Citat:
Ursprungligen postat av
Iq32
Hej,
Jag lider av att vara perfektionist, har gått in i väggen och fick omställa till ett helt annat jobb, jag har kraschat en del relationer men känner att jag aldrig är bra nog pga att jag är perfektionist. Vill typ bara må sämre för att få bort känslan av perfektionism men blir bara sämre av det.
Även om jag gör ”allt bäst” så känner jag mig som sämre. Varje uppgift jag gör ser uruselt ut i stunden. Tittar jag någon dag senare på uppgiften så ser den så himla snygg ut.
Det är helt orealistiska krav på mig själv. Detta är något jag fått hemifrån.
Kände mig alltid som skit framför föräldrarna när jag gjorde något bra. Känns som att hjärnan formats efter alla psykiska slag som barn.
Min fråga är hur man går vidare eller jobbar med sig själv när man är perfektionist?
Förutom KBT kan man göra något annat i vardagen för att få en bättre känsla i sig själv som att jag är bra nog?
Hur görs KBTn?
Efter vad jag sett på personer psykvården misslyckats med är den bra/ok på "urpratningen" men skitdåliga på uppbyggnad.
https://www.flashback.org/t3637166
Lite svårt att beskriva "uppumpning" i text men det börjar med en yogaövning, som bänder ut bröstkorgen, som är ihoptryckt, spänd på personer som mår mentalt dålig.
Sen blunda och stå i Y-position som i en klassisk segergest och försök tänka på något du har gjort bra, samtidigt en musik, som du gillar och har
mycket bas i ordenliga högtalare så basen KÄNNS, LITE snabbare än normal hjärtrytm, satt på repeet. Sedan står du där LÄNGE MINST 10 minuter. Upprepa minst daglingen och känn hur du blir starkare och starkare mentalt.
Även joggning och styrketräning är bra.
Har du tänk på att dina föräldrar är skitföräldrar och nu som vuxen kan du begripa det och att konstatera att det inte är värt att bry sig om vad skitpersoner tycker? Inte lätt, men upprepa tankarna så det förbättras.
Har du pratat om det med dina föräldrar?
Har du tagit avstånd från dem om de fortsätter? Annars gör det. I alla fall en stor del av året.