2025-12-05, 18:54
Medlem
Man läser mycket om detta deprimerande fenomen; att folk som passerat 50 har svårt att få jobb, blir bortvalda. Förstår inte riktigt varför; folk i denna ålder vabvar ej eller är föräldralediga vilket borde ses som en fördel. Någon som själv sysslar med eller har sysslat med rekrytering som kan svara på vad som är dåligt med äldre arbetskraft?
Citera
2025-12-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Man läser mycket om detta deprimerande fenomen; att folk som passerat 50 har svårt att få jobb, blir bortvalda. Förstår inte riktigt varför; folk i denna ålder vabvar ej eller är föräldralediga vilket borde ses som en fördel. Någon som själv sysslar med eller har sysslat med rekrytering som kan svara på vad som är dåligt med äldre arbetskraft?

50?

Det rekryterare skriver är att de börjar sålla bort efter 35+
Citera
2025-12-05, 19:06
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Bemanningsföretagen är extra vidriga, ofta sitter det väldigt unga personer och sållar bort alla som är 30+.
Citera
2025-12-05, 19:06
Medlem
Det är för att dessa har erfarenhet och ifrågasätter, samt börjar bli dyrt med pensionsavsättningar.
Citera
2025-12-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
50?

Det rekryterare skriver är att de börjar sålla bort efter 35+
Oj hade verkligen varit intressant få lite input från de som har detta tänket om varför
Citera
2025-12-05, 19:13
Medlem
Handlar också om vad du jobbar inom. Hantverk och sjukvård så ses lite högre ålder som klar fördel. Data butiksjobb så är det kört efter 30 typ. Men sådana är svenskarna. Ytliga människor som följer trender
Citera
2025-12-05, 19:35
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Jag vet inte om det är så, det värsta du kan anställa är en barnlös kvinna runt och runt som snart ska vara hemma i stötar om 16 månader, småbarnsföräldrar är dessutom ofta sjuka och klarar inte av att jobba en rak månad utan hemmasittande.
Detta är ett narrativ som planterats från media, men i min bransch premieras ofta barnlösa och något äldre, en nykläckt 25 åring som inte kan något och "kostar" 3 rutinerade resurser i tid är inget någon vettig jagar efter.

Mycket handlar om att effektivisera och bli mer kritisk som arbetssökande, ofta förekommer sådant här trams på arbetsplatser där HR styr och ställer, när HR får styra och ställa fritt då går allt åt helvete, tecken på detta är regnbågsflaggor, fokus på antalet fittor i ledningen och tester där du ska visa vem du är i en grupp och ordna tändstickor i vissa former på tid, allt är trams och har ingenting med din faktiska kompetens att göra.

Bli mer kritisk i erat jobbsökande!
Citera
2025-12-05, 19:54
Avslutad
Jag tror de åldersdiskriminerar även yngre som mig, 40+.
Fick inte ens svar av bemanningsföretaget när jag mejlade och frågade om en tjänst trots att de uttryckligen skrivit att man kunde maila vid frågor. Så jävla fult. Hatar bemanningsföretag.
Citera
2025-12-05, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är för att dessa har erfarenhet och ifrågasätter, samt börjar bli dyrt med pensionsavsättningar.

Erfarenhet och ålder innebär också att de förväntar sig mer i lön vilket företagen tänker på. Ska de anställda en ung kvicktänkt person som jobbar hårt för liten lön, men som inte kan något, men som lär sig snabbt eller ska man anställda någon erfaren person som kan det mesta på en gång, men kostar mycket mer i lön? Verkar som företagen väljer den yngre om de tror att den kan lära sig snabbt.

Mitt företag har gjort samma sak flera gånger. Jag jobbar inom IT och det händer så klart att kollegor säger upp sig för bättre lön på annat företag eller att de bara vill testa något nytt.

istället för att anställda någon som är lite dyrare, men har flera års erfarenhet så tar de antingen befintliga anställda med låg lön som inte ens jobbar inom IT eller tar externa unga personer som vill jobba inom IT och sen sätter dom oss erfarna på att internt utbilda dom på det dom behöver kunna.

Tycker det suger, hade mycket hellre fått in riktigt kunniga personer på en gång.
Citera
2025-12-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Erfarenhet och ålder innebär också att de förväntar sig mer i lön vilket företagen tänker på. Ska de anställda en ung kvicktänkt person som jobbar hårt för liten lön, men som inte kan något, men som lär sig snabbt eller ska man anställda någon erfaren person som kan det mesta på en gång, men kostar mycket mer i lön? Verkar som företagen väljer den yngre om de tror att den kan lära sig snabbt.

Mitt företag har gjort samma sak flera gånger. Jag jobbar inom IT och det händer så klart att kollegor säger upp sig för bättre lön på annat företag eller att de bara vill testa något nytt.

istället för att anställda någon som är lite dyrare, men har flera års erfarenhet så tar de antingen befintliga anställda med låg lön som inte ens jobbar inom IT eller tar externa unga personer som vill jobba inom IT och sen sätter dom oss erfarna på att internt utbilda dom på det dom behöver kunna.

Tycker det suger, hade mycket hellre fått in riktigt kunniga personer på en gång.
I många fall handlar det även om lönebidrag/sänkt arb giv avg kanske dags att ge det även till 55+?
Eller ta bort dessa.
Senast redigerad av tjanska 2025-12-05 kl. 20:06.
Citera
2025-12-05, 20:06
Medlem
Baimeis avatar
Sju års arbetslöshet, 58 år. Blev uppringd av ett företag och fick jobb på studs. 500 meter från hemmet.
Citera
2025-12-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I många fall handlar det även om lönebidrag/sänkt arb giv avg kanske dags att ge det även till 55+?
Eller ta bort dessa.

Ja där har du en bra poäng! Vet inte om det är så idag fortfarande, men det har i alla fall tidigare varit så att det varit sänkt arbetsgivaravgift för unga. Detta borde införas för 45-50+ åringar. Det är lika illa att unga inte får jobb som att de som är 45-50+ inte får jobb på grund av sin ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in