Både män och kvinnor i min bekantskap säger så. Alltså kommenterar vilket kön det är på kompisen, dvs om det är en kompis av motsatt kön.
Orsaken till att jag sagt det genom åren, är för att undvika diskussioner om vad det är för sorts relation. Alltså ifall det framkommer senare att det var en kille som var kompisen eller om en annan kompis ser oss, så vill jag slippa diskussioner om det är nåt på gång mellan oss. Eller om det kan bli nåt. Jag vill bara umgås. Jag har aldrig kramats länge med, hånglat med, haft sex med eller blivit ihop med en killkompis. Så jag fattar inte varför somliga ska hålla på och antyda att det är nåt på gång. Jag har inte heller tagit tillbaka en gammal kärlek, så jag kan umgås med ex utan att det ska behöva antydas om att vi är på väg att bli ihop igen. Dessutom dricker jag inte alkohol, så jag har koll på vad jag gör.
Det är nämligen svårt för somliga att tro att män och kvinnor kan vara vänner, för om de själva är i enrum med nån kompis av motsatt kön måste de uppenbarligen automatiskt börja hångla och knulla med personen oavsett om de attraheras eller ej, för kvinnor och män verkar enligt dem själva tydligen inte kunna umgås utan att tafsa på varandra.

Jag tycker det säger mer om hur de själva resonerar.
Har skällt ut några genom åren för att de antytt och förmodligen skvallrat om mig och mina killkompisar. Jag har en killkompis som jag haft längre än somliga här har levt. Han ser väldigt bra ut. Glad och positiv. Rolig. Kvinnor vill ha honom i sängen. Och män vill ha honom som vän. Men det har aldrig funnit en sexuell laddning mellan oss hur konstigt det än kan vara för andra. Vi har sovit i samma säng då vi båda varit singlar utan att röra vid varandra. Rest tillsammans. Vi har öppet pratat med varandra om våra känslor. Och ingen av oss har velat, trots att alla tycker vi ska. För mig känns han mer som en bror. Det känns fel. Ni som vet ni vet.
Andra personer, hur bra de än är annars på att vara vänner, har en förmåga att vilja para ihop andra i sitt huvudet. Har nåt behov av att trycka in alla i förhållanden oavsett om de vill vara i ett förhållande eller ej. Likaså komma med antydningar om att det är dags att skaffa barn. Antingen är de så lyckliga i sitt förhållande att de vill att alla andra ska få ha det så. Alternativt tror att alla vill ha det så. Eller så har de så stora problem i sitt eget förhållande att det är lättare att lägga sig i andra liv än ta tag i sitt eget.