga telefonen?
Fattar du inte att alla killar vill vila sin kuk i en kvinnas hals? Helvete. Jävla dålig vän du borde fatta läget för folk som försöker göra det så.
Jag vill fan till o med lägga bajskorvar i kvinnors munnar. Jag tror de allra rikaste typ eliten av kvinnor faktiskt är mottagliga för det.
Duuu TS vet ingenting om hur man tillfredställer kvinnor. Du stör säkert vänner som kollar på filmer o spelar spel. Olyckliga svennen som du är. Jävla svenne TS.
Senast redigerad av Skribentminimum 2025-12-22 kl. 04:32.
Citera
2026-02-14, 03:48
Medlem
The Crashs avatar
För att förtydliga att man bara är vänner innan följdfrågan kommer som antyder eller förutsätter att man tvunget måste ligga för att man träffar varandra som motsatt kön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in