2025-12-04, 18:22
Medlem
The Crashs avatar
PM:
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Citat:
Citat:
Hej,

Hur formulerar man trådstarten så att det inte blir en list-tråd enligt dig?
Ska tilläggas att jag tycker inte det var en listtråd. Jag ställde krav på att motivera sina svar, samt ge feedback på varandras svar för att stimulera diskussion.

Jag ifrågasätter även att mitt inlägg till killen som skrev angående fleshlighten till någon bekants fru raderades eftersom det följde topic.

Jag tycker du kan ge tråden en chans. Alternativt återkomma med vad du tycker ska ändras. För jag ser inte att det finns liknande diskussion någon annanstans.

Återkom innan imorgon kl 14. Därefter startar jag ett klagomål.

Allt väl!
Hej,

En trådstart som innehåller följande:

Citat:
1. Vad skulle du själv aldrig köpa till din partner.
2. Vad skulle du aldrig vilja få.

kan knappast undvika att bli en listtråd. Inläggen blir ju därmed listinlägg på saker man inte kan tänka sig köpa eller få.

Dessutom hade tråden redan spårat ur i trampade om sexleksaker vilket raderades, inklusive ditt inlägg.

Vänliga hälsningar
pbo /mod
Jag har sagt allt som finns att säga. Det var två inlägg som behövde raderas. Ett undermåligt och ett som inte följde topic: "är ni barn eller?"

Noterar att du inte vill bistå i att ge feedback på hur trådstarten ska formuleras för att få finnas. Så du får ge dina tankar i klagomålsforumet, om du har några fler synpunkter.

För övrigt så är sexleksaker en vanlig present. Inget jag personligen hade kunnat tänka mig ge. Men ändå något som är en godtagbar present.
Det är inte som om inlägget föreslog " en burk med diarré". För det hade jag rapporterat som trams.

Tråd: (FB) Vad skulle du ALDRIG köpa till din partner i present?

Jag har inte fått ett godtagbart skäl till att tråden låstes.

Jag kan inte posta i denna listtråden för det är off-topic: (FB) Den enda gigantiska "Vad ska jag ge i present-/gåva?"-tråden!

Jag kan heller inte posta i denna listtråden: (FB) Stora tråden om hämnd och att jävlas / Diskussioner med tips & tricks därför att det missar ämnet.

Jag tycker jag fick bra svar i tråden. Och inläggen raderades förutom det enda inlägg som faktiskt var undermåligt (listande).

Hade jag kunnat moderera min egen tråd hade jag gjort det och tagit bort trams och off-topic och undermåliga inlägg. Men nu är pbo moderator och har gjort bedömningen att tråden ska låsas, nästan alla (bra) svar raderas och därtill låta ett kasst svar ligga kvar.

Jag begär att inläggen ska återställas och att list-inlägget (FB) Vad skulle du ALDRIG köpa till din partner i present? tas bort samt att tråden låses upp.

pbo har inte ens gett tråden en chans.
2025-12-04, 18:24
Medlem
The Crashs avatar
Skulle någon moderator kunna lista alla raderade inlägg i tråden?
2025-12-04, 18:36
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Han kanske tyckte att redan rubriken var emot reglerna?
PBO gillar inte 'personliga frågor' och har sin egen påhittade regel om just detta.

/VV
Tråden är allmänt riktad och inleds med en anekdot för att engagera fler att svara seriöst. Jag tycker jag lyckades bra med det.
2025-12-04, 19:03
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Kanske det.
Men det är en personlig fråga du ställer,

Vad skulle du ALDRIG köpa till din partner i present?

och som sagt, utan att gå in på några detaljer så vet jag att PBO ogillar sådana.

/VV
Tänker att pbo får bemöta den kritiken. Men (FB) Relationer och samlevnad är per definition ett forum för personliga frågor. Ungefär som att man inte skulle få diskutera ideologi i politik-forumen.
2025-12-04, 19:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Kanske det.
Men det är en personlig fråga du ställer,

Vad skulle du ALDRIG köpa till din partner i present?

och som sagt, utan att gå in på några detaljer så vet jag att PBO ogillar sådana.

/VV

Listtrådar är i allmänhet är inte tillåtna på på forumet, förutom i specifika delforum. Kan finnas nåt undantag. Så det är inte vissa mods som jobbar emot det och andra tillåter det. Det är huvudregeln.

Orsaken är att i listtrådar blir det väldigt lite diskussion. Bara 1, 2, 3 och oneliners.

I vissa delforum, som i t ex Media finns det speciella avdelningar med listor för musik, film etc. Men annars det är få delforum där listtrådar är tillåtna att startas.
2025-12-04, 19:17
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Listtrådar är i allmänhet är inte tillåtna på på forumet, förutom i specifika delforum. Kan finnas nåt undantag. Så det är inte vissa mods som jobbar emot det och andra tillåter det. Det är huvudregeln.

Orsaken är att i listtrådar blir det väldigt lite diskussion. Bara 1, 2, 3 och oneliners.

