Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Jag vet inte om jag begriper så mycket. Men har en känd barnaktivist blivit dömd? För vad?
Har hon våldtagit någon eller vad står det?
Nej, hon har inte våldtagit nån.
Jag kan tyvärr inte få den första länken att fungera. Men jag tror att här har hänt. Rätta mig gärna:
Tove Omdahl är ung kvinna runt 20 som är en känd person i Norge. Brinner för barns rättigheter.
När hon vat ca 15 år blev hon akut omhändertagen av kommunen mot sin vilja. Togs från sitt hem. Man hävdade nämligen att henne pappa våldtagit henen. Hon bestred det bestämt.
Först efter 4 månader fick hon komma hem till pappan igen. Misstankarna avskrevs uppenbarligen. Och Tove anser att det ödelade hennes unga liv. Och varken hon själv eller hennes pappa har fått ett förlåt eller upprättelse efter det. De som låg bakom anmälan och beslutet, har känt sig utpekade, kränkta och trampade på tårna. De anser sig enbart ha tänkt på hennes bästa och gjort det rätta.
Tove skrev senare på nätet (?) att en den norske advokaten Björn Ande Gulstad har tidigare dömts för att ha våldtagit en minderårig under 16 år när han var vuxen och över 20 år. Hon upprördes över att han fått bli advokat med tanke på vad han gjort.
Men saken var den att han inte våldtagit nån. Däremot var han dömd flera gånger för sexuellt umgänge med en minderårig under 16 år. Man är byxmyndig först vid 16 års ålder i Norge.
Kort tid efteråt förstod Tove att det inte alls var en våldtäkt som det handlade om och ändrade det hela till sexuellt umgänge. Fast skadan var redan skedd. Och rätten gav henne ingen nåd utan dömde henne för det hon skrev.
Debatten som går nu är ifall det är okej att nån med sexualdomar mot minderåriga i bagaget kan få en så hög position i samhället. En advokat träffar ju både de som blivit utsatta för sexualbrott och de som blivit utsatt andra för det. Och likaså barn.
Och man ifrågasätter också att nån som redan är hårt prövad av samhället, en kämpe för barns bästa, blivit dömd för det hon skrivit om sagda advokat.