2025-12-06, 09:11
Medlem
Galejans avatar
Jag vill bara påpeka att detta har jag pratat om under hela den här Ukrainakonflikten och framförallt senaste halvannat år efter att det stod klart att Trump skulle vinna. De europeiska sötebrödsdagarna är över. USA kommer inte att supporta ett världskrig för att norra Europa hatar ryssen. Det är Europa som kommer att betraktas som problemet. Jag har skrivit allt detta många gånger här på forumet. Och jag får rätt, även i detta.

Det rimliga för Europa att göra nu är vad användaren slipperyslope skriver. Skapa ett eget europeiskt försvar. Lämna NATO. Reparera relationerna med Kina och Ryssland. Satsa på handel istället för hot och vapenskrammel. Sluta gå i USAs ledband. Sluta fråga USA om lov. Sluta lägga oss i konflikter som inte rör oss.

Och som en början; acceptera att Ukraina är en förlust. Dra inte hela Europa i fördärvet. Lär er istället av detta så att det inte händer igen. Europa har inget med Ukraina att göra. Ukraina är inte ett EU-land eller ett NATO-land. Det finns ingen orsak till att riskera storkrig på grund av den sketna blåbärsnationen. Ukraina av idag går absolut inte att jämföra med Finland 1939 även om den jämförelsen ofta görs av ohederliga figurer. Det är två helt olika länder med helt olika betydelse för Europa. Att norra Europa, under ledning av galningar som Uffelina och Kaja Kallas, gick på krigsstigen mot Ryssland handlar om rysshat snarare än om realpolitik. Det är sådant partisantänk Europa måste sluta med. Står man på egna ben så har man bara sig själv att lita till. Europa har kunnat mucka med alla eftersom man varit säkra på att ha USA i ryggen. Det har man inte längre.

Det är ny tid nu och Europa är för tillfället ganska svagt och omringat av stora länder som är rätt trötta på oss.
2025-12-06, 09:19
Moderator
Ancistruss avatar
Vänligen läs vårt klistrade tråd om våra regler.

Citat:
• En trådstart ska ha ett tydligt diskussionsunderlag och en avgränsad frågeställning med tydlig anknytning till Utrikespolitik.

• En trådstart ska vara begriplig i sig självt utan att läsaren skall behöva öppna en länk eller på annat vis hämta information från någon extern källa.

• Trådar som ej uppfyller dessa krav kan komma att raderas eller låsas utan förvarning.

https://www.flashback.org/announcement.php?f=519[/quote]

(Dessutom innehåller rubriken felaktigheter i såväl stavning som grammatik. (Korrekt är USA:s nya säkerhetsstrategi.))

Och därtill är den även postad i fel underforum, PU-USA är lämpligare.

Men forsätt gärna här istället: (FB) Innebär USA:s nya säkerhetspolicy den definitiva brytningen med Europa?

Tråden låses.

/Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2025-12-06 kl. 09:27.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in