Citat:
Ursprungligen postat av
danieldahlstrom369
Hej!
Jag har nyligen diagnostiserats med schizoaffektivt syndrom.
Jag har en kort och koncis fråga. Eftersom schizofrena har bland annat hallucinationer så undrar jag en sak. Kan ni se, låt säga en människa som inte finns, lika klart som ni ser vilket objekt som helst?
Jag frågar därför att min egen uppfattning av hallucinationer har varit att jag sett människor eller objekt, men de är lite transparenta, alltså inte helt materiella till utseendet.
Nu har jag börjat fundera på om jag kan ha sett saker eller personer som inte alls finns, men att jag ser dom lika klart tydliga som om de skulle finnas.
Det är bara det jag undrar.
Schizoaffektivt syndrom, det låter som några jag mötte inne på kåken som gjorde de mest sjuka sakerna, vad de satt inne för vill jag inte ens tänka på.
Mitt bland dina hallucinerade människor som givetvis blir jobbiga och du vill bli av med dem. Just där uppstår problemet som aldrig får ske. Vi har ofta läst om det i tidningarna, svärdmannen på gatan, oförklariga våldsdåd mot barn, mördade sina föräldrar.
Varför som alla undrade- är den du aldrig får bli.
Det finns ingen rättspsykiatrisk vård utan de sätts bland alla andra fångar. Då har de andra ingen chans att kunna fly när psykosen går över styr på dessa. Det är det värsta med straffet att dela avdelning med en eller par av denna kaliber. "Jag ska döda dig när du sover" sa en till en som brukade snacka med. Sedan sov han aldrig mer på den öppna anstalen där man inte ens kan låsa in sig själv på nätterna.. Ta dina piller för allas bästa skull är mitt råd. Helst något annat som du inte hade gillat att få höra...