2025-12-03, 14:00
Medlem
nonameds avatar
Märker att jag är lite utbränd i kroppen. Har social fobi. Träning, bra mat och sömn. Ökar stresståligheten och återhämtningen. Har ni några tips om hur jag ska gå till väga? Har inte råd att beställa hem mat.
Citera
2025-12-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Märker att jag är lite utbränd i kroppen. Har social fobi. Träning, bra mat och sömn. Ökar stresståligheten och återhämtningen. Har ni några tips om hur jag ska gå till väga? Har inte råd att beställa hem mat.

Leta upp Björn Rudman i poddar, youtube.

Vill du läsa hans böcker så finns de på ljudboks-ställena (nån av de har alltid 30dgr gratis, kolla Storytel, Nexstory, Bokus, Bookbeat, eller Biblio som är ditt lokala bibliotek som är helt gratis).

Han är väldigt kunnig inom ämnet.
Leta upp hans Spoon-theory (det är säkert inte hans från början men skitsamma).

1-Frisk luft och 10min promenad/dag mår alla bra av.
2-Håll städat hemma.
Är det kaos idag så lägg 15-30min/dag på städningen, lugnt och sakta.
3-Gör saker som ger dig energi, oavsett om det är träning, bra filmer, bra mat, youtubeklipp eller whatever.
4-Gå till läkaren och förklara läget.
Citera
2025-12-03, 14:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Att du är utbränd i kroppen kan bero på att du är utbränd i knoppen. Psykisk stress kan ge fysiska reaktioner.

De förslag Cooltrayne gett är väldigt bra. ❤️

Vad är det som orsakar stressen? Går det att förhindra? Göra nåt åt?
Citera
2025-12-03, 14:18
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Leta upp Björn Rudman i poddar, youtube.

Vill du läsa hans böcker så finns de på ljudboks-ställena (nån av de har alltid 30dgr gratis, kolla Storytel, Nexstory, Bokus, Bookbeat, eller Biblio som är ditt lokala bibliotek som är helt gratis).

Han är väldigt kunnig inom ämnet.
Leta upp hans Spoon-theory (det är säkert inte hans från början men skitsamma).

1-Frisk luft och 10min promenad/dag mår alla bra av.
2-Håll städat hemma.
Är det kaos idag så lägg 15-30min/dag på städningen, lugnt och sakta.
3-Gör saker som ger dig energi, oavsett om det är träning, bra filmer, bra mat, youtubeklipp eller whatever.
4-Gå till läkaren och förklara läget.
Är inne på att kolla upp Johannes Hansens böcker. Kontakta vården om råd.
Citera
2025-12-03, 14:24
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Att du är utbränd i kroppen kan bero på att du är utbränd i knoppen. Psykisk stress kan ge fysiska reaktioner.

De förslag Cooltrayne gett är väldigt bra. ❤️

Vad är det som orsakar stressen? Går det att förhindra? Göra nåt åt?
Gå och utföra mina ärende på morgonen. precis när affärerna öppnar. Det är lite invecklat. Går knappt att undvika stressen. Stress i lägenheten med ur ett viss syn-aspekt.
Citera
2025-12-03, 14:53
Medlem
Citat:
Är inne på att kolla upp Johannes Hansens böcker. Kontakta vården om råd.

Varför inte.
Johannes Hansen är mer inriktad på motivation än utbrändhet.
Tycker att de riktar in sig på olika saker.
Har nån av hans böcker oxå.
Citera
2025-12-03, 15:03
Medlem
nonameds avatar
Hur lång tid kan återhämtningen ta? För en del kan det ta ett helt år.
Citera
2025-12-03, 15:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Hur lång tid kan återhämtningen ta? För en del kan det ta ett helt år.

Det är helt individuellt hur lång tid det tar. Det kan ta kortare tid än så. Det kan ta längre tid.
Citera
2025-12-03, 15:32
Medlem
Citat:
Gå och utföra mina ärende på morgonen. precis när affärerna öppnar. Det är lite invecklat. Går knappt att undvika stressen. Stress i lägenheten med ur ett viss syn-aspekt.

En hård rutin kan hjälpa, åtminstone till en början. Med hård menar jag då diger. Hitta ett exakt schema som du följer, samma varje dag, ge dig själv minimalt utrymme att tänka efter eller improvisera.

Det kan vara t.ex: upp i ottan, frukost, vitaminer, stretch, slänga sopor, affären. I affären har du en tydlig lista. Väl hemma lägger du tre saker på rätt plats. Osv.
Citera
2025-12-03, 15:48
Medlem
borrasss avatar
Vad menar du med "lite utbränd i kroppen"?
Du har psykiska problem som du måste jobba på, har du social fobi så hjälper det dig inte att undvika folk.

Ta tag i ditt liv istället för att ömka dig själv!

Japp, jag vet mkt väl vad jag pratar om och att problemen aldrig kommer försvinna utan blir ens följeslagare typ.....
Citera
2025-12-03, 15:53
Medlem
daligts avatar
Man tar en alvedon brustablett eller munsönderfallade.
Citera
2025-12-03, 16:56
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:

Lite utbränd?? Det där är snudd på digitalt, antingen är du utbränd eller så är du inte. Men du kan ändå vara överansträngd eller utarbetad. Bra att du lyssnar på signalerna i tid. Försök att identifiera vad som gör dig trött och försök att ändra på det. Och gör det i tid!

När du är utbränd på riktigt har du inget riktigt val att göra med eftertanke. Hela du är bara totalt slut och du är i princip helt apatisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in