2025-12-05, 00:18
Medlem
Jag har ägt ett trettiotal fordon av varierande storlek med alla möjliga sorters fälgar och muttrarna har ALLTID suttit bra vid efterdragning. Jag drar inte som en galning heller. Jag vet hur mycket 100Nm är - det sitter i nävarna på en riktig karl!

Vad har ni pajasar gemensamt som sitter med lösa muttrar vid efterdragning?
Citera
2025-12-05, 00:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag har ägt ett trettiotal fordon av varierande storlek med alla möjliga sorters fälgar och muttrarna har ALLTID suttit bra vid efterdragning. Jag drar inte som en galning heller. Jag vet hur mycket 100Nm är - det sitter i nävarna på en riktig karl!

ägt tio bilar.
Hänt en gång på 20 år efter att ha anlitat en däckverkstad.
Tyckte det var lite oljud och ostadigt.
Kollade och en mutter var kvar som var på vippen att släppa den också.
Djävligt nära alltså
har som rutin att alltid kolla efter det.
Citera
2025-12-05, 00:48
Medlem
28-120s avatar
Citat:

Har hänt en gång att muttrarna började lossna på en längre resa. Började låta konstigt så jag gick ut och undersökte varifrån det kom. Var ett däck som satt löst. Alla muttrarna fanns kvar men alla satt löst så däcket började glappa mot infästningsytan. Om jag kommer ihåg rätt hade bilen varit på verkstad ett tag innan och de hade säkert dragit åt dåligt.
Citera
2025-12-05, 01:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Min far bytte själv hjul även på äldre dar.
Han gjorde det tills han var 89 eller 90, och de sista åren fick jag efterdra bultarna innan han vågade köra med bilen.
Ja, jag fick spänna dem lite till, men om du menar att han var en "pajas" eller "ingen riktig karl" för att han inte orkade dra tillräckligt hårt vid 90-års ålder så betraktar jag dig som ett rövhål.
Citera
2025-12-05, 01:18
Medlem
Citat:

Farsan tappade ett hjul för nåt år sen på motorvägen.
Julafton, på väg till barnbarnen osv.
Slutade i en 25k nota med bärgare, hyrbil, släp och fan hans moster.
Däcken var bytta på en vanlig däckshop.
Så ja, det kan nog vara bra att dra åt skiten oavsett om man gjort det själv eller lämnat in bilen.
Citera
2025-12-05, 01:19
Medlem
vemjeligs avatar
Det är bara en försiktighetsåtgärd för däckbytarfirman om de missat att dra åt en eller flera skruvar.
Citera
2025-12-05, 01:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Brukar efterdra efter några mil när jag byter själv med fälgkors och det brukar gå att dra åt lite till på några muttrar så det känns bra att göra så.
Citera
2025-12-05, 02:16
Medlem
Efterdra är bra om det av någon anledning hänt att fälgen har kommit på lite snett. Som en extra försäkring. Behöver inte dra så hårt heller utan lagom så det går att få loss hjulen igen. Jämför med en kran - dra för hårt så läcker det till slut.
Citera
2025-12-05, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Min far bytte själv hjul även på äldre dar.
Han gjorde det tills han var 89 eller 90, och de sista åren fick jag efterdra bultarna innan han vågade köra med bilen.
Ja, jag fick spänna dem lite till, men om du menar att han var en "pajas" eller "ingen riktig karl" för att han inte orkade dra tillräckligt hårt vid 90-års ålder så betraktar jag dig som ett rövhål.
Vet du vad "efterdra" betyder?
Citera
2025-12-05, 05:18
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Har aldrig gjort det i 40 år utan att det hänt något. Läste för ett tag sen att rekommendationen var numer inte gäller.
Citera
2025-12-05, 05:44
Medlem
Jag har aldrig gjortdet när jag bytt själv.Jag gör det alltid nuförtiden när en verskstad fått göra jobbet.
De gör det gratis men det går ju på ett par minuter att gå runt bilen så jag gör det så gärna.
Citera
2025-12-05, 06:09
Medlem
Citat:

Pajasen här är du, vilket tydligt framgår om man kollar upp vilka erbarmliga skittrådar du startat enbart för att försöka provocera och få uppmärksamhet, typ 85 skittrådar….

Det är inte ovanligt att folk påstår sig kunna dra rätt moment bara på känn, att de påstår att ”det sitter i armarna på en riktig karl”. Men fakta är att de där som påstår sig vara ”riktiga karlar” blir stående med skammens rodnat på kinderna varje gång de får testa att dra med en riktig momentrigg, alltså där man direkt kan se resultatet på en display vänd från deras ögon. Inte ens de som är t ex erfarna mekaniker eller motorbyggare klarar att dra till ett visst moment (som de själva påstår eller tror de kan) korrekt, och testar man sen repeterbarheten så blir det ändå mer pinsamt för dem då det alltid handlar om väsentliga avvikelser från momentet som är målet. Jag har personligen sett och kontrollerat detta på hundratals personer genom åren, INGEN har klarat att dra till korrekt moment annat än på ren slump.

Sen spelar det ingen roll för vissa skruvförband om man drar till korrekt moment, det kan ändå finnas eller uppstå behov för efterdragning därför att skruvförbandet sitter i en sådan miljö att det kan påverkas av t ex stress från vibrationer och temperaturväxlingar. Så inte ens om man drar t ex fälgar på korrekt sätt till korrekt moment, med kalibrerad momentnyckel, är det säkert att skruvförbanden kan börja röra på sig och lossna. Men risken att så sker kan minska påtagligt om man drar korrekt med momentnyckel

På t ex tunga fordon, lastbilar etc, så skall det regelbundet kontrolleras att inga muttrar/skruvar för fälgarna har börjat lossna, det ingår bl a i föreskrifterna för kontroll innan körning vid körkortsprovet.

Du kan ju fundera på varför det alltid händer att fordon kan tappa ett hjul och det orsakar olyckor….

Jag har själv varit först på plats vid en olycka där två tjejer i en BMW 5-serie tappat ett bakhjul och voltat ut på en åker. Båda överlevde mirakulöst oskadade, bilen blev totalskrot.

Jag har personligen upplevt att hjulskruvar börjat lossna på egna bilar, och att det skett på bekantas bilar.

Nu sist vid byte till vinterhjul i år så drog jag med momentnyckel till korrekt moment, men likförbannat var det en skruv på en framfälg som gick att dra lite till gen när jag efter ca 150-200 mil kontrollerade med momentnyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Har aldrig gjort det i 40 år utan att det hänt något. Läste för ett tag sen att rekommendationen var numer inte gäller.

Då får du väldigt gärna länka till var det står att den rekommendationen inte längre skulle gälla….

Att det aldrig hänt något för dig betyder inte att det aldrig kan ske, och kravet/rekommendationen finns för att det just kan ske, och att man genom efterkontroll och efterdragning minskar risken för att hjul ska kunna lossna och orsaka olyckor.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-12-05 kl. 06:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in