Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Med uttrycket "omöjlig att kopiera" använde jag fel ord. Skulle ha skrivit istället "snudd på omöjlig att göra trovärdiga förfalskningar". Alltså att konstnären har så eget uttryck att försöker man härma till helt lika så kommer det ändå hela tiden att vara sämre än originalkonstnärens arbete. Det finns ju konstnärer som som har helt egna utryck, penselföringar och temperament så man känner på en gång att det här är ett slags fejk.
Det jag blir berörd av är att Baertling-tavlorna är så intet föreställande att jag måste göra dem begripliga för mig själv och lyckas jag md det, blir jag berörd. Så det kanske är mer min analytiska process som skapar beröringen än konstverket i sig.
Rent figurativ konst som Botticelli, Carl Larsson osv är så att säga färdiganalyserad när man ser den. Den skapar inga känslor hos mig annat än kanske att det är ett skickligt hantverk, en häftig vald scen eller att det är märkvärdigt att den målades för så länge sedan, eller kanske vittnar om ett viktigt skifte i historien. Den upplevelsen är påtagligt lika för alla som betraktar verket.
Ärligt talat så fattade jag nog vad du menade med omöjliga att kopiera, men jag missförstod med avsikt för att retas...
Men faktiskt: Jag tror att det är lätt för ennågorlunda habil konstnär att måla nya trianglar som ser precis ut som Baertlings. Hans geometriska, nonfigurativa måleri med öppna trianglar och starka färgfält kan tekniskt sett vara enklare att imitera än mer komplexa figurativa stilar.
Förfalskningar av Picasso och Chagall finns i tusental, liksom av Warhol, så varför inte Baertling, även om de kända fallen är få. Kanske för att det inte går att avgöra om det är en äkta Baertling eller inte?....