I vissa delforum, som i t ex Media finns det speciella avdelningar med listor för musik, film etc. Men annars det är få delforum där listtrådar är tillåtna att startas.
Det är ingen listtråd. Skriver man oneliners så kommer jag rapportera inlägget för off-topic.

TS kräver en motivering till VARFÖR man aldrig skulle köpa det.

Flera inlägg (som numer är raderade) gav sådan anledning.

Med andra ord så representerar inte tråden i nuvarande skick så som den var innan den modererades av pbo.

Edit: Jag vill gärna att någon moderator lägger ut de raderade inläggen så att det går att bedöma om tråden av andra användare uppfattades som en listtråd.

För övrigt anser jag inte att min tråd ska straffas för att folk kommer med oneliners. Vilket bara ett enda inlägg gjorde. Som för övrigt inte ens raderats.

Är man moderator ska man väl moderera trådarna? Inte stänga diskussionen för att det riskerar bli en listtråd. Vilket tråden är tydlig med att den kräver: motivering och diskussion kring dåliga presenter.

Jag anser det också vara orimligt att pbo inte kan ge förklaring på HUR tråden ska formuleras för att vara - enligt denne - godkänd i delforat.
Senast redigerad av The Crash 2025-12-04 kl. 19:28.
2025-12-04, 20:05
Moderator
Ancistruss avatar
Rent spontant undrar jsg om inte den tråden kanske hade funkat i Laidback?
2025-12-04, 20:09
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Rent spontant undrar jsg om inte den tråden kanske hade funkat i Laidback?
Varför fungerar (FB) Den enda gigantiska "Vad ska jag ge i present-/gåva?"-tråden! i det delforumet, men inte tråden med motsatt inriktning?

Visst, hade väl kunnat starta tråden i laidback om det ska rädda den. Men vill inte bli varnad för korspostning.
2025-12-04, 20:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Varför fungerar (FB) Den enda gigantiska "Vad ska jag ge i present-/gåva?"-tråden! i det delforumet, men inte tråden med motsatt inriktning?

Visst, hade väl kunnat starta tråden i laidback om det ska rädda den. Men vill inte bli varnad för korspostning.

Ja där skulle den kanske också funka?

Jsg vet inte, jag moddar inte det forumet utan tänkte bara högt.
2025-12-04, 20:17
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ja där skulle den kanske också funka?

Jsg vet inte, jag moddar inte det forumet utan tänkte bara högt.
Okej. Men rent generellt. Är svar som behandlar sådant man inte ska köpa (alltså det som topic behandlar) sådant man normalt raderar?

Vet att du kan se raderade inlägg i tråden. Och jag tycker inte att ett inlägg om en fleshlight - som jag besvarade - är off-topic. Tycker det var ett klockrent exempel på vad man inte ska önska sig i present.
2025-12-04, 20:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Okej. Men rent generellt. Är svar som behandlar sådant man inte ska köpa (alltså det som topic behandlar) sådant man normalt raderar?

Vet att du kan se raderade inlägg i tråden. Och jag tycker inte att ett inlägg om en fleshlight - som jag besvarade - är off-topic. Tycker det var ett klockrent exempel på vad man inte ska önska sig i present.

Jag vet inte om jag förstår din fråga nu men jag försöker bevara vad jag tror du frågar om.

Jag gjorde ett snabbt stickprov i tråden om tips på presenter nu men jag såg inga inlägg om vad man inte ska köpa, verken några som raderats eller som står kvar. De raderade var nästan uteslutande reklamspam till olika sexsidor. Vet inte om det var det du undrade över?

Men om inte Laidback funkar kanske forumet för Humor passar? Du kan ju skicka ett PM till de som moddar de två forumen och fråga om du vill.
2025-12-04, 20:41
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Jag vet inte om jag förstår din fråga nu men jag försöker bevara vad jag tror du frågar om.

Jag gjorde ett snabbt stickprov i tråden om tips på presenter nu men jag såg inga inlägg om vad man inte ska köpa, verken några som raderats eller som står kvar. De raderade var nästan uteslutande reklamspam till olika sexsidor. Vet inte om det var det du undrade över?

Men om inte Laidback funkar kanske forumet för Humor passar? Du kan ju skicka ett PM till de som moddar de två forumen och fråga om du vill.
Denna tråden: (FB) Vad skulle du ALDRIG köpa till din partner i present?

Hade cirka tio inlägg varav 5-6 raderades. Jag såg inget om spam till sexsidor när jag kollade i tråden, vilket var tjugo minuter innan låsning.

Tråden är inget skämt. Jag söker heller inte gag-gifts. Så humorforumet är felplacerat.
På sin höjd kanske Övrigt. Men helt ärligt. Ska den här modereringen accepteras? Om tråden är felaktigt utformad så vill jag veta hur den ska formuleras för att uppnå godkänt. Vi kan inte flytta runt tråden bara för att moderatorn tycker det är en listtråd i ett forum, men ingen listtråd i något annat. För då är det inte tråden det är fel på.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in