2025-12-06, 18:53
Medlem
Försöker kolla vad det finns för möjligheter att hyra.

Bekvämast är ju nog att hyra en envägsbil på min hemort men det verkar vara svårt. Lämna i Sverige så slipper jag göra en extra tillbaka resa.

Hyr jag i Sverige så är det enklare med språket men jag vet inte om det är så mycket bättre. Då måste jag först köra till min utlandsbostad, lasta, och sen köra till Sverige.

Erfarenheter? Tips?
Citera
2025-12-07, 00:21
Medlem
Får man ens köra ut en hyrbil ur Sverige?
Citera
2025-12-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Ingen aning.
Citera
2025-12-07, 12:37
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Försöker kolla vad det finns för möjligheter att hyra.

Bekvämast är ju nog att hyra en envägsbil på min hemort men det verkar vara svårt. Lämna i Sverige så slipper jag göra en extra tillbaka resa.

Hyr jag i Sverige så är det enklare med språket men jag vet inte om det är så mycket bättre. Då måste jag först köra till min utlandsbostad, lasta, och sen köra till Sverige.

Erfarenheter? Tips?

Utlandet är stort, pratar vi Danmark eller Sydostasien? Fraktbolag brukar vara smidigast.

Citat:

Ja, men det kostar några kronor extra.
Citera
2025-12-07, 15:00
Moderator
Tystnads avatar
RP 0.02 TS lär få mer och bättre svar i bilforumet flyttas Bostad, hem trädgård -> Bilar // Moderator
Citera
2025-12-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Utlandet är stort, pratar vi Danmark eller Sydostasien? Fraktbolag brukar vara smidigast.

Ja, men det kostar några kronor extra.
Ett EU-land
Citera
2025-12-08, 13:34
Medlem
Citat:

Ja, du behöver tillstånd av uthyraren men annars är det inga problem. Har hyrt i Sverige och kört i Danmark och Tyskland.
Citera
2025-12-24, 20:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Ett EU-land
Jaha, om du inte är mer specifik så är det lättare att ens ge dig ett vettigt råd. Information som behövs:
- Vilket land är det frågan om? Olika regler angående hyrbilar för olika länder även om det är inom EU/ESS.
- Mängden och vikten på gods? Räcker det med en 10 kubikare? Behöver du 18-20 kubik? Viktigt att veta är att ju större du tar desto mindre viktbärande blir den och det har med totalvikten att göra. Många av -18- kubikarna tar max 7-800 kg.

Envägs är ofta väldigt dyrt, särskilt på skåpbilar. Dessutom om du behöver fordonet i många dagar och jag bara antar att du kommer behöva fria mil. Så, hyra, försäkring, drivmedel, parkering, eventuella vägtulls och broavgifter måste du räkna in. Det kan faktiskt förhålla sig så att det bästa är om du kan be någon polare komma och hämta dig i en kombi och bara ta med det allra viktigaste och sälja det övriga du har på plats och köpa nytt här. Det beror givetvis på hur mycket du tänkt ta med dig, men glöm inte volym och framförallt vikt. Håller du inte vikten kan du få feta problem.

Sen, som sagt, så är det ju väldigt relevant med vilket land du ska flytta från. Danmark och Tyskland är normalt inga problem att få ta med sig hyrbilen till. Kostar lite extra men det är görbart. Sen finns det länder som vissa hyrbilsföretag inte accepterar att du tar deras bil till, typ baltländerna, Polen, Tjeckien, Ungern, Bulgarien, Rumänien, Grekland. Det kan variera mellan olika uthyrare vad som accepteras samt att det nog kan variera på tilläggsavgiften vart du ska. Du måste även ta höjd för vilka länder du eventuellt bara passerar genom. Kör du från Grekland så kanske det inte accepteras att du kör genom Serbien, Kosovo eller Albanien. Kanske ej heller accepteras med Bulgarien och Rumänien.

Men för att överhuvudtaget kunna hjälpa dig så måste du tala om från vilket land du ska flytta. Viss skillnad på Danmark, och Bulgarien på många sätt även om båda är med i EU.

Annars har jag rätt stor erfarenhet av att köra bil i olika och mellan olika länder, särskilt som hyrbil. Även om jag oftast reser med flyg. Det är i arbetet jag reser, så arbetsgivaren står ju givetvis för alla kostnader och det är ofta enklare om man hyr via arbetsgivare, men det kan ändå bli lite krångel ibland. Då du är väldigt ospecifik i din frågeställning så är det svårt att ge specifika råd. Mitt tips är att läs på innan du gör detta och ta reda på vad som gäller för sträckan du tänker köra inklusive länder du eventuellt bara passerar genom.
Senast redigerad av godboy 2025-12-24 kl. 20:35.
Citera
2025-12-25, 00:06
Medlem
Tyskland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här