Citat:
Finns bara följande att välja mellan: Honda, Suzuki, Toyota(Lexus) och Mazda.
Suzuki, Mazda och Toyota kan ibland vara samma bilar eftersom Mazda och Toyota licenstillverkar Suzuki under eget och andra namn.
(Analogt med att SEAT, Simca och Santana satte samman/licenstillverkade FIAT-bilar)
Många nya bilar är så "konstiga" så det är nog bäst om mormor får en bil hon förstår sig på.
I första hand rekommenderas Honda Jazz, Suzuki Swift och Toyota Yaris.
Vill mormor ha en större, och bekvämare/komfortablare att ta sig in- i och ut ur, föreslår jag Honda CR-V och Toyota RAV4 - dessa två är förmodligen världens bästa bilar som har turats om att vara världens mest sålda bilar.
Sedan tror jag, beroende på mormors ålder e t c, att en cirka 10 år gammal bil bäst skulle uppfylla hennes önskemål - utan dessa förvirrande och konstiga faciliteter såsom "vingelvarnare" m m.
Men vissa trafiksäkerhetsbefrämjande "nyheter" såsom låsningsfria bromsar, antislir och antisladd samt backkamera och "pipare" bör hon ha.
Oavsett kvalitetsaspekter så måste mormor få välja en bil hon trivs med och inte en som skrämmer henne.
Tycker jag!
Suzuki, Mazda och Toyota kan ibland vara samma bilar eftersom Mazda och Toyota licenstillverkar Suzuki under eget och andra namn.
(Analogt med att SEAT, Simca och Santana satte samman/licenstillverkade FIAT-bilar)
Många nya bilar är så "konstiga" så det är nog bäst om mormor får en bil hon förstår sig på.
I första hand rekommenderas Honda Jazz, Suzuki Swift och Toyota Yaris.
Vill mormor ha en större, och bekvämare/komfortablare att ta sig in- i och ut ur, föreslår jag Honda CR-V och Toyota RAV4 - dessa två är förmodligen världens bästa bilar som har turats om att vara världens mest sålda bilar.
Sedan tror jag, beroende på mormors ålder e t c, att en cirka 10 år gammal bil bäst skulle uppfylla hennes önskemål - utan dessa förvirrande och konstiga faciliteter såsom "vingelvarnare" m m.
Men vissa trafiksäkerhetsbefrämjande "nyheter" såsom låsningsfria bromsar, antislir och antisladd samt backkamera och "pipare" bör hon ha.
Oavsett kvalitetsaspekter så måste mormor få välja en bil hon trivs med och inte en som skrämmer henne.
Tycker jag!

Jag vet inte vad Toyota och Mazda har för gemensamma modeller... något jag helt missat isf.
Toyota och Subaru har ju BRZ/86 & Solterra/bZ4X som två kärleksbarn.
Suzuki säljer bl.a. en rent rebrandad Toyota Corolla samt att dom har en del Toyotamotorer i sina andra modeller. Men i övrigt är det inte mycket till kvallitet i deras bilar.
Mazda har lite gott och blandat. En del modeller har funkat bra även om dom är sådär genuint japanskt plastiga och en del modeller har varit katastrofalt opålitliga. Deras dieselmotorer tar inte ens handlarna emot längre eftersom dom är så benägna att totalhaverera.
Ingen bil är imun mot problem dock, sen kan man ha tur med en dålig bil och otur med en bra bil.
Har bara ägt en Subaru, det var inget större fel på den mer än att den var extremt törstig och fantastiskt dåligt värmepaket. Hade det inte varit för de två sakerna hade jag nog ägt den några år till.