Citat:
Ursprungligen postat av
Alexosigge
Jag har ägt ett trettiotal fordon av varierande storlek med alla möjliga sorters fälgar och muttrarna har ALLTID suttit bra vid efterdragning. Jag drar inte som en galning heller. Jag vet hur mycket 100Nm är - det sitter i nävarna på en riktig karl!
Vad har ni pajasar gemensamt som sitter med lösa muttrar vid efterdragning?
Pajasen här är du, vilket tydligt framgår om man kollar upp vilka erbarmliga skittrådar du startat enbart för att försöka provocera och få uppmärksamhet, typ 85 skittrådar….
Det är inte ovanligt att folk påstår sig kunna dra rätt moment bara på känn, att de påstår att ”det sitter i armarna på en riktig karl”. Men fakta är att de där som påstår sig vara ”riktiga karlar” blir stående med skammens rodnat på kinderna varje gång de får testa att dra med en riktig momentrigg, alltså där man direkt kan se resultatet på en display vänd från deras ögon. Inte ens de som är t ex erfarna mekaniker eller motorbyggare klarar att dra till ett visst moment (som de själva påstår eller tror de kan) korrekt, och testar man sen repeterbarheten så blir det ändå mer pinsamt för dem då det alltid handlar om väsentliga avvikelser från momentet som är målet. Jag har personligen sett och kontrollerat detta på hundratals personer genom åren, INGEN har klarat att dra till korrekt moment annat än på ren slump.
Sen spelar det ingen roll för vissa skruvförband om man drar till korrekt moment, det kan ändå finnas eller uppstå behov för efterdragning därför att skruvförbandet sitter i en sådan miljö att det kan påverkas av t ex stress från vibrationer och temperaturväxlingar. Så inte ens om man drar t ex fälgar på korrekt sätt till korrekt moment, med kalibrerad momentnyckel, är det säkert att skruvförbanden kan börja röra på sig och lossna. Men risken att så sker kan minska påtagligt om man drar korrekt med momentnyckel
På t ex tunga fordon, lastbilar etc, så skall det regelbundet kontrolleras att inga muttrar/skruvar för fälgarna har börjat lossna, det ingår bl a i föreskrifterna för kontroll innan körning vid körkortsprovet.
Du kan ju fundera på varför det alltid händer att fordon kan tappa ett hjul och det orsakar olyckor….
Jag har själv varit först på plats vid en olycka där två tjejer i en BMW 5-serie tappat ett bakhjul och voltat ut på en åker. Båda överlevde mirakulöst oskadade, bilen blev totalskrot.
Jag har personligen upplevt att hjulskruvar börjat lossna på egna bilar, och att det skett på bekantas bilar.
Nu sist vid byte till vinterhjul i år så drog jag med momentnyckel till korrekt moment, men likförbannat var det en skruv på en framfälg som gick att dra lite till gen när jag efter ca 150-200 mil kontrollerade med momentnyckel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Elon-Fiske
Har aldrig gjort det i 40 år utan att det hänt något. Läste för ett tag sen att rekommendationen var numer inte gäller.
Då får du väldigt gärna länka till var det står att den rekommendationen inte längre skulle gälla….
Att det aldrig hänt något för dig betyder inte att det aldrig kan ske, och kravet/rekommendationen finns för att det just kan ske, och att man genom efterkontroll och efterdragning minskar risken för att hjul ska kunna lossna och orsaka olyckor.