Citat:
Ursprungligen postat av
cambozolan
Behöver bolla en dom från tingsrätten (FT-mål) som känns helt uppåt väggarna gällande rättegångskostnaderna.
Kort läge: Tvist om en p-bot. Motparten stort p-bolag.
Domen: Tingsrätten dömde mig att betala motpartens rättegångskostnader på 1900:- (rättslig rådgivning 1 tim).
Detta trots att jag under huvudförhandlingen uttryckligen åberopade NJA 2007 s. 579, inget arvode vid storföretag/massärenden.
Det juridiska problemet: Enligt HD-praxis (NJA 2007 s. 579) ska företag med egen kompetens inom området (som inkassobolag och stora p-bolag) normalt inte få ersättning för juridisk rådgivning i rutinmässiga småmål. Det anses inte vara en kostnad som är "skäligen påkallad" eftersom de ska kunna hantera massärenden själva.
Domaren ignorerade min invändning totalt. I domskälen står inte ett ord om varför de frångår HD-praxis, bara en standardfras om att "beloppet är skäligt".
Är detta verkligen korrekt nuförtiden?
Har tingsrätterna börjat släppa igenom ombudskostnader i FT-mål för p-bolag på löpande band?
Jag har alltid trott att huvudregeln i 18 kap 8a § RB i kombination med NJA-domen gjorde att man fick stå sina egna kostnader i såna här dussinmål.
Att döma ut nästan 2000 spänn i kostnader för en tvist om några hundralappar, utan att ens motivera varför man struntar i min NJA-invändning, känns som ett solklart rättegångsfel (bristande domskäl).
De har bedömt kostnaden som skälig, det är domskälet.
Om det är en rimlig bedömning eller inte kan jag inte svara på.
Som du påpekar skall det(enligt prejudikat/praxis) normalt inte utgå ersättning för juridisk rådgivning när det gäller ett mål om mindre värden som rör kärnverksamheten och som är okomplicerat eller av ett slag som är mer återkommande i verksamheten.
Är det ett ovanligt fall eller hänvisas till tidskrävande/komplicerad bevisning så kan det vara skäligt med ersättning för juridisk rådgivning.
Det skall också kanske påpekas att TR är faktiskt inte bunden av HDs prejudikat/praxis utan får enligt lag göra en självständig bedömning, det är dock något som väldigt sällan görs.