2025-12-04, 21:58
Medlem
Hej!

Jag har nyligen diagnostiserats med schizoaffektivt syndrom.

Jag har en kort och koncis fråga. Eftersom schizofrena har bland annat hallucinationer så undrar jag en sak. Kan ni se, låt säga en människa som inte finns, lika klart som ni ser vilket objekt som helst?

Jag frågar därför att min egen uppfattning av hallucinationer har varit att jag sett människor eller objekt, men de är lite transparenta, alltså inte helt materiella till utseendet.

Nu har jag börjat fundera på om jag kan ha sett saker eller personer som inte alls finns, men att jag ser dom lika klart tydliga som om de skulle finnas.

Det är bara det jag undrar.
Citera
2025-12-04, 22:03
Medlem
Så här säger AI:

Hallucinationerna upplevs som fullkomligt verkliga och att det som händer är sant, trots att omgivningen inte uppfattar det på samma sätt.

Jag frågar för det skulle förändra/förklara min bild av mycket jag varit med om helt och hållet och vända upp och ner på mycket jag upplevt under mina skov.
Citera
2025-12-04, 23:57
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Hej!

Jag har en kort och koncis fråga. Eftersom schizofrena har bland annat hallucinationer så undrar jag en sak. Kan ni se, låt säga en människa som inte finns, lika klart som ni ser vilket objekt som helst?

Jag frågar därför att min egen uppfattning av hallucinationer har varit att jag sett människor eller objekt, men de är lite transparenta, alltså inte helt materiella till utseendet.

Nu har jag börjat fundera på om jag kan ha sett saker eller personer som inte alls finns, men att jag ser dom lika klart tydliga som om de skulle finnas.

Tänker att en samtalsgrupp med folk i samma sitts som dig kan vara bra. AI är inte en bra grej att snacka med om den mentala hälsan inte är på topp.

Jag menar det finns säkert folk här som har haft samma mentala problem som du, men att träffa andra i samma situation eller samma problematik kan göra att du får ett större skyddsnät och att man kan tillsammans bena ut, garva åt, och snacka om ens problematik.

Finns det nåt sånt där du bor?
Citera
2025-12-05, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Tänker att en samtalsgrupp med folk i samma sitts som dig kan vara bra. AI är inte en bra grej att snacka med om den mentala hälsan inte är på topp.

Jag menar det finns säkert folk här som har haft samma mentala problem som du, men att träffa andra i samma situation eller samma problematik kan göra att du får ett större skyddsnät och att man kan tillsammans bena ut, garva åt, och snacka om ens problematik.

Finns det nåt sånt där du bor?

Ja det finns det faktiskt. Jag har inte gått dit än bara. För tillfället sitter jag på psyk. Det är helt ok.
Citera
2025-12-05, 05:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danieldahlstrom369
Hej!

Schizoaffektivt syndrom, det låter som några jag mötte inne på kåken som gjorde de mest sjuka sakerna, vad de satt inne för vill jag inte ens tänka på.
Mitt bland dina hallucinerade människor som givetvis blir jobbiga och du vill bli av med dem. Just där uppstår problemet som aldrig får ske. Vi har ofta läst om det i tidningarna, svärdmannen på gatan, oförklariga våldsdåd mot barn, mördade sina föräldrar. Varför som alla undrade- är den du aldrig får bli.

Det finns ingen rättspsykiatrisk vård utan de sätts bland alla andra fångar. Då har de andra ingen chans att kunna fly när psykosen går över styr på dessa. Det är det värsta med straffet att dela avdelning med en eller par av denna kaliber. "Jag ska döda dig när du sover" sa en till en som brukade snacka med. Sedan sov han aldrig mer på den öppna anstalen där man inte ens kan låsa in sig själv på nätterna.. Ta dina piller för allas bästa skull är mitt råd. Helst något annat som du inte hade gillat att få höra...
Citera
2025-12-05, 16:30
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du kommer tyvärr inte få nåt vettigt svar.
Citera
2025-12-09, 19:34
Medlem
engammalfisks avatar
Jag ser mönster i golv, huvuden mer specifikt, och de ändras framför ögonen på mig så det kan vara flera huvuden på samma yta.

Hörsel hallucinationer så är det prat konstant, 1 ord varje eller varannan sekund, de tystnar aldrig, de är alltså inne i huvudet, nästan lite som viskningar, man hör inte om det är man eller kvinno röst.

Har haft så sen jag föddes & behöver inget stöd för det, jag borde ju vara van, preparat påverkar inte hallisarna alls, allt medicinerna gör är ge mig kraftig övervikt och en kvalmig känsla.

Jag har också hornknölar som inte syns i spegel & brinnande skugga.

Min teori är att allt är digital och det är ju endast då det är rimligt/möjligt att uppleva "hallucinationer".
Elon Musk, världens rikaste person sa att det är större risk vi lever i en sim än inte.

Jag brukar säga det visa er inte jag vill inte skita knäck när jag känner på doften att jag har besök.
Uncanny valley genen är inge skön. det vaknar något primordial när man ser en ande & liknande, det är inte första gången vi haft med dem att göra.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-12-09 kl. 20:04.
Citera
2026-01-13, 19:06
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Jag ser mönster i golv, huvuden mer specifikt, och de ändras framför ögonen på mig så det kan vara flera huvuden på samma yta.

Hörsel hallucinationer så är det prat konstant, 1 ord varje eller varannan sekund, de tystnar aldrig, de är alltså inne i huvudet, nästan lite som viskningar, man hör inte om det är man eller kvinno röst.

Har haft så sen jag föddes & behöver inget stöd för det, jag borde ju vara van, preparat påverkar inte hallisarna alls, allt medicinerna gör är ge mig kraftig övervikt och en kvalmig känsla.

Jag har också hornknölar som inte syns i spegel & brinnande skugga.

Min teori är att allt är digital och det är ju endast då det är rimligt/möjligt att uppleva "hallucinationer".
Elon Musk, världens rikaste person sa att det är större risk vi lever i en sim än inte.

Jag brukar säga det visa er inte jag vill inte skita knäck när jag känner på doften att jag har besök.
Uncanny valley genen är inge skön. det vaknar något primordial när man ser en ande & liknande, det är inte första gången vi haft med dem att göra.

Vad är den läskigaste hallucinationen du upplevt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in