2025-12-05, 19:17
Medlem
Tjena. Jag och eventuellt två andra kompisar ska åka på en weekendresa i februari.Två artonåringar och en sjuttonåring. Som ni förstår är vi inte miljonärer och har en strikt budget och förväntar inte oss något lyxigt och glamouröst. Vi funderar på Bukarest, Budapest och kanske Krakow eller Gdansk. Möjligtvis att någon tysk stad kan också komma på tal. Alkohol är också en faktor som spelar in. Gärna att sjuttonåringen kan få sig en bira också . Vad rekommenderar ni för stad i samma budget?
Citera
2025-12-05, 19:19
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delicatobollar.007
Tjena. Jag och eventuellt två andra kompisar ska åka på en weekendresa i februari.Två artonåringar och en sjuttonåring. Som ni förstår är vi inte miljonärer och har en strikt budget och förväntar inte oss något lyxigt och glamouröst. Vi funderar på Bukarest, Budapest och kanske Krakow eller Gdansk. Möjligtvis att någon tysk stad kan också komma på tal. Alkohol är också en faktor som spelar in. Gärna att sjuttonåringen kan få sig en bira också . Vad rekommenderar ni för stad i samma budget?

Krakow är vacker, men dyr.
Åk t Budapest.
Billigt flyg, billigt uppehälle.
Citera
2025-12-05, 19:43
Medlem
Berlin lr Budapest
Citera
2025-12-05, 19:55
Medlem
Bluebeast72s avatar
Då tar ni tåget till Amsterdam, billigt, bor på hostel billigt, knullar horor o äter svamp o rökar ganja, ni lever bara en gång åk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NAttåg från Köpenhamn vaknar ni in Dam lagom för en kaffe joint.
Citera
2025-12-05, 20:08
Medlem
Glostrups avatar
Prag, Budapest eller Tallinn?
Citera
2025-12-05, 20:23
Medlem
Onanikrems avatar
Prag eller Budapest, undvik stadskärnorna med turistfällor så kommer ni billigt undan. Väldigt vackra kvinnor i både Tjeckien och Ungern, billiga öl. Vad kan man mer begära när man är 18-20år?

Ta inte det billigaste ni hittar, det gäller överlag i alla östeuropeiska länder. Då kan ni få vägglöss.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-12-05 kl. 20:29.
Citera
2025-12-05, 22:11
Medlem
Adelaides avatar
Berlin, utan tvekan.
Citera
2025-12-05, 22:13
Medlem
BombaySaphires avatar
Berlin. Inget snack om saken.
Citera
2025-12-06, 00:04
Moderator
Neksnors avatar
Berlin är en bra och lättnavigerad stad, men ska man väga in priset så rekommenderar jag Budapest.
Citera
2025-12-06, 09:28
Medlem
Slumlords avatar
Eftersom ni skriver att alkohol är en faktor och en i sällskapet är 17 så är Berlin bra ur den synpunkten då det är 16 års åldergräns på öl i Tyskland, dock 18 på sprit (tror det är 16 på vin också). Osäker på hur det är med åldergränsen i de andra städerna ni nämner, men jag har besökt samtliga utom Bukarest och det är bra städer att turista i så jag rekommenderar dem allihop. Skulle dock slå ett slag för Budapest om jag fick välja en av dem.
Citera
2025-12-08, 09:12
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Tja kids!
Jag bor numera i Gdansk och kan hälsa er att det inte är något superbilligt ställe längre. Gdansk har Polens dyraste restauranger. Krakow är lite billigare, men tänk på att Krakow har fått en alkoholban efter kl 22. Då får ni bara köpa alkohol ute på krogen. Kom också ihåg att inte dricka alkohol öppet på gatan i Polen. Det blir rätt sura böter för det!
Annars är Budapest ett kalasfint val. Budapest är helt klart värt ett besök och en jättefin stad. Ungrare kan vara lite lätt fyrkantiga och dryga, men man får ta dem för vad de är. Le och var trevlig, det är bästa förutsättningen för bra service.
Bukarest har jag inte varit i, så jag kan inte uttala mig om den stan, men däremot kan jag rekommendera Rumäniens näst största stad, Cluj-Napoca. Blev riktigt positivt överraskad av den stan. Cluj-Napoca är rankad som en av Europas tryggaste och renaste städer. Rumäner är dessutom riktigt supertrevliga och lätta att snacka med.
Citera
2025-12-08, 13:21
Medlem
Citat:
Av de städer du nämner hade jag nog valt Budapest.

Om du vill utöka något så föreslår jag Belgrad.
Billigt, vänligt folk samt öl kan du dricka som 17-åring
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in