2025-12-08, 08:19
Medlem
Tjena, jag kollar på en ny begagnad bil då min Toyota Aygo inte är så stor eller krocktålig. Jag vill ha något mellan 15-40 000 SEK ca. Mitt största intresse är att den inte drar mycket bensin då jag pendlar mycket. Jag vill ha relativt låg skatt men kan betala lite mer om den drar lite som tex en Diesel, jag vill att mindre verkstäder kan bilen där bra med reservdelar osv och att det är en bra bil med känd för bra kvalite, jag vill att den är relativt krocktålig iaf 4/5 i krocktest. Har ett barn så lite större bagage behövs.

Efter stor efterforskning ligger jag här:
Volkswagen Passat 2008 eller lite nyare Diesel
Skoda Octavia
Toyota Corolla
Mindre Volkswagen Golf/Polo. (Inte 1,2 eller 1,4 TSI. Som då är 2006-2016 års modellerna pga problem med kamkedjorna. Men är tex en 2005 då värt det? Och den kanske inte har så stort bagage som bilarna ovan?)

Tänker jag rätt? Vad tycker ni om jag kan gå ner så mycket som möjligt i pris. Antar Toyota Corolla 1.4 VVt-i blir billigast iaf?

Vilken bil kommer mest mer i soppa snål
Senast redigerad av Blue2000 2025-12-08 kl. 08:36.
Citera
2025-12-08, 08:32
Medlem
Connykrims avatar
Antagligen behåller du aygon eller byter till corollan.

Förövrigt är ingen bil för det priset speciellt krocksäker idag.
Citera
2025-12-08, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Antagligen behåller du aygon eller byter till corollan.

Förövrigt är ingen bil för det priset speciellt krocksäker idag.

VW Passat 2008 och senare fick 5/5 i krocktestet.

Hur som helst.. Aygon drar 4,6 blandad körning. Alla bilar jag kollat hittills har inte dragit mindre än 7 blandad körning.. Förutom Corolla 1,4 på 6,7. Fortfarande för mycket..

Jag kan hoppa kombi men bara lite större bagage än Aygon.

Jag antar att jag får vidga vyerna vilka bilar om jag vill komma ner i priserna. Vad kan man kolla på då?
Senast redigerad av Blue2000 2025-12-08 kl. 08:50.
Citera
2025-12-08, 08:50
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
VW Passat 2008 och senare fick 5/5 i krocktestet.

Hur som helst.. Aygon drar 4,6 blandad körning. Alla bilar jag kollat hittills har inte dragit mindre än 7 blandad körning..

Jag antar att jag får vidga vyerna vilka bilar om jag vill komma ner i priserna

5/5 i Krocktest för nästan 20 år sedan…

Du kommer inte komma ner mycket mer. Minst 150k för att få en säker bil som håller något år.
Citera
2025-12-08, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
5/5 i Krocktest för nästan 20 år sedan…

Du kommer inte komma ner mycket mer. Minst 150k för att få en säker bil som håller något år.

Fattar. Men om jag vidgar vyerna lite så måste väl ändå Passat 2008 Diesel eller nyare vara det bättre alternativet för mig
Citera
2025-12-08, 08:57
Medlem
borrasss avatar
Hur mycket är du villig att lägga på reparationer?
Kolla lite på det med så tror jag Toyota blir billigast i längden.
Varför är det så viktigt att den drar lite? Är du fattig eller tänker på miljön eller pendlar ofantligt långt?
Citera
2025-12-08, 09:08
Medlem
kyrkstockens avatar
Mitt intryck är att polosegmentet: yaris, polo, fabia är extremt krocksäkra (jag har krockat med en 2004 på motorvägen) och jag har kört flera runt 0,5 l milen.

Jag tror aygo är en säkerbil. Däremot känner jag mig så djävla träng av de tjocka väggarna som säkert bidrar till säkerheten. Det är inte mycket plats kvar för föraren (normalbyggd man 180/85)Även yaris från 2025 får jag klaustro i.

Jag har inte bara tittat på toyota utan räknat. Begagnatpriserna på en yaris är sjukt höga att köp blir dumt. 180k för fem år gamla. Problemet är att det var ungefär vad de kostade. Kvarndammen och andra säljare på blocket vill ha 60k för 15 år gamla.

Det är en bättre affär att låna till en ny.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-08 kl. 09:12.
Citera
2025-12-08, 09:15
Medlem
VW Passat 1.6 TDI blir det. 2st jag kollat på nu har kommit ner i 4.5 blandad körning
Citera
2025-12-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Mitt intryck är att polosegmentet: yaris, polo, fabia är extremt krocksäkra (jag har krockat med en 2004 på motorvägen) och jag har kört flera runt 0,5 l milen.

Jag tror aygo är en säkerbil. Däremot känner jag mig så djävla träng av de tjocka väggarna som säkert bidrar till säkerheten. Det är inte mycket plats kvar för föraren (normalbyggd man 180/85)Även yaris från 2025 får jag klaustro i.

Jag har inte bara tittat på toyota utan räknat. Begagnatpriserna på en yaris är sjukt höga att köp blir dumt. 180k för fem år gamla. Problemet är att det var ungefär vad de kostade. Kvarndammen och andra säljare på blocket vill ha 60k för 15 år gamla.

Det är en bättre affär att låna till en ny.

Aygon är en 2007:a. har varit kanon hittills men platsen ohc krocksäkerheten är ju inte den högsta. Eller så kanske den inte är katastrof? det är ju plast istället för plåt bak till exempel?

nu är problemet att jag inte kan något billigt billån tyvärr
Citera
2025-12-08, 09:28
Medlem
Jag hade kikat på Citroen C3. Citroen brukar va mer prisvärt än Toyota t.ex.
Citera
2025-12-08, 09:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Aygon är en 2007:a. har varit kanon hittills men platsen ohc krocksäkerheten är ju inte den högsta. Eller så kanske den inte är katastrof? det är ju plast istället för plåt bak till exempel?

nu är problemet att jag inte kan något billigt billån tyvärr

Nja, plasten är bara ytlig. En modern liten bil har enorma deformationszoner.

Men jag har inget direkta råd. Jag tycker beg. priserna är sjuka jämfört med innan covid.

Köp absolut inga franska bilar. Jag känner en kvinna som köpte en helt ny C3 som fick köras till skroten efter 7 år. Jag har skrivit om detta innan. Riskerna är för stora.
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-12-08 kl. 09:31.
Citera
2025-12-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag hade kikat på Citroen C3. Citroen brukar va mer prisvärt än Toyota t.ex.

Franskt är tvärnej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in