Citat:
Ursprungligen postat av
Delicatobollar.007
Tjena. Jag och eventuellt två andra kompisar ska åka på en weekendresa i februari.Två artonåringar och en sjuttonåring. Som ni förstår är vi inte miljonärer och har en strikt budget och förväntar inte oss något lyxigt och glamouröst. Vi funderar på Bukarest, Budapest och kanske Krakow eller Gdansk. Möjligtvis att någon tysk stad kan också komma på tal. Alkohol är också en faktor som spelar in. Gärna att sjuttonåringen kan få sig en bira också

. Vad rekommenderar ni för stad i samma budget?
Tja kids!
Jag bor numera i Gdansk och kan hälsa er att det inte är något superbilligt ställe längre. Gdansk har Polens dyraste restauranger. Krakow är lite billigare, men tänk på att Krakow har fått en alkoholban efter kl 22. Då får ni bara köpa alkohol ute på krogen. Kom också ihåg att inte dricka alkohol öppet på gatan i Polen. Det blir rätt sura böter för det!
Annars är Budapest ett kalasfint val. Budapest är helt klart värt ett besök och en jättefin stad. Ungrare kan vara lite lätt fyrkantiga och dryga, men man får ta dem för vad de är. Le och var trevlig, det är bästa förutsättningen för bra service.
Bukarest har jag inte varit i, så jag kan inte uttala mig om den stan, men däremot kan jag rekommendera Rumäniens näst största stad, Cluj-Napoca. Blev riktigt positivt överraskad av den stan. Cluj-Napoca är rankad som en av Europas tryggaste och renaste städer. Rumäner är dessutom riktigt supertrevliga och lätta att snacka med